Megtörve - Bong-Ra a Trafóban (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2007. november 15.

Zene

Nem véletlen az, hogy ha az ember letéved az undergroundban új trendként funkcionáló breakcore műfaj valamelyik bulijára, olyan arcokkal szembesül, akiket a ruházatuk minősít; konkrétabban az olyan zenekarok logójával ellátott pólók, amelyeknek közük sincs ehhez az elektronikus alapokon és szétbuherált ütemeken nyugvó zenéhez.

Nem véletlen az, hogy ha az ember letéved az undergroundban új trendként funkcionáló breakcore műfaj valamelyik bulijára, olyan arcokkal szembesül, akiket a ruházatuk minősít; konkrétabban az olyan zenekarok logójával ellátott pólók, amelyeknek közük sincs ehhez az elektronikus alapokon és szétbuherált ütemeken nyugvó zenéhez. Jómagam rögtön a saját szubkultúrám jelvényével, egy Down kapucnis hátoldalával találtam magam szembe, miután kábé két deci pálinka elfogyasztásának segítségével magamba plántáltam a bátorságot, hogy afféle huszonegyedik századi Dánielként merüljek alá az elektro-oroszlánok barlangjába, és úgy éjféltájt leértem a Trafó Bár Tangó piciny pincehelyiségébe. Nem véletlen egyébként, hogy a metálrajongók annyira kattannak a breakcore-ra; egyrészt ez az az elektronikus műfaj, amely a legtöbbet merít a rockzenéből, másrészt Magyarországra - mint általában - ez a trend is relatíve későn gyűrűzött be, így nagyjából most jött el az idő, hogy egy ilyen jellegű rendezvényen olyan fejekbe ütközzek, akiket eddig csak mondjuk a Kultiplexben láttam, valami totálisan elmebeteg, gitár-dob-zaj felállású csapat koncertjén, ahogy a sarokban álldogálva szorongatták a sörüket, és próbálták felfogni valami négynegyedeket kapával-kaszával szétdaraboló, zajos gitárzenekar atonális témázgatásait.

A breakcore egyik üdvöskéjeként számon tartott Bong-Ra, alias Jason Kohnen is metálarcként kezdte persze: ha valaki még emlékszik a másodosztályú My Dying Bride-kópiából a kilencvenes évek vége felé stoner rockba váltó Celestial Season albumaira, annak ismerős lehet emberünk neve is a lemezborítókról a csapat dobosaként. Ennek megfelelően a pályatársak közül Bong-Ra szettjeiben dominál leginkább a rockzene, és ez teljesen rendben is van, hiszen az egyébként könnyen unalomba forduló breakcore-ütemeket (hiába a kiszámíthatatlanság szándéka, az átlaghallgató is könnyen ráérezhet, melyik ütemet töri meg egynyolcadnyi elmozdulás, hogy aztán teljesen új tempóban folyjon tovább a zene, egészen egy tökéletesen hasonló váltásig) perfekt érzékkel dobja fel egy Kyusstól vagy Slayertől lízingelt témával. Ezen az estén a Black Sabbath War Pigsének unalomig ismert nyitánya volt az a pont, amikor a rockon nevelkedett közönség egy emberként emelte a kezét fölfelé, és pontosan itt éreztem azt, hogy nekem menekülnöm kell, mert kezdtem magam egy nyár végi motorostalálkozón érezni, ahol a feldolgozásokkal haknizó előzenekar lassan elér a legnagyobb rockslágerekből álló repertoárja végére, és negyedórán belül rákezdi valami tökéletesen vállalhatatlan nemzeti rock zenekar.

Trafó Bár Tangó, november 10.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.