Lemez

Meghalt a király

Avenged Sevenfold: Hail To The King

  • Soós Tamás
  • 2013. október 12.

Zene

Az A7X trendérzékenységéhez kétség sem férhet: a 80-as évek agyonsminkelt glamúr rock imázsát a metalcore-divathoz frissítő amerikai sztárbanda az üvöltözős-acsarkodós zenétől pár lemez alatt eljutott az ikergitáros, túlhajszolt heavy metal modern verziójáig.

Ám ahogy az évezredforduló 'core-képét felülírta az elburjánzó retró (amelynek ölén még az olyan mamutok is múltat idéznek, mint a Metallica vagy a Sabbath), az A7X is elhagyta a sikító gitárszólókkal tűzdelt, témahalmozásokkal tarkított metalcore/heavy metal hibridet. Az egyik fő dalszerzőjüknek számító The Rev dobos halála után megjelent Nightmare-en pedig már a Metallica- és a Guns N' Roses-hatásokat domborították ki. A Tim Burton-i neogótikus cirkuszhangulat, a nagypublikumot bevonzó giccslírák és a Pantera előtt fejet hajtó groove-os durvulások még színezték az összképet, de a balladákkal túlszórt Nightmare már nem számított olyan bűnös élvezetnek, mint a veszett punk lendületével előadott City Of Evil.

Az új dobossal (Arin Ilejay) készített Hail To The Kinget már egyenesen a tradicionális rock- és metálzene klasszikusának szánták M. Shadowsék. A korábban a műfajhatárok meghágásából játékot űző A7X is az egyszerűsítésben látja a fejlődés lehetőségét, ám a középtempóban gördülő, a szerteágazó témákat visszanyeső új dalok többsége átlagosnak, szürkének bizonyul: a korongnak nincs olyan húzása, mint a gömbölyded, fesztelenül odacseszős riffekkel kidekorált Fekete Albumnak a Metallicától. Pedig az A7X direktben idézi-nyúlja a nagyokat: a Shepherd Of Fire a banda Enter Sandmanje, a This Means War a Sad But True-ja, - s ezt a vonalat továbbszőve - a Hail To The King a Thunderstruckja. A középszeren tartott utánérzések mellé azért kanyarítanak jó pár tisztes dalt is, ám hiába üt a tömör, gunsos Doing Time, a lágyan ívelt refrénre kihegyezett Coming Home vagy a Nightmare (ál)kísérteties világába illeszkedő Planets, egy Almost Easy szintű sláger sem fúrta fel magát a lemezre. A lecsupaszított számokat is gyakran túlhúzzák, és a hangszeresek közül is csak Synyster Gates brillírozik, ha Hetfield-riffek helyett leteker egy gitárszólót - de Ilejay játéka még AC/DC-sztenderd szerint is jellegtelen marad. A tobzódó, szertelen A7X-világ végleg megfakult: az ezerszínű City Of Evil szerzői elfelejtették, hogy az ezredforduló után új klasszikusok nem a 80-as, 90-es évekre szimplán visszakacsintó, hanem a régi hatásokat újszerűen egymás mellé pakoló zenék közül kerülhetnek ki.

Warner, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.