mi a kotta?

Majd kiszúrja a szemét

  • mi a kotta
  • 2012. december 22.

Zene

Bár júniusban születésének 130. évfordulóját regisztrálhattuk, azért nem állítható, hogy idén faltól falig Igor Stravinskyt ünnepelnénk a koncerttermekben. Most mégis úgy alakult, hogy az elkövetkező hét napot az ő művei foglalják keretbe, méghozzá hosszú alkotói pályafutásának több szakaszát is megidézve. Így pénteken az MR Szimfonikusok koncertjén a százéves Tavaszi áldozat hangzik majd fel a komponista orosz korszakából (Nemzeti Hangversenyterem, november 23., fél nyolc). A zenetörténet egyik legnagyobb premierbotrányát kiváltó mű a bevett koncertrepertoár talán legnehezebb feladatát jelenti a dirigensek számára, úgyannyira, hogy az idős korára tekintő Herbert von Karajan az alábbi szavakkal fejezte ki megfellebbezhetetlen lemondását a Sacré vezényléséről: "A Tavaszi áldozatot egy karmesternek élete egy bizonyos szakaszában kell megcsinálnia, azután legyen benne annyi bátorság, hogy mindörökre hátat fordítson neki." Nos, ezúttal az alkalmasint ideális életkorban lévő Vajda Gergely veselkedik majd neki a jószerint máig forradalmi alkotás előadásának. Jövő csütörtökön azután a Nemzeti Filharmonikusok koncertjét fogja ékesíteni két később keletkezett Stravinsky-mű, közrefogva Szergej Prokofjev G-dúr zongoraversenyét, amely a kiváló Jean-Efflam Bavouzet szólójával adatik majd elénk (Nemzeti Hangversenyterem, november 29., fél nyolc). Az 1947-es Scherzo a la Russe mellett a neoklasszikus korszak egyik csodája, az Oedipus Rex alkotja a programot, Thomas Sanderling vezénylete alatt és Mácsai Pál narrátori közreműködésével.

Az Oedipus Rex oratóriumszövege latin nyelvű, s a latin szó - örök szégyenünkre! - már tovább is segíti ezt az ajánlót az elkövetkező napok nyilvánvalóan legnagyobb sztárvendégéhez, a mexikói éltenorhoz, Ramón Vargashoz, aki szerdán ad majd áriaestet a fentebb már emlegetett MR Szimfonikusok kísérete mellett (Nemzeti Hangversenyterem, november 28., fél nyolc). Az ötvenkét esztendős művész programja ráadásul még egy mariachi-zenekart is dobogóra vonultat majd, bizonnyal örvendetesen erősítve az este latinos hangulatát.

A hétforduló pedig ezúttal is a Budapesti Fesztiválzenekar három bérleti koncertjéé lesz, s e német romantikából lelkedzett hangversenyeken ugyancsak jeles vendégeket köszönthetünk: a zenekarral régi és meghitt munkakapcsolatban álló Richard Goode zongoristát, valamint az ugyancsak visszatérő Louis Langrée karmestert (Nemzeti Hangversenyterem, november 24. és 26., háromnegyed nyolc, ill. november 25., fél négy). Két slágerdarab, Schumann a-moll zongoraversenye és Brahms III. szimfóniája előtt egy igazi ínyencség indítja majd a koncerteket: Schumann nyitánya, amelyet Schiller A messinai menyasszony című drámája elé komponált. Tragédia kórusokkal - ez a műfaji megjelölése Schiller egyik legutolsó színpadi művének, amelyből egy emberlétünk apróságára figyelmeztető passzust idézünk befejezés gyanánt:

"Kicsiny vagyok az óriás térségben

Magam beh elhagyott s törpének érzem, S mint falevél, mely a szélben rezeg - A végtelenbe fúlok, - elveszek!"

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.