Lemez

Meghalt a király

Avenged Sevenfold: Hail To The King

  • Soós Tamás
  • 2013. október 12.

Zene

Az A7X trendérzékenységéhez kétség sem férhet: a 80-as évek agyonsminkelt glamúr rock imázsát a metalcore-divathoz frissítő amerikai sztárbanda az üvöltözős-acsarkodós zenétől pár lemez alatt eljutott az ikergitáros, túlhajszolt heavy metal modern verziójáig.

Ám ahogy az évezredforduló 'core-képét felülírta az elburjánzó retró (amelynek ölén még az olyan mamutok is múltat idéznek, mint a Metallica vagy a Sabbath), az A7X is elhagyta a sikító gitárszólókkal tűzdelt, témahalmozásokkal tarkított metalcore/heavy metal hibridet. Az egyik fő dalszerzőjüknek számító The Rev dobos halála után megjelent Nightmare-en pedig már a Metallica- és a Guns N' Roses-hatásokat domborították ki. A Tim Burton-i neogótikus cirkuszhangulat, a nagypublikumot bevonzó giccslírák és a Pantera előtt fejet hajtó groove-os durvulások még színezték az összképet, de a balladákkal túlszórt Nightmare már nem számított olyan bűnös élvezetnek, mint a veszett punk lendületével előadott City Of Evil.

Az új dobossal (Arin Ilejay) készített Hail To The Kinget már egyenesen a tradicionális rock- és metálzene klasszikusának szánták M. Shadowsék. A korábban a műfajhatárok meghágásából játékot űző A7X is az egyszerűsítésben látja a fejlődés lehetőségét, ám a középtempóban gördülő, a szerteágazó témákat visszanyeső új dalok többsége átlagosnak, szürkének bizonyul: a korongnak nincs olyan húzása, mint a gömbölyded, fesztelenül odacseszős riffekkel kidekorált Fekete Albumnak a Metallicától. Pedig az A7X direktben idézi-nyúlja a nagyokat: a Shepherd Of Fire a banda Enter Sandmanje, a This Means War a Sad But True-ja, - s ezt a vonalat továbbszőve - a Hail To The King a Thunderstruckja. A középszeren tartott utánérzések mellé azért kanyarítanak jó pár tisztes dalt is, ám hiába üt a tömör, gunsos Doing Time, a lágyan ívelt refrénre kihegyezett Coming Home vagy a Nightmare (ál)kísérteties világába illeszkedő Planets, egy Almost Easy szintű sláger sem fúrta fel magát a lemezre. A lecsupaszított számokat is gyakran túlhúzzák, és a hangszeresek közül is csak Synyster Gates brillírozik, ha Hetfield-riffek helyett leteker egy gitárszólót - de Ilejay játéka még AC/DC-sztenderd szerint is jellegtelen marad. A tobzódó, szertelen A7X-világ végleg megfakult: az ezerszínű City Of Evil szerzői elfelejtették, hogy az ezredforduló után új klasszikusok nem a 80-as, 90-es évekre szimplán visszakacsintó, hanem a régi hatásokat újszerűen egymás mellé pakoló zenék közül kerülhetnek ki.

Warner, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.