Lemez

Mary Halvorson: Code Girl

Zene

Az 1980-as születésű, New Yorkban élő gitáros a kétezres évek eleje óta aktív, és olyan óriásokkal játszott, mint Anthony Braxton vagy Marc Ribot. Triójának 2008-as lemeze, a Dragons’s Head óta egyértelmű, hogy nemcsak improvizációs technikája miatt érdemes rá odafigyelni, hanem zeneszerzőként is. A trióját kvintetté, később szeptetté bővítette, közben olyan húzásokra is volt energiája, mint a 2015-ös egy szál gitáros feldolgozáslemeze, amelyen kedvenc sztenderdjeit eltorzítja, miközben a legkedvesebb kortárs kísérleti zenéivel gyúrja össze őket. Halvorson titka az, hogy a precíz technika, a nyers, fémes hangzás, a bonyolult, látszólag öncélúan tévelygő dallamvezetés és a túlszabályozottság fenyegetése ellenére az egész konstrukciót áthatja valamiféle finom irónia. Innen lép el még egyet, és ez a lépés teszi felejthetetlenné új dupla lemezét, a Code Girlt; Halvorson kimért káosza párbeszédbe kezd az énekes, Kitambi mélyen spirituális és megzabolázhatatlan vokális karakterével.

Kitambinál álljunk meg egy szóra, mert az énekes a drone-t, free jazzt és indiai zenét ötvöző saját formációja, az Elder Ones miatt a brooklyni kísérleti zenei színtér üde színfoltja. Dél-Indiában született, gyerekként tradicionális indiai zenét és hindu vallási éneklést tanult, később rácsúszott Tupacra, Mariah Carey-re, majd kikötött a Goldberg-variációknál és John Coltrane-nél.

A Code Girl emelkedett, már-már misztikus drámaisága Kitambi legkülönbözőbb hatásokat és technikákat ötvöző énekstílusának köszönhető, és annak, hogy Halvorson elegáns gitárszólama pont annyi teret ad neki, hogy éppen megőrizhesse a titkait – még az átlagban 6-7 perces, totálisan kiszámíthatatlan kompozíciók legkitárulkozóbb pillanatai­ban is. Noha minden számra egy teljes albumnyi kreativitás jut, mégsem mondhatjuk, hogy Halvorson sokat követel hallgatójától, minden modern zenei ellenpontban és meghökkentő hangtörésben archaikus nyugalom lüktet.

Firehouse 12, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.