lemez

Sigha: Living With Ghosts

  • Velkei Zoltán
  • 2012. december 22.

Zene

Évekig úgy tűnt, hogy James Shaw szereplése a Hotflushnál átjárót hivatott nyitni a dubstep és közeli rokonai egykori fellegváraként tiszteletben tartott kiadó és a legmodernebb berlini technovariánsok közt.

Mostanra viszont, hogy már ott is szinte mindenki egyenesebb ütemű tánczenéket ír, markánsan kivehetővé váltak a Sigha álnévvel aláírt művek mélyebb dimenziói is. Megszámlálhatatlan mennyiségű kislemez után a találóan Living With Ghosts címre keresztelt debütalbum még erősebben kiemeli ezeket a tulajdonságokat, rétegeket. Kilenc felvételt tartalmaz - a CD-n tizenkettőt - sűrűn változó ritmusképletekkel: gyors négynegyedeken erős hullámokban végigsöprő ambientviharokat és tört technókra épülő zajos absztrakciókat hipnotikus vagy talán inkább repetitív elgondolással megalkotva.

S az egészben tényleg ott vannak a szellemek, vagy legalábbis valami meghatározhatatlannak a folyamatos jelenléte: a tempó ezúttal nem vezeti az albumot, hanem igazodik a háttértextúrához, ami alighanem a maszkulin basszusokat előnyben részesítő ütemek nélkül is koherens egész lenne. Ebben rejlik Shaw igazi erőssége, ezzel emelkednek ki a zenéi a hipertermékeny műfaj hétköznapi kínálatából. A Living...-ben megcserélődnek az arányok, s így ez inkább egy ambient/drone album technós háttértextúrákkal, semmint a jóval gyakoribb fordított forma. A hangulata meghitt és bensőséges, ugyanakkor nem nyugodt: gyakran változó impulzusok hálózzák be az egész albumot, amik hol hűvös darálásban, hol statikus és csendes, ám feszült várakozásban öltenek formát.

Hotflush, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?