Koncert

Mahler- és Mozart

  • Molnár Szabolcs
  • 2013. március 28.

Zene

Mahler- és Mozart-műveket hallottunk a Vajda Gergely vezényelte Rádiózenekar (MR Szimfonikusok) legutóbbi hangversenyén. Előbb Mahlert, és csak azután Mozartot, ezzel is jelezvén, hogy a koncert szembemegy az üres programszerkesztői reflexszel, mely szereti a dolgokat a zenetörténeti idő szerint elrendezni.

Most Mahler, illetve a IV. szimfónia volt az origó, ez a nevezetes, a szerzőre beszédesen nem jellemző, "egyfelvonásos" darab, a végén a szürreális-naiv dallal, melynek szövege egy éhenkórász szegénygyerek mennylátomását mintázza (Das himmlische Leben). A vokális zenét szimfóniával ugyancsak beszédesen nem keverő Mozartot viszont Mahler maszkjában láttuk viszont, a háromtételes Prágai szimfóniát (K 504) - mintha e háromtételesség valamiféle hiányosságot reprezentálna - Vajda az Un moto di gioia kezdetű betétáriával megnövelve szólaltatta meg. A harmadik tételben (a hiányzó menüett helyén) felcsendülő darab egykor a Figaro házasságához fűzött alkalmi kiegészítés volt.

A Mahler-darab interpretációjának legjobban sikerült részletei fényesen igazolták, hogy a Rádiózenekar tökéletes Mahler-előadásra predesztinált zenekar. Az első tétel indítását, a második tétel hegedűszólóit körbeölelő gyengéd hangzást, a harmadik tétel eufóriába oldódó eufóniáját csak kiragadott példának tekinthetjük. Ám sajnos legalább ilyen könnyen sorolhatnánk kiragadott példákat pontatlanságra, pongyolaságra, melyeknek okát valószínűleg a felszínesebb próbamunkában jelölhetnénk meg. Hogy a negyedik tételre besurranó Váradi Zita nem tudta felvenni azonnal a szimfónia fonalát, érthető. Mozart szimfóniájába hasonlóan surrant be, majd surrant ki, s ezzel komoly dilemmát okozott a koncertáriákat általában tapssal nyugtázó közönségnek. Persze nemcsak ez okozott fejtörést, nem szívesen magyarázom például, hogy az egyes formarészek második elhangzáskor miért voltak rendre csiszoltabbak, precízebbek és élvezetesebbek.

Művészetek Palotája, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.