mi a kotta?

Majd kiszúrja a szemét

  • mi a kotta
  • 2012. december 22.

Zene

Bár júniusban születésének 130. évfordulóját regisztrálhattuk, azért nem állítható, hogy idén faltól falig Igor Stravinskyt ünnepelnénk a koncerttermekben. Most mégis úgy alakult, hogy az elkövetkező hét napot az ő művei foglalják keretbe, méghozzá hosszú alkotói pályafutásának több szakaszát is megidézve. Így pénteken az MR Szimfonikusok koncertjén a százéves Tavaszi áldozat hangzik majd fel a komponista orosz korszakából (Nemzeti Hangversenyterem, november 23., fél nyolc). A zenetörténet egyik legnagyobb premierbotrányát kiváltó mű a bevett koncertrepertoár talán legnehezebb feladatát jelenti a dirigensek számára, úgyannyira, hogy az idős korára tekintő Herbert von Karajan az alábbi szavakkal fejezte ki megfellebbezhetetlen lemondását a Sacré vezényléséről: "A Tavaszi áldozatot egy karmesternek élete egy bizonyos szakaszában kell megcsinálnia, azután legyen benne annyi bátorság, hogy mindörökre hátat fordítson neki." Nos, ezúttal az alkalmasint ideális életkorban lévő Vajda Gergely veselkedik majd neki a jószerint máig forradalmi alkotás előadásának. Jövő csütörtökön azután a Nemzeti Filharmonikusok koncertjét fogja ékesíteni két később keletkezett Stravinsky-mű, közrefogva Szergej Prokofjev G-dúr zongoraversenyét, amely a kiváló Jean-Efflam Bavouzet szólójával adatik majd elénk (Nemzeti Hangversenyterem, november 29., fél nyolc). Az 1947-es Scherzo a la Russe mellett a neoklasszikus korszak egyik csodája, az Oedipus Rex alkotja a programot, Thomas Sanderling vezénylete alatt és Mácsai Pál narrátori közreműködésével.

Az Oedipus Rex oratóriumszövege latin nyelvű, s a latin szó - örök szégyenünkre! - már tovább is segíti ezt az ajánlót az elkövetkező napok nyilvánvalóan legnagyobb sztárvendégéhez, a mexikói éltenorhoz, Ramón Vargashoz, aki szerdán ad majd áriaestet a fentebb már emlegetett MR Szimfonikusok kísérete mellett (Nemzeti Hangversenyterem, november 28., fél nyolc). Az ötvenkét esztendős művész programja ráadásul még egy mariachi-zenekart is dobogóra vonultat majd, bizonnyal örvendetesen erősítve az este latinos hangulatát.

A hétforduló pedig ezúttal is a Budapesti Fesztiválzenekar három bérleti koncertjéé lesz, s e német romantikából lelkedzett hangversenyeken ugyancsak jeles vendégeket köszönthetünk: a zenekarral régi és meghitt munkakapcsolatban álló Richard Goode zongoristát, valamint az ugyancsak visszatérő Louis Langrée karmestert (Nemzeti Hangversenyterem, november 24. és 26., háromnegyed nyolc, ill. november 25., fél négy). Két slágerdarab, Schumann a-moll zongoraversenye és Brahms III. szimfóniája előtt egy igazi ínyencség indítja majd a koncerteket: Schumann nyitánya, amelyet Schiller A messinai menyasszony című drámája elé komponált. Tragédia kórusokkal - ez a műfaji megjelölése Schiller egyik legutolsó színpadi művének, amelyből egy emberlétünk apróságára figyelmeztető passzust idézünk befejezés gyanánt:

"Kicsiny vagyok az óriás térségben

Magam beh elhagyott s törpének érzem, S mint falevél, mely a szélben rezeg - A végtelenbe fúlok, - elveszek!"

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.