Megtörve - Bong-Ra a Trafóban (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2007. november 15.

Zene

Nem véletlen az, hogy ha az ember letéved az undergroundban új trendként funkcionáló breakcore műfaj valamelyik bulijára, olyan arcokkal szembesül, akiket a ruházatuk minősít; konkrétabban az olyan zenekarok logójával ellátott pólók, amelyeknek közük sincs ehhez az elektronikus alapokon és szétbuherált ütemeken nyugvó zenéhez.

Nem véletlen az, hogy ha az ember letéved az undergroundban új trendként funkcionáló breakcore műfaj valamelyik bulijára, olyan arcokkal szembesül, akiket a ruházatuk minősít; konkrétabban az olyan zenekarok logójával ellátott pólók, amelyeknek közük sincs ehhez az elektronikus alapokon és szétbuherált ütemeken nyugvó zenéhez. Jómagam rögtön a saját szubkultúrám jelvényével, egy Down kapucnis hátoldalával találtam magam szembe, miután kábé két deci pálinka elfogyasztásának segítségével magamba plántáltam a bátorságot, hogy afféle huszonegyedik századi Dánielként merüljek alá az elektro-oroszlánok barlangjába, és úgy éjféltájt leértem a Trafó Bár Tangó piciny pincehelyiségébe. Nem véletlen egyébként, hogy a metálrajongók annyira kattannak a breakcore-ra; egyrészt ez az az elektronikus műfaj, amely a legtöbbet merít a rockzenéből, másrészt Magyarországra - mint általában - ez a trend is relatíve későn gyűrűzött be, így nagyjából most jött el az idő, hogy egy ilyen jellegű rendezvényen olyan fejekbe ütközzek, akiket eddig csak mondjuk a Kultiplexben láttam, valami totálisan elmebeteg, gitár-dob-zaj felállású csapat koncertjén, ahogy a sarokban álldogálva szorongatták a sörüket, és próbálták felfogni valami négynegyedeket kapával-kaszával szétdaraboló, zajos gitárzenekar atonális témázgatásait.

A breakcore egyik üdvöskéjeként számon tartott Bong-Ra, alias Jason Kohnen is metálarcként kezdte persze: ha valaki még emlékszik a másodosztályú My Dying Bride-kópiából a kilencvenes évek vége felé stoner rockba váltó Celestial Season albumaira, annak ismerős lehet emberünk neve is a lemezborítókról a csapat dobosaként. Ennek megfelelően a pályatársak közül Bong-Ra szettjeiben dominál leginkább a rockzene, és ez teljesen rendben is van, hiszen az egyébként könnyen unalomba forduló breakcore-ütemeket (hiába a kiszámíthatatlanság szándéka, az átlaghallgató is könnyen ráérezhet, melyik ütemet töri meg egynyolcadnyi elmozdulás, hogy aztán teljesen új tempóban folyjon tovább a zene, egészen egy tökéletesen hasonló váltásig) perfekt érzékkel dobja fel egy Kyusstól vagy Slayertől lízingelt témával. Ezen az estén a Black Sabbath War Pigsének unalomig ismert nyitánya volt az a pont, amikor a rockon nevelkedett közönség egy emberként emelte a kezét fölfelé, és pontosan itt éreztem azt, hogy nekem menekülnöm kell, mert kezdtem magam egy nyár végi motorostalálkozón érezni, ahol a feldolgozásokkal haknizó előzenekar lassan elér a legnagyobb rockslágerekből álló repertoárja végére, és negyedórán belül rákezdi valami tökéletesen vállalhatatlan nemzeti rock zenekar.

Trafó Bár Tangó, november 10.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.