Lemez

Mary Halvorson: Code Girl

Zene

Az 1980-as születésű, New Yorkban élő gitáros a kétezres évek eleje óta aktív, és olyan óriásokkal játszott, mint Anthony Braxton vagy Marc Ribot. Triójának 2008-as lemeze, a Dragons’s Head óta egyértelmű, hogy nemcsak improvizációs technikája miatt érdemes rá odafigyelni, hanem zeneszerzőként is. A trióját kvintetté, később szeptetté bővítette, közben olyan húzásokra is volt energiája, mint a 2015-ös egy szál gitáros feldolgozáslemeze, amelyen kedvenc sztenderdjeit eltorzítja, miközben a legkedvesebb kortárs kísérleti zenéivel gyúrja össze őket. Halvorson titka az, hogy a precíz technika, a nyers, fémes hangzás, a bonyolult, látszólag öncélúan tévelygő dallamvezetés és a túlszabályozottság fenyegetése ellenére az egész konstrukciót áthatja valamiféle finom irónia. Innen lép el még egyet, és ez a lépés teszi felejthetetlenné új dupla lemezét, a Code Girlt; Halvorson kimért káosza párbeszédbe kezd az énekes, Kitambi mélyen spirituális és megzabolázhatatlan vokális karakterével.

Kitambinál álljunk meg egy szóra, mert az énekes a drone-t, free jazzt és indiai zenét ötvöző saját formációja, az Elder Ones miatt a brooklyni kísérleti zenei színtér üde színfoltja. Dél-Indiában született, gyerekként tradicionális indiai zenét és hindu vallási éneklést tanult, később rácsúszott Tupacra, Mariah Carey-re, majd kikötött a Goldberg-variációknál és John Coltrane-nél.

A Code Girl emelkedett, már-már misztikus drámaisága Kitambi legkülönbözőbb hatásokat és technikákat ötvöző énekstílusának köszönhető, és annak, hogy Halvorson elegáns gitárszólama pont annyi teret ad neki, hogy éppen megőrizhesse a titkait – még az átlagban 6-7 perces, totálisan kiszámíthatatlan kompozíciók legkitárulkozóbb pillanatai­ban is. Noha minden számra egy teljes albumnyi kreativitás jut, mégsem mondhatjuk, hogy Halvorson sokat követel hallgatójától, minden modern zenei ellenpontban és meghökkentő hangtörésben archaikus nyugalom lüktet.

Firehouse 12, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.