Koncert

Nyugodt erő

Mark Knopfler Budapesten

  • - kg -
  • 2013. július 27.

Zene

Kezdjük rögtön a Crowded House-zal!

A kákán is csomót keresők most persze jöhetnek azzal, hogy Mark Knopflernek az égvilágon semmi köze a régi formájában rég halott formációhoz (bár gitár a Dire Straitsben is volt!), és ez olyan érv, amely előtt mi is fejet hajtunk, de nem is ez a lényeg: hanem az, hogy miként lehet kedvenc slágereinkhez élőben hozzájutni, ha történetesen kedvenc slágereink előadói jóval azelőtt szögre akasztották a gitárt-egyebeket és nemet mondtak a további közös munkára (felbomlottak, mint Limahl - gyerekszáj a nyolcvanas évekből), hogy szülői felügyelet nélkül átkelhettünk volna a zebrán. Ilyenkor nem tehet mást az ember, mint hogy kivárja, hogy a szeretett együttes szíve, agya és motorja szólókarrierbe kezdjen, s immár szólóban adott koncertjein elérjen az "és ezt most a régi rajongóknak" blokkig. A Crowded House esetében (igen, a példánk merőben önkényes) erre akkor került sor, amikor Neil Finn a manhattani Irving Plaza csilláros báltermében belecsapott a Don't Dream It's Overbe; ugyanez a pillanat Mark Knopflernél akkor jött el, amikor most szombaton megbízhatóan unalmas (vö. kifogástalan színvonalú) szólókoncertjén eljátszotta a Telegraph Roadot.

És hogy knopflerezzünk is egy kicsit: MK a Romeo and Juliet és a Telegraph Road között is színvonalas programban részesítette a vártnál jóval nagyobb számban megjelent híveit. Egyébként meg nem ígért mást, mint szólóénje legjavát, és a Postcards from Paraguay meg a Privateering semmivel sem rosszabb számok, mint bármelyik a Dire Straits fénykorának középmezőnyéből. A férfiasan tökéletes, a külsőségeket az utókorra hagyó, azokkal mit sem törődő dalestet olykor Mark Knopfler (64) és hű kísérője, a gitárvirtuóz Richard Bennett (62) felszabadult, fiatalos szóváltása is színesítette, mely valahogy így hangzott: Mark: Richie, baby (...) good luck! Mire Richie baby bólintott, és játszani kezdett. Virtuózan.

Papp László Sportaréna, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.