Koncert -

Machine Head

  • Kovács Bálint
  • 2015. október 24.

Zene

Három éve, a Machine Head legutóbbi magyar koncertje után ezeken a hasábokon az évtized egyik legnagyobb élményéről írtunk, és ez továbbra is helyt­álló, azzal a kiegészítéssel, hogy a huszonegy éves amerikai zenekar első önálló magyar nagykoncertjének is helyet kell szorítani a listán. A Machine Head most is, még mindig nagyon egyben van: nemcsak zeneileg vannak a csúcson – bár az új lemeznél már nagyon rezeg a léc, innen már csak egy mozdulat végleg belefeledkezni az öntetszelgésbe –, de a koncertjeiket is olyan ­elánnal és szakmai tudással csinálják végig, hogy ennek a gigantikus hosszúságú, előzenekar nélküli, huszonkét számos, bő két és fél órás mutatványnak sem volt egyetlen perce sem, amibe bele lehetett volna kötni. Még a hangzás is tökéletes volt, annyira, hogy egy-egy mestermű közben, mint mondjuk a Halo, az embernek ritmusra rezonált a teste, Dave McClain tűpontos dobtémáitól meg még a hazaúton is dübörgött a rekeszizom. A zsigeri hatás, a majdnem teljes best of-program – a The More Things Change-ről hiányzott csak még pár dal, a nu metalos időszak legjobb, élőben ­hatalmasat csattanó számai mellől ­pedig kilógott a menthetetlen
Crashing Around You –, a fáradhatatlanul pontos és magukat láthatóan remekül érző zenészek, a mesterien, szinte színházi hatásmechanizmussal használt fénytechnika mellett a mindent átható lelkesedés volt az, ami miatt nemegyszer szó szerint hipnotikus hatása volt a zenének. Robb Flynn olyan szavakkal, olyan stílusban kommunikál a közönséggel, hogy tényleg elhisszük: egy mondata sem kamu, amikor Budapestet, Téglás Zolit vagy a közönséget dicséri. Így aztán, ahogyan például az akusztikus felvezetés után elkezdték felépíteni a This Is the End verzéit, vagy ahogy az új lemez amúgy nem is különösebben erős dala, az In Comes the Flood kibontakozott, és még tucatnyi hasonló pillanatra most kivételesen tényleg nem túlzás a lélegzetelállító szót használni.

Barba Negra Track, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.