Koncert

Mahler- és Mozart

  • Molnár Szabolcs
  • 2013. március 28.

Zene

Mahler- és Mozart-műveket hallottunk a Vajda Gergely vezényelte Rádiózenekar (MR Szimfonikusok) legutóbbi hangversenyén. Előbb Mahlert, és csak azután Mozartot, ezzel is jelezvén, hogy a koncert szembemegy az üres programszerkesztői reflexszel, mely szereti a dolgokat a zenetörténeti idő szerint elrendezni.

Most Mahler, illetve a IV. szimfónia volt az origó, ez a nevezetes, a szerzőre beszédesen nem jellemző, "egyfelvonásos" darab, a végén a szürreális-naiv dallal, melynek szövege egy éhenkórász szegénygyerek mennylátomását mintázza (Das himmlische Leben). A vokális zenét szimfóniával ugyancsak beszédesen nem keverő Mozartot viszont Mahler maszkjában láttuk viszont, a háromtételes Prágai szimfóniát (K 504) - mintha e háromtételesség valamiféle hiányosságot reprezentálna - Vajda az Un moto di gioia kezdetű betétáriával megnövelve szólaltatta meg. A harmadik tételben (a hiányzó menüett helyén) felcsendülő darab egykor a Figaro házasságához fűzött alkalmi kiegészítés volt.

A Mahler-darab interpretációjának legjobban sikerült részletei fényesen igazolták, hogy a Rádiózenekar tökéletes Mahler-előadásra predesztinált zenekar. Az első tétel indítását, a második tétel hegedűszólóit körbeölelő gyengéd hangzást, a harmadik tétel eufóriába oldódó eufóniáját csak kiragadott példának tekinthetjük. Ám sajnos legalább ilyen könnyen sorolhatnánk kiragadott példákat pontatlanságra, pongyolaságra, melyeknek okát valószínűleg a felszínesebb próbamunkában jelölhetnénk meg. Hogy a negyedik tételre besurranó Váradi Zita nem tudta felvenni azonnal a szimfónia fonalát, érthető. Mozart szimfóniájába hasonlóan surrant be, majd surrant ki, s ezzel komoly dilemmát okozott a koncertáriákat általában tapssal nyugtázó közönségnek. Persze nemcsak ez okozott fejtörést, nem szívesen magyarázom például, hogy az egyes formarészek második elhangzáskor miért voltak rendre csiszoltabbak, precízebbek és élvezetesebbek.

Művészetek Palotája, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."