lemez

Sigha: Living With Ghosts

  • Velkei Zoltán
  • 2012. december 22.

Zene

Évekig úgy tűnt, hogy James Shaw szereplése a Hotflushnál átjárót hivatott nyitni a dubstep és közeli rokonai egykori fellegváraként tiszteletben tartott kiadó és a legmodernebb berlini technovariánsok közt.

Mostanra viszont, hogy már ott is szinte mindenki egyenesebb ütemű tánczenéket ír, markánsan kivehetővé váltak a Sigha álnévvel aláírt művek mélyebb dimenziói is. Megszámlálhatatlan mennyiségű kislemez után a találóan Living With Ghosts címre keresztelt debütalbum még erősebben kiemeli ezeket a tulajdonságokat, rétegeket. Kilenc felvételt tartalmaz - a CD-n tizenkettőt - sűrűn változó ritmusképletekkel: gyors négynegyedeken erős hullámokban végigsöprő ambientviharokat és tört technókra épülő zajos absztrakciókat hipnotikus vagy talán inkább repetitív elgondolással megalkotva.

S az egészben tényleg ott vannak a szellemek, vagy legalábbis valami meghatározhatatlannak a folyamatos jelenléte: a tempó ezúttal nem vezeti az albumot, hanem igazodik a háttértextúrához, ami alighanem a maszkulin basszusokat előnyben részesítő ütemek nélkül is koherens egész lenne. Ebben rejlik Shaw igazi erőssége, ezzel emelkednek ki a zenéi a hipertermékeny műfaj hétköznapi kínálatából. A Living...-ben megcserélődnek az arányok, s így ez inkább egy ambient/drone album technós háttértextúrákkal, semmint a jóval gyakoribb fordított forma. A hangulata meghitt és bensőséges, ugyanakkor nem nyugodt: gyakran változó impulzusok hálózzák be az egész albumot, amik hol hűvös darálásban, hol statikus és csendes, ám feszült várakozásban öltenek formát.

Hotflush, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.