Koncert

Nyugodt erő

Mark Knopfler Budapesten

  • - kg -
  • 2013. július 27.

Zene

Kezdjük rögtön a Crowded House-zal!

A kákán is csomót keresők most persze jöhetnek azzal, hogy Mark Knopflernek az égvilágon semmi köze a régi formájában rég halott formációhoz (bár gitár a Dire Straitsben is volt!), és ez olyan érv, amely előtt mi is fejet hajtunk, de nem is ez a lényeg: hanem az, hogy miként lehet kedvenc slágereinkhez élőben hozzájutni, ha történetesen kedvenc slágereink előadói jóval azelőtt szögre akasztották a gitárt-egyebeket és nemet mondtak a további közös munkára (felbomlottak, mint Limahl - gyerekszáj a nyolcvanas évekből), hogy szülői felügyelet nélkül átkelhettünk volna a zebrán. Ilyenkor nem tehet mást az ember, mint hogy kivárja, hogy a szeretett együttes szíve, agya és motorja szólókarrierbe kezdjen, s immár szólóban adott koncertjein elérjen az "és ezt most a régi rajongóknak" blokkig. A Crowded House esetében (igen, a példánk merőben önkényes) erre akkor került sor, amikor Neil Finn a manhattani Irving Plaza csilláros báltermében belecsapott a Don't Dream It's Overbe; ugyanez a pillanat Mark Knopflernél akkor jött el, amikor most szombaton megbízhatóan unalmas (vö. kifogástalan színvonalú) szólókoncertjén eljátszotta a Telegraph Roadot.

És hogy knopflerezzünk is egy kicsit: MK a Romeo and Juliet és a Telegraph Road között is színvonalas programban részesítette a vártnál jóval nagyobb számban megjelent híveit. Egyébként meg nem ígért mást, mint szólóénje legjavát, és a Postcards from Paraguay meg a Privateering semmivel sem rosszabb számok, mint bármelyik a Dire Straits fénykorának középmezőnyéből. A férfiasan tökéletes, a külsőségeket az utókorra hagyó, azokkal mit sem törődő dalestet olykor Mark Knopfler (64) és hű kísérője, a gitárvirtuóz Richard Bennett (62) felszabadult, fiatalos szóváltása is színesítette, mely valahogy így hangzott: Mark: Richie, baby (...) good luck! Mire Richie baby bólintott, és játszani kezdett. Virtuózan.

Papp László Sportaréna, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.