Koncert

Mahler- és Mozart

  • Molnár Szabolcs
  • 2013. március 28.

Zene

Mahler- és Mozart-műveket hallottunk a Vajda Gergely vezényelte Rádiózenekar (MR Szimfonikusok) legutóbbi hangversenyén. Előbb Mahlert, és csak azután Mozartot, ezzel is jelezvén, hogy a koncert szembemegy az üres programszerkesztői reflexszel, mely szereti a dolgokat a zenetörténeti idő szerint elrendezni.

Most Mahler, illetve a IV. szimfónia volt az origó, ez a nevezetes, a szerzőre beszédesen nem jellemző, "egyfelvonásos" darab, a végén a szürreális-naiv dallal, melynek szövege egy éhenkórász szegénygyerek mennylátomását mintázza (Das himmlische Leben). A vokális zenét szimfóniával ugyancsak beszédesen nem keverő Mozartot viszont Mahler maszkjában láttuk viszont, a háromtételes Prágai szimfóniát (K 504) - mintha e háromtételesség valamiféle hiányosságot reprezentálna - Vajda az Un moto di gioia kezdetű betétáriával megnövelve szólaltatta meg. A harmadik tételben (a hiányzó menüett helyén) felcsendülő darab egykor a Figaro házasságához fűzött alkalmi kiegészítés volt.

A Mahler-darab interpretációjának legjobban sikerült részletei fényesen igazolták, hogy a Rádiózenekar tökéletes Mahler-előadásra predesztinált zenekar. Az első tétel indítását, a második tétel hegedűszólóit körbeölelő gyengéd hangzást, a harmadik tétel eufóriába oldódó eufóniáját csak kiragadott példának tekinthetjük. Ám sajnos legalább ilyen könnyen sorolhatnánk kiragadott példákat pontatlanságra, pongyolaságra, melyeknek okát valószínűleg a felszínesebb próbamunkában jelölhetnénk meg. Hogy a negyedik tételre besurranó Váradi Zita nem tudta felvenni azonnal a szimfónia fonalát, érthető. Mozart szimfóniájába hasonlóan surrant be, majd surrant ki, s ezzel komoly dilemmát okozott a koncertáriákat általában tapssal nyugtázó közönségnek. Persze nemcsak ez okozott fejtörést, nem szívesen magyarázom például, hogy az egyes formarészek második elhangzáskor miért voltak rendre csiszoltabbak, precízebbek és élvezetesebbek.

Művészetek Palotája, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.