"Meggyőzésre törekszem"

Louis Langrée karmester

Zene

November 24-ével kezdve három estén át vezényli a Művészetek Palotájában a Budapesti Fesztiválzenekart a világhírű francia dirigens. A műsor Brahms III. szimfóniájából, Schumann a-moll zongoraversenyéből és A messinai menyasszony nyitányából áll.

Magyar Narancs: Hogyan jellemezné a saját vezénylési stílusát?

Louis Langrée: A karmester feladata, hogy dialógusokat kezdeményezzen, hogy tiszta elgondolásai legyenek egy-egy műről. Aztán a zenészek dolga, hogy átírják ezeket a hangszereikkel. Az energiának a zenészekből kell áradnia, de ahhoz, hogy felszabaduljon, a karmester kínálja fel a lehetőségeket. Meggyőzésre törekszem, nem imponálásra.

MN: Ezért sem követeli meg a zenészektől, hogy ugyanazt a vonómozgást alkalmazzák?

LL: Amikor Toscanini egységesítette a vonómozgásokat, egyes kritikusok úgy vélték, hogy a zenekar menetelő hadsereghez hasonlít. A Don Giovanni kéziratában például Mozart sem jelöl meg semmilyen erre vonatkozó utasítást. Miért is kellene a zenészeket arra kényszeríteni, hogy a szomszédjuktól lessék el a mozgást? Elvégre a zenei elképzelés és az összhang a lényeg, a látvány csak másodlagos.

MN: Mozart-dirigensként híresült el, noha az életrajzából lehet tudni, hogy kezdetben a német romantikusokért rajongott.

LL: Kamaszfejjel még valóban a romantika vonzott, különösen Brahms és Chopin. Végtére is abban a korban kell az érzelmeket felfedezni. Artur Schnabel mondását nagyon igaznak érzem: Mozart zenéje túl könnyű a gyerekeknek, de túl nehéz a felnőtteknek. Mozart kétségkívül a megkerülhetetlen hivatkozási pont. Ő emelte a legmagasabb szintre az egyensúlyt az alapok és a forma, az érzelem és a struktúra között. Már-már annyira egyszerű és evidens a zenéje, hogy ezáltal válik rejtélyessé. Nem mintha Brahms "kontrollált" romantikája, különösen a III. szimfónia, amely Beethoven 3. szimfóniájához áll közel, ne lenne nagy kihívás. Nagyon nehéz ritmusok vannak benne. Brahms nyitást hozott a jövő zenéje felé, másfelől folytonosságot jelentett. Ebben a többinél sokkal személyesebb szimfóniájában sok kétely, szenvedés által jut el a szabadságig.

MN: Ön a szabadságát mintha leginkább a tengerentúlon találta volna meg: a legtöbbet New Yorkban koncertezik.

LL: A legfontosabb a zene, a közös zenei nyelv és művészi elképzelés, legyen az bárhol a világon. Tény, hogy az Egyesült Államokban, New Yorkban és mostantól folyamatosan Cincinnatiben tartózkodom a legtöbbet. Nagy áttörést hozott az életembe, amikor 2008-ban a Metropolitan Operában debütáltam a Don Giovannival, majd 2010-ben Ambroise Thomas Hamletjével.

MN: 2002-ben kinevezték a New York-i Mostly Mozart Fesztivál művészeti vezetőjének. Mit kell tudni erről a rendezvényről?

LL: A fesztivál vezetésében Jane Moss-szal, a Lincoln Center művészeti vezetőjével osztozom: Paavo Jarvitól vettem át a stafétabotot, tágabb értelemben pedig olyan elődöktől, mint Leopold Stokowski, Fritz Reiner, Michael Gielen vagy Jesus Lopez-Cobos. Én vagyok a tizenharmadik fesztiváligazgató a Mostly élén. Az ötlet 1966-ban abból az elképzelésből született, hogy a nyári szünetben, míg a Metropolitan Opera zárva tart és a New York-i Filharmonikusok turnéznak, a Lincoln Centerben világszínvonalú koncertekre kerüljön sor. Hatalmas sikerrel ment tavaly Fischer Iván szcenírozott Don Giovannija a Budapesti Fesztiválzenekarral. Régizenei együttesektől Bach-oratóriumokig megannyi zenei ínyencség szerepel a fesztivál műsorán, ami kuriózumnak számít az amerikai közönség számára.

MN: 2013-tól párhuzamosan vezeti majd a Camerata Salzburgot és a Cincinnati Szimfonikus Zenekart.

LL: A Camerata fantasztikus kamaraegyüttes, amely úgy működik, mint a Budapesti Fesztiválzenekar, alkalmi fellépéseknek tesz eleget. A Cincinnati Szimfonikusok a legrégebbi szimfonikus zenekar az Egyesült Államokban. Szerettem volna elmélyíteni a kapcsolatomat egy kiváló együttessel. Az ide-oda utazgatások mellett tábort akartam verni valahol, egy izgalmas városban. Cincinnatiben mellesleg sok német emigráns él. A zenekar központja az Over-the-Rhine negyedben található, amelynek neve tisztelgés a Rajna folyó előtt. A következő évadot a bécsi klasszikusok köré szervezem, emellett lesz francia zenei program orgonistákkal, és a kortárs amerikai repertoár felé is szeretnék nyitni, többek között Arnold Schönberg Egy varsói túlélő című kantátájával. Egy város, egy szimfónia címmel Cincinnatiben a koncertek mellett találkozókat is szerveznek a zenészek és a közönség között. Ebben a városban senki nem érezheti úgy, hogy zene nélkül marad: a szimfonikus zenekar koncertjeit óriásvetítőkön lehet követni az utcán, a börtönökben, a kórházakban.

MN: Lát különbséget az amerikai és az európai közönség zenehallgatási, befogadói szokásaiban?

LL: Amerikában az emberek mosolyognak, és eljárnak a koncertekre. A franciák rosszkedvűen, megszokásból teszik ugyanezt, amúgy pedig kevésbé fogékonyak a komolyzenére. Az amerikai közönség részéről a kíváncsiság és a fogadtatás direkt. Arról nem beszélve, hogy jóval könnyebb kapcsolatot teremteni a mecénásokkal, az adományozókkal, a helyi intézményekkel: kevesebb a hátsó szándék, a sznobizmus, és több a valódi érdeklődés.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.