Meghalt John Mayall

  • narancs.hu
  • 2024. július 24.

Zene

A brit blues atyja kilencvenéves volt.

Helyi idő szerint hétfőn 90 éves korában meghalt John Mayall blueszenész – közölte a család a közösségi oldalakon.

A közlemény szerint betegségei „kényszerítették arra a világ legnagyobb utcai harcosát, hogy befejezze hatalmas pályafutását”.

John Mayall 1933-ban született az angliai Macclesfieldben, képzőművészeti iskolában tanult, aztán dzsesszgitáros édesapjához  hasonlóan ő is zenész lett. Gitáron, billentyűs hangszereken, szájharmonikán játszott. A Bluesbrakers együttest 1963-ban alapította, 1966-ban csatlakozott hozzá Eric Clapton. A hetvenes években visszavonult, 1982-ben újjászervezte a zenekart, amely Magyarországon is fellépett, először 1985-ben a Kisstadionban. A Népszava emlékeztet, hogy sosem lett annyira ismert, mint zenekarának többi tagja – és bántotta is, hogy nem volt slágerlemeze, nem nyert Grammy-díjat, és a Rolling Stone sem írt róla –, viszont bírta energiával, még nyolcvanas éveiben is színpadra állt. 2013-ban underground előadóként határozta meg magát.  

Idén a Rock & Roll Hall of Fame tagja lett, az 1966-os Blues Breakers With Eric Clapton című albumot pedig az egyik legjobb brit blueslemeznek tartják.

A portrékép forrása a blueszenész Facebook-oldala

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.