Megtörve - Bong-Ra a Trafóban (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2007. november 15.

Zene

Nem véletlen az, hogy ha az ember letéved az undergroundban új trendként funkcionáló breakcore műfaj valamelyik bulijára, olyan arcokkal szembesül, akiket a ruházatuk minősít; konkrétabban az olyan zenekarok logójával ellátott pólók, amelyeknek közük sincs ehhez az elektronikus alapokon és szétbuherált ütemeken nyugvó zenéhez.

Nem véletlen az, hogy ha az ember letéved az undergroundban új trendként funkcionáló breakcore műfaj valamelyik bulijára, olyan arcokkal szembesül, akiket a ruházatuk minősít; konkrétabban az olyan zenekarok logójával ellátott pólók, amelyeknek közük sincs ehhez az elektronikus alapokon és szétbuherált ütemeken nyugvó zenéhez. Jómagam rögtön a saját szubkultúrám jelvényével, egy Down kapucnis hátoldalával találtam magam szembe, miután kábé két deci pálinka elfogyasztásának segítségével magamba plántáltam a bátorságot, hogy afféle huszonegyedik századi Dánielként merüljek alá az elektro-oroszlánok barlangjába, és úgy éjféltájt leértem a Trafó Bár Tangó piciny pincehelyiségébe. Nem véletlen egyébként, hogy a metálrajongók annyira kattannak a breakcore-ra; egyrészt ez az az elektronikus műfaj, amely a legtöbbet merít a rockzenéből, másrészt Magyarországra - mint általában - ez a trend is relatíve későn gyűrűzött be, így nagyjából most jött el az idő, hogy egy ilyen jellegű rendezvényen olyan fejekbe ütközzek, akiket eddig csak mondjuk a Kultiplexben láttam, valami totálisan elmebeteg, gitár-dob-zaj felállású csapat koncertjén, ahogy a sarokban álldogálva szorongatták a sörüket, és próbálták felfogni valami négynegyedeket kapával-kaszával szétdaraboló, zajos gitárzenekar atonális témázgatásait.

A breakcore egyik üdvöskéjeként számon tartott Bong-Ra, alias Jason Kohnen is metálarcként kezdte persze: ha valaki még emlékszik a másodosztályú My Dying Bride-kópiából a kilencvenes évek vége felé stoner rockba váltó Celestial Season albumaira, annak ismerős lehet emberünk neve is a lemezborítókról a csapat dobosaként. Ennek megfelelően a pályatársak közül Bong-Ra szettjeiben dominál leginkább a rockzene, és ez teljesen rendben is van, hiszen az egyébként könnyen unalomba forduló breakcore-ütemeket (hiába a kiszámíthatatlanság szándéka, az átlaghallgató is könnyen ráérezhet, melyik ütemet töri meg egynyolcadnyi elmozdulás, hogy aztán teljesen új tempóban folyjon tovább a zene, egészen egy tökéletesen hasonló váltásig) perfekt érzékkel dobja fel egy Kyusstól vagy Slayertől lízingelt témával. Ezen az estén a Black Sabbath War Pigsének unalomig ismert nyitánya volt az a pont, amikor a rockon nevelkedett közönség egy emberként emelte a kezét fölfelé, és pontosan itt éreztem azt, hogy nekem menekülnöm kell, mert kezdtem magam egy nyár végi motorostalálkozón érezni, ahol a feldolgozásokkal haknizó előzenekar lassan elér a legnagyobb rockslágerekből álló repertoárja végére, és negyedórán belül rákezdi valami tökéletesen vállalhatatlan nemzeti rock zenekar.

Trafó Bár Tangó, november 10.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.