"Meggyőzésre törekszem"

Louis Langrée karmester

Zene

November 24-ével kezdve három estén át vezényli a Művészetek Palotájában a Budapesti Fesztiválzenekart a világhírű francia dirigens. A műsor Brahms III. szimfóniájából, Schumann a-moll zongoraversenyéből és A messinai menyasszony nyitányából áll.

Magyar Narancs: Hogyan jellemezné a saját vezénylési stílusát?

Louis Langrée: A karmester feladata, hogy dialógusokat kezdeményezzen, hogy tiszta elgondolásai legyenek egy-egy műről. Aztán a zenészek dolga, hogy átírják ezeket a hangszereikkel. Az energiának a zenészekből kell áradnia, de ahhoz, hogy felszabaduljon, a karmester kínálja fel a lehetőségeket. Meggyőzésre törekszem, nem imponálásra.

MN: Ezért sem követeli meg a zenészektől, hogy ugyanazt a vonómozgást alkalmazzák?

LL: Amikor Toscanini egységesítette a vonómozgásokat, egyes kritikusok úgy vélték, hogy a zenekar menetelő hadsereghez hasonlít. A Don Giovanni kéziratában például Mozart sem jelöl meg semmilyen erre vonatkozó utasítást. Miért is kellene a zenészeket arra kényszeríteni, hogy a szomszédjuktól lessék el a mozgást? Elvégre a zenei elképzelés és az összhang a lényeg, a látvány csak másodlagos.

MN: Mozart-dirigensként híresült el, noha az életrajzából lehet tudni, hogy kezdetben a német romantikusokért rajongott.

LL: Kamaszfejjel még valóban a romantika vonzott, különösen Brahms és Chopin. Végtére is abban a korban kell az érzelmeket felfedezni. Artur Schnabel mondását nagyon igaznak érzem: Mozart zenéje túl könnyű a gyerekeknek, de túl nehéz a felnőtteknek. Mozart kétségkívül a megkerülhetetlen hivatkozási pont. Ő emelte a legmagasabb szintre az egyensúlyt az alapok és a forma, az érzelem és a struktúra között. Már-már annyira egyszerű és evidens a zenéje, hogy ezáltal válik rejtélyessé. Nem mintha Brahms "kontrollált" romantikája, különösen a III. szimfónia, amely Beethoven 3. szimfóniájához áll közel, ne lenne nagy kihívás. Nagyon nehéz ritmusok vannak benne. Brahms nyitást hozott a jövő zenéje felé, másfelől folytonosságot jelentett. Ebben a többinél sokkal személyesebb szimfóniájában sok kétely, szenvedés által jut el a szabadságig.

MN: Ön a szabadságát mintha leginkább a tengerentúlon találta volna meg: a legtöbbet New Yorkban koncertezik.

LL: A legfontosabb a zene, a közös zenei nyelv és művészi elképzelés, legyen az bárhol a világon. Tény, hogy az Egyesült Államokban, New Yorkban és mostantól folyamatosan Cincinnatiben tartózkodom a legtöbbet. Nagy áttörést hozott az életembe, amikor 2008-ban a Metropolitan Operában debütáltam a Don Giovannival, majd 2010-ben Ambroise Thomas Hamletjével.

MN: 2002-ben kinevezték a New York-i Mostly Mozart Fesztivál művészeti vezetőjének. Mit kell tudni erről a rendezvényről?

LL: A fesztivál vezetésében Jane Moss-szal, a Lincoln Center művészeti vezetőjével osztozom: Paavo Jarvitól vettem át a stafétabotot, tágabb értelemben pedig olyan elődöktől, mint Leopold Stokowski, Fritz Reiner, Michael Gielen vagy Jesus Lopez-Cobos. Én vagyok a tizenharmadik fesztiváligazgató a Mostly élén. Az ötlet 1966-ban abból az elképzelésből született, hogy a nyári szünetben, míg a Metropolitan Opera zárva tart és a New York-i Filharmonikusok turnéznak, a Lincoln Centerben világszínvonalú koncertekre kerüljön sor. Hatalmas sikerrel ment tavaly Fischer Iván szcenírozott Don Giovannija a Budapesti Fesztiválzenekarral. Régizenei együttesektől Bach-oratóriumokig megannyi zenei ínyencség szerepel a fesztivál műsorán, ami kuriózumnak számít az amerikai közönség számára.

MN: 2013-tól párhuzamosan vezeti majd a Camerata Salzburgot és a Cincinnati Szimfonikus Zenekart.

LL: A Camerata fantasztikus kamaraegyüttes, amely úgy működik, mint a Budapesti Fesztiválzenekar, alkalmi fellépéseknek tesz eleget. A Cincinnati Szimfonikusok a legrégebbi szimfonikus zenekar az Egyesült Államokban. Szerettem volna elmélyíteni a kapcsolatomat egy kiváló együttessel. Az ide-oda utazgatások mellett tábort akartam verni valahol, egy izgalmas városban. Cincinnatiben mellesleg sok német emigráns él. A zenekar központja az Over-the-Rhine negyedben található, amelynek neve tisztelgés a Rajna folyó előtt. A következő évadot a bécsi klasszikusok köré szervezem, emellett lesz francia zenei program orgonistákkal, és a kortárs amerikai repertoár felé is szeretnék nyitni, többek között Arnold Schönberg Egy varsói túlélő című kantátájával. Egy város, egy szimfónia címmel Cincinnatiben a koncertek mellett találkozókat is szerveznek a zenészek és a közönség között. Ebben a városban senki nem érezheti úgy, hogy zene nélkül marad: a szimfonikus zenekar koncertjeit óriásvetítőkön lehet követni az utcán, a börtönökben, a kórházakban.

MN: Lát különbséget az amerikai és az európai közönség zenehallgatási, befogadói szokásaiban?

LL: Amerikában az emberek mosolyognak, és eljárnak a koncertekre. A franciák rosszkedvűen, megszokásból teszik ugyanezt, amúgy pedig kevésbé fogékonyak a komolyzenére. Az amerikai közönség részéről a kíváncsiság és a fogadtatás direkt. Arról nem beszélve, hogy jóval könnyebb kapcsolatot teremteni a mecénásokkal, az adományozókkal, a helyi intézményekkel: kevesebb a hátsó szándék, a sznobizmus, és több a valódi érdeklődés.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.