mi a kotta?

Majd kiszúrja a szemét

  • mi a kotta
  • 2012. december 22.

Zene

Bár júniusban születésének 130. évfordulóját regisztrálhattuk, azért nem állítható, hogy idén faltól falig Igor Stravinskyt ünnepelnénk a koncerttermekben. Most mégis úgy alakult, hogy az elkövetkező hét napot az ő művei foglalják keretbe, méghozzá hosszú alkotói pályafutásának több szakaszát is megidézve. Így pénteken az MR Szimfonikusok koncertjén a százéves Tavaszi áldozat hangzik majd fel a komponista orosz korszakából (Nemzeti Hangversenyterem, november 23., fél nyolc). A zenetörténet egyik legnagyobb premierbotrányát kiváltó mű a bevett koncertrepertoár talán legnehezebb feladatát jelenti a dirigensek számára, úgyannyira, hogy az idős korára tekintő Herbert von Karajan az alábbi szavakkal fejezte ki megfellebbezhetetlen lemondását a Sacré vezényléséről: "A Tavaszi áldozatot egy karmesternek élete egy bizonyos szakaszában kell megcsinálnia, azután legyen benne annyi bátorság, hogy mindörökre hátat fordítson neki." Nos, ezúttal az alkalmasint ideális életkorban lévő Vajda Gergely veselkedik majd neki a jószerint máig forradalmi alkotás előadásának. Jövő csütörtökön azután a Nemzeti Filharmonikusok koncertjét fogja ékesíteni két később keletkezett Stravinsky-mű, közrefogva Szergej Prokofjev G-dúr zongoraversenyét, amely a kiváló Jean-Efflam Bavouzet szólójával adatik majd elénk (Nemzeti Hangversenyterem, november 29., fél nyolc). Az 1947-es Scherzo a la Russe mellett a neoklasszikus korszak egyik csodája, az Oedipus Rex alkotja a programot, Thomas Sanderling vezénylete alatt és Mácsai Pál narrátori közreműködésével.

Az Oedipus Rex oratóriumszövege latin nyelvű, s a latin szó - örök szégyenünkre! - már tovább is segíti ezt az ajánlót az elkövetkező napok nyilvánvalóan legnagyobb sztárvendégéhez, a mexikói éltenorhoz, Ramón Vargashoz, aki szerdán ad majd áriaestet a fentebb már emlegetett MR Szimfonikusok kísérete mellett (Nemzeti Hangversenyterem, november 28., fél nyolc). Az ötvenkét esztendős művész programja ráadásul még egy mariachi-zenekart is dobogóra vonultat majd, bizonnyal örvendetesen erősítve az este latinos hangulatát.

A hétforduló pedig ezúttal is a Budapesti Fesztiválzenekar három bérleti koncertjéé lesz, s e német romantikából lelkedzett hangversenyeken ugyancsak jeles vendégeket köszönthetünk: a zenekarral régi és meghitt munkakapcsolatban álló Richard Goode zongoristát, valamint az ugyancsak visszatérő Louis Langrée karmestert (Nemzeti Hangversenyterem, november 24. és 26., háromnegyed nyolc, ill. november 25., fél négy). Két slágerdarab, Schumann a-moll zongoraversenye és Brahms III. szimfóniája előtt egy igazi ínyencség indítja majd a koncerteket: Schumann nyitánya, amelyet Schiller A messinai menyasszony című drámája elé komponált. Tragédia kórusokkal - ez a műfaji megjelölése Schiller egyik legutolsó színpadi művének, amelyből egy emberlétünk apróságára figyelmeztető passzust idézünk befejezés gyanánt:

"Kicsiny vagyok az óriás térségben

Magam beh elhagyott s törpének érzem, S mint falevél, mely a szélben rezeg - A végtelenbe fúlok, - elveszek!"

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.