Macskajaj - Herbie Hancock (koncert)

  • m.l.t.
  • 2006. július 6.

Zene

Hogy Herbie Hancock pályafutását lépésről lépésre követtem volna, azt korántsem állíthatom. Inkább a kíváncsiság meg a nosztalgia vitt el a koncertjére: mit kezdhetek manapság azzal a pasassal, aki kamaszkoromban olyan sokat jelentett nekem?

Hogy Herbie Hancock pályafutását lépésről lépésre követtem volna, azt korántsem állíthatom. Inkább a kíváncsiság meg a nosztalgia vitt el a koncertjére: mit kezdhetek manapság azzal a pasassal, aki kamaszkoromban olyan sokat jelentett nekem? Azokban az években Hancock bizonyult a Miles Davis-iskola legjelesebb növendékének: előbb Davis kvintettjének zongoristájaként (1963-68), aztán a rockos-funkos fúziókkal a Head Hunters élén, majd a V.S.O.P.-val (s abban Freddie Hubborddel, Ron Carterrel, Tony Williamsszel és Wayne Shorterrel) újra megidézve a Miles-kvintett szellemét.

Ami a későbbieket illeti, Hancock több tekintetben továbbra is követte mesterét, kivált a fiatal kollégák, illetve a popzene iránti nyitottság terén. 1995-ös New Standard című albumát Peter Gabriel, Stevie Wonder, Sade, Prince, Paul Simon és a Beatles szerzeményei népesítették be, a 2001-es Future 2 Future-t a hiphop és a techno, a 2005-ös Possibilitiest pedig Christina Aguilera, Paul Simon, Annie Lennox, Sting és Santana éneke járta át. A gond mindössze az volt, hogy míg Miles körül a könnyűzene frontján is történtek csodák, Hancock nem nagyon bírt elmozdulni a felszínről.

Ahogy most a Margitszigeten sem. Zenekarában Matt Garrison basszusgitározott és Richie Barshay dobolt ragyogóan, Lily Haydn hegedült fölöslegesen, és a benini Lionel Loueke gitározott különösebb eredetiség és invenció nélkül. Mutattak magukból szinte minden irányból: elkalandozhattunk Afrika, a popzene, az "atmoszferikus" elektronika és a Head Hunters funkja felé, de mindeközben, sajnos, nem történt semmi sem. Nem rosszul vagy félvállról, hanem érdektelen zenét játszott ez a zenekar. Olyat, amelyben a legtöbb szám háromszor hosszabb önmagánál - pontosabban annál, mint ami benne van -, halálra van bonyolítva, arra azonban képtelen, hogy megérintsen. Mert hiányoznak belőle a magával ragadó érzések, mert mesterkélt. Az "élet nagy kérdései" nem foglalkoztatták ezt a muzsikát, legfeljebb egy "szakmai problémát" vetett fel: azt, hogy hogyan húzhatja egy menő sztár még sokáig, ha már rég eljárt felette az idő.

A koncert közepe táján egy szürke cica szaladt a nézőtérre, a nyomában túlbuzgó-hajszoló biztonságiakkal. Ennyi történt, aminek életszaga volt az est folyamán. Nagyon remélem, megúszta végül, s békében, bántatlanul hazatalált.

Bennem és a dzsesszben valami meghalt.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, július 3.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.