Koncert

Luiza Zan–Gyárfás István–Sárik Péter Trio

Zene

Lehet-e közeli családtag, egy nagyszülő halálából olyan dalt írni, amelynek andalító szépsége és mosolygós, sőt ugri-bugri részei elbűvölik a hallgatót? A román énekesnő, Luiza Zan eredetisége abban is megmutatkozik, hogy erre a kérdésre meggyőző igennel felelt. Nagyon gondolkoznom kell, ki tud a magyar kollégái közül erre ilyen csattanós választ adni, ki tudja a kényes, érzékeny, a színészi képességeken jóval túlmutató feltárulkozást szublimálni. Érzelmi intelligenciája magas fokú, sokat elárul az anyaságról és az anyjáról, a női és családi szerepekről. Luiza Zan sikeres emberi és muzsikusi emancipációjának újabb stádiumába érkezett: ezen a bemutatón első olyan lemezét énekelte (Heritage), amelyen saját dalai szerepelnek. Dallamuk előrenéz (leszámítva egy utánérzést), néha poposan egyszerűek, de sosem butuskák; dinamikusak a ritmusok, ülnek a harmóniák, a prozódia (angolul és sejtésem szerint románul is) frappáns. Mind a mainstream, mind az etnikus irányultság érződik, de Zan határozottan az utóbbi felé mozdult el, több a cigányos, mint a bossa nova.

Luiza Zan, aki életteli, világos, egyéni színű alt hanggal bánik ilyen jól, a Jazzmozdonnyal robogott be a magyar zenei életbe. Talán először Gyárfás Istvánnal vállalt közös fellépést az ilyen nevű sorozatban, amit annak idején a Román Kulturális Intézet egyik vezetője szervezett nagy lelkesedéssel és hozzáértéssel. Bartha Csaba már nem kultúrdiplomata a Thököly úton, de az akkori lendület máig tart és termeli ki a telt házas produkciókat, mint most is, ezúttal a Harmónia Jazzműhely szervezésében. Gyárfás és Sárik Péter zongorista, valamint Fonay Tibor bőgős és Gálfi Attila dobos alkotják Zan csapatát a lemezen és a turnén, ő pedig hagyja, hogy a „fiúk” rázzák meg a témákat, bölcsen előretolja őket, amit azok pompás bravúrszólókkal hálálnak meg.

Budapest Jazz Club, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.