Koncert

Luiza Zan–Gyárfás István–Sárik Péter Trio

Zene

Lehet-e közeli családtag, egy nagyszülő halálából olyan dalt írni, amelynek andalító szépsége és mosolygós, sőt ugri-bugri részei elbűvölik a hallgatót? A román énekesnő, Luiza Zan eredetisége abban is megmutatkozik, hogy erre a kérdésre meggyőző igennel felelt. Nagyon gondolkoznom kell, ki tud a magyar kollégái közül erre ilyen csattanós választ adni, ki tudja a kényes, érzékeny, a színészi képességeken jóval túlmutató feltárulkozást szublimálni. Érzelmi intelligenciája magas fokú, sokat elárul az anyaságról és az anyjáról, a női és családi szerepekről. Luiza Zan sikeres emberi és muzsikusi emancipációjának újabb stádiumába érkezett: ezen a bemutatón első olyan lemezét énekelte (Heritage), amelyen saját dalai szerepelnek. Dallamuk előrenéz (leszámítva egy utánérzést), néha poposan egyszerűek, de sosem butuskák; dinamikusak a ritmusok, ülnek a harmóniák, a prozódia (angolul és sejtésem szerint románul is) frappáns. Mind a mainstream, mind az etnikus irányultság érződik, de Zan határozottan az utóbbi felé mozdult el, több a cigányos, mint a bossa nova.

Luiza Zan, aki életteli, világos, egyéni színű alt hanggal bánik ilyen jól, a Jazzmozdonnyal robogott be a magyar zenei életbe. Talán először Gyárfás Istvánnal vállalt közös fellépést az ilyen nevű sorozatban, amit annak idején a Román Kulturális Intézet egyik vezetője szervezett nagy lelkesedéssel és hozzáértéssel. Bartha Csaba már nem kultúrdiplomata a Thököly úton, de az akkori lendület máig tart és termeli ki a telt házas produkciókat, mint most is, ezúttal a Harmónia Jazzműhely szervezésében. Gyárfás és Sárik Péter zongorista, valamint Fonay Tibor bőgős és Gálfi Attila dobos alkotják Zan csapatát a lemezen és a turnén, ő pedig hagyja, hogy a „fiúk” rázzák meg a témákat, bölcsen előretolja őket, amit azok pompás bravúrszólókkal hálálnak meg.

Budapest Jazz Club, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.