Macskajaj - Herbie Hancock (koncert)

  • m.l.t.
  • 2006. július 6.

Zene

Hogy Herbie Hancock pályafutását lépésről lépésre követtem volna, azt korántsem állíthatom. Inkább a kíváncsiság meg a nosztalgia vitt el a koncertjére: mit kezdhetek manapság azzal a pasassal, aki kamaszkoromban olyan sokat jelentett nekem?

Hogy Herbie Hancock pályafutását lépésről lépésre követtem volna, azt korántsem állíthatom. Inkább a kíváncsiság meg a nosztalgia vitt el a koncertjére: mit kezdhetek manapság azzal a pasassal, aki kamaszkoromban olyan sokat jelentett nekem? Azokban az években Hancock bizonyult a Miles Davis-iskola legjelesebb növendékének: előbb Davis kvintettjének zongoristájaként (1963-68), aztán a rockos-funkos fúziókkal a Head Hunters élén, majd a V.S.O.P.-val (s abban Freddie Hubborddel, Ron Carterrel, Tony Williamsszel és Wayne Shorterrel) újra megidézve a Miles-kvintett szellemét.

Ami a későbbieket illeti, Hancock több tekintetben továbbra is követte mesterét, kivált a fiatal kollégák, illetve a popzene iránti nyitottság terén. 1995-ös New Standard című albumát Peter Gabriel, Stevie Wonder, Sade, Prince, Paul Simon és a Beatles szerzeményei népesítették be, a 2001-es Future 2 Future-t a hiphop és a techno, a 2005-ös Possibilitiest pedig Christina Aguilera, Paul Simon, Annie Lennox, Sting és Santana éneke járta át. A gond mindössze az volt, hogy míg Miles körül a könnyűzene frontján is történtek csodák, Hancock nem nagyon bírt elmozdulni a felszínről.

Ahogy most a Margitszigeten sem. Zenekarában Matt Garrison basszusgitározott és Richie Barshay dobolt ragyogóan, Lily Haydn hegedült fölöslegesen, és a benini Lionel Loueke gitározott különösebb eredetiség és invenció nélkül. Mutattak magukból szinte minden irányból: elkalandozhattunk Afrika, a popzene, az "atmoszferikus" elektronika és a Head Hunters funkja felé, de mindeközben, sajnos, nem történt semmi sem. Nem rosszul vagy félvállról, hanem érdektelen zenét játszott ez a zenekar. Olyat, amelyben a legtöbb szám háromszor hosszabb önmagánál - pontosabban annál, mint ami benne van -, halálra van bonyolítva, arra azonban képtelen, hogy megérintsen. Mert hiányoznak belőle a magával ragadó érzések, mert mesterkélt. Az "élet nagy kérdései" nem foglalkoztatták ezt a muzsikát, legfeljebb egy "szakmai problémát" vetett fel: azt, hogy hogyan húzhatja egy menő sztár még sokáig, ha már rég eljárt felette az idő.

A koncert közepe táján egy szürke cica szaladt a nézőtérre, a nyomában túlbuzgó-hajszoló biztonságiakkal. Ennyi történt, aminek életszaga volt az est folyamán. Nagyon remélem, megúszta végül, s békében, bántatlanul hazatalált.

Bennem és a dzsesszben valami meghalt.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, július 3.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.