Lemez

Meghalt a király

Avenged Sevenfold: Hail To The King

  • Soós Tamás
  • 2013. október 12.

Zene

Az A7X trendérzékenységéhez kétség sem férhet: a 80-as évek agyonsminkelt glamúr rock imázsát a metalcore-divathoz frissítő amerikai sztárbanda az üvöltözős-acsarkodós zenétől pár lemez alatt eljutott az ikergitáros, túlhajszolt heavy metal modern verziójáig.

Ám ahogy az évezredforduló 'core-képét felülírta az elburjánzó retró (amelynek ölén még az olyan mamutok is múltat idéznek, mint a Metallica vagy a Sabbath), az A7X is elhagyta a sikító gitárszólókkal tűzdelt, témahalmozásokkal tarkított metalcore/heavy metal hibridet. Az egyik fő dalszerzőjüknek számító The Rev dobos halála után megjelent Nightmare-en pedig már a Metallica- és a Guns N' Roses-hatásokat domborították ki. A Tim Burton-i neogótikus cirkuszhangulat, a nagypublikumot bevonzó giccslírák és a Pantera előtt fejet hajtó groove-os durvulások még színezték az összképet, de a balladákkal túlszórt Nightmare már nem számított olyan bűnös élvezetnek, mint a veszett punk lendületével előadott City Of Evil.

Az új dobossal (Arin Ilejay) készített Hail To The Kinget már egyenesen a tradicionális rock- és metálzene klasszikusának szánták M. Shadowsék. A korábban a műfajhatárok meghágásából játékot űző A7X is az egyszerűsítésben látja a fejlődés lehetőségét, ám a középtempóban gördülő, a szerteágazó témákat visszanyeső új dalok többsége átlagosnak, szürkének bizonyul: a korongnak nincs olyan húzása, mint a gömbölyded, fesztelenül odacseszős riffekkel kidekorált Fekete Albumnak a Metallicától. Pedig az A7X direktben idézi-nyúlja a nagyokat: a Shepherd Of Fire a banda Enter Sandmanje, a This Means War a Sad But True-ja, - s ezt a vonalat továbbszőve - a Hail To The King a Thunderstruckja. A középszeren tartott utánérzések mellé azért kanyarítanak jó pár tisztes dalt is, ám hiába üt a tömör, gunsos Doing Time, a lágyan ívelt refrénre kihegyezett Coming Home vagy a Nightmare (ál)kísérteties világába illeszkedő Planets, egy Almost Easy szintű sláger sem fúrta fel magát a lemezre. A lecsupaszított számokat is gyakran túlhúzzák, és a hangszeresek közül is csak Synyster Gates brillírozik, ha Hetfield-riffek helyett leteker egy gitárszólót - de Ilejay játéka még AC/DC-sztenderd szerint is jellegtelen marad. A tobzódó, szertelen A7X-világ végleg megfakult: az ezerszínű City Of Evil szerzői elfelejtették, hogy az ezredforduló után új klasszikusok nem a 80-as, 90-es évekre szimplán visszakacsintó, hanem a régi hatásokat újszerűen egymás mellé pakoló zenék közül kerülhetnek ki.

Warner, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.