Lemez

Mary Halvorson: Code Girl

Zene

Az 1980-as születésű, New Yorkban élő gitáros a kétezres évek eleje óta aktív, és olyan óriásokkal játszott, mint Anthony Braxton vagy Marc Ribot. Triójának 2008-as lemeze, a Dragons’s Head óta egyértelmű, hogy nemcsak improvizációs technikája miatt érdemes rá odafigyelni, hanem zeneszerzőként is. A trióját kvintetté, később szeptetté bővítette, közben olyan húzásokra is volt energiája, mint a 2015-ös egy szál gitáros feldolgozáslemeze, amelyen kedvenc sztenderdjeit eltorzítja, miközben a legkedvesebb kortárs kísérleti zenéivel gyúrja össze őket. Halvorson titka az, hogy a precíz technika, a nyers, fémes hangzás, a bonyolult, látszólag öncélúan tévelygő dallamvezetés és a túlszabályozottság fenyegetése ellenére az egész konstrukciót áthatja valamiféle finom irónia. Innen lép el még egyet, és ez a lépés teszi felejthetetlenné új dupla lemezét, a Code Girlt; Halvorson kimért káosza párbeszédbe kezd az énekes, Kitambi mélyen spirituális és megzabolázhatatlan vokális karakterével.

Kitambinál álljunk meg egy szóra, mert az énekes a drone-t, free jazzt és indiai zenét ötvöző saját formációja, az Elder Ones miatt a brooklyni kísérleti zenei színtér üde színfoltja. Dél-Indiában született, gyerekként tradicionális indiai zenét és hindu vallási éneklést tanult, később rácsúszott Tupacra, Mariah Carey-re, majd kikötött a Goldberg-variációknál és John Coltrane-nél.

A Code Girl emelkedett, már-már misztikus drámaisága Kitambi legkülönbözőbb hatásokat és technikákat ötvöző énekstílusának köszönhető, és annak, hogy Halvorson elegáns gitárszólama pont annyi teret ad neki, hogy éppen megőrizhesse a titkait – még az átlagban 6-7 perces, totálisan kiszámíthatatlan kompozíciók legkitárulkozóbb pillanatai­ban is. Noha minden számra egy teljes albumnyi kreativitás jut, mégsem mondhatjuk, hogy Halvorson sokat követel hallgatójától, minden modern zenei ellenpontban és meghökkentő hangtörésben archaikus nyugalom lüktet.

Firehouse 12, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.