Koncert

Luiza Zan–Gyárfás István–Sárik Péter Trio

Zene

Lehet-e közeli családtag, egy nagyszülő halálából olyan dalt írni, amelynek andalító szépsége és mosolygós, sőt ugri-bugri részei elbűvölik a hallgatót? A román énekesnő, Luiza Zan eredetisége abban is megmutatkozik, hogy erre a kérdésre meggyőző igennel felelt. Nagyon gondolkoznom kell, ki tud a magyar kollégái közül erre ilyen csattanós választ adni, ki tudja a kényes, érzékeny, a színészi képességeken jóval túlmutató feltárulkozást szublimálni. Érzelmi intelligenciája magas fokú, sokat elárul az anyaságról és az anyjáról, a női és családi szerepekről. Luiza Zan sikeres emberi és muzsikusi emancipációjának újabb stádiumába érkezett: ezen a bemutatón első olyan lemezét énekelte (Heritage), amelyen saját dalai szerepelnek. Dallamuk előrenéz (leszámítva egy utánérzést), néha poposan egyszerűek, de sosem butuskák; dinamikusak a ritmusok, ülnek a harmóniák, a prozódia (angolul és sejtésem szerint románul is) frappáns. Mind a mainstream, mind az etnikus irányultság érződik, de Zan határozottan az utóbbi felé mozdult el, több a cigányos, mint a bossa nova.

Luiza Zan, aki életteli, világos, egyéni színű alt hanggal bánik ilyen jól, a Jazzmozdonnyal robogott be a magyar zenei életbe. Talán először Gyárfás Istvánnal vállalt közös fellépést az ilyen nevű sorozatban, amit annak idején a Román Kulturális Intézet egyik vezetője szervezett nagy lelkesedéssel és hozzáértéssel. Bartha Csaba már nem kultúrdiplomata a Thököly úton, de az akkori lendület máig tart és termeli ki a telt házas produkciókat, mint most is, ezúttal a Harmónia Jazzműhely szervezésében. Gyárfás és Sárik Péter zongorista, valamint Fonay Tibor bőgős és Gálfi Attila dobos alkotják Zan csapatát a lemezen és a turnén, ő pedig hagyja, hogy a „fiúk” rázzák meg a témákat, bölcsen előretolja őket, amit azok pompás bravúrszólókkal hálálnak meg.

Budapest Jazz Club, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.