Koncert -

Machine Head

  • Kovács Bálint
  • 2015. október 24.

Zene

Három éve, a Machine Head legutóbbi magyar koncertje után ezeken a hasábokon az évtized egyik legnagyobb élményéről írtunk, és ez továbbra is helyt­álló, azzal a kiegészítéssel, hogy a huszonegy éves amerikai zenekar első önálló magyar nagykoncertjének is helyet kell szorítani a listán. A Machine Head most is, még mindig nagyon egyben van: nemcsak zeneileg vannak a csúcson – bár az új lemeznél már nagyon rezeg a léc, innen már csak egy mozdulat végleg belefeledkezni az öntetszelgésbe –, de a koncertjeiket is olyan ­elánnal és szakmai tudással csinálják végig, hogy ennek a gigantikus hosszúságú, előzenekar nélküli, huszonkét számos, bő két és fél órás mutatványnak sem volt egyetlen perce sem, amibe bele lehetett volna kötni. Még a hangzás is tökéletes volt, annyira, hogy egy-egy mestermű közben, mint mondjuk a Halo, az embernek ritmusra rezonált a teste, Dave McClain tűpontos dobtémáitól meg még a hazaúton is dübörgött a rekeszizom. A zsigeri hatás, a majdnem teljes best of-program – a The More Things Change-ről hiányzott csak még pár dal, a nu metalos időszak legjobb, élőben ­hatalmasat csattanó számai mellől ­pedig kilógott a menthetetlen
Crashing Around You –, a fáradhatatlanul pontos és magukat láthatóan remekül érző zenészek, a mesterien, szinte színházi hatásmechanizmussal használt fénytechnika mellett a mindent átható lelkesedés volt az, ami miatt nemegyszer szó szerint hipnotikus hatása volt a zenének. Robb Flynn olyan szavakkal, olyan stílusban kommunikál a közönséggel, hogy tényleg elhisszük: egy mondata sem kamu, amikor Budapestet, Téglás Zolit vagy a közönséget dicséri. Így aztán, ahogyan például az akusztikus felvezetés után elkezdték felépíteni a This Is the End verzéit, vagy ahogy az új lemez amúgy nem is különösebben erős dala, az In Comes the Flood kibontakozott, és még tucatnyi hasonló pillanatra most kivételesen tényleg nem túlzás a lélegzetelállító szót használni.

Barba Negra Track, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.