mi a kotta?

Megütni, megfojtani

  • mi a kotta
  • 2012. november 25.

Zene

"Vannak olyan mélyen erényes jellemek, akiknek szükségük van rá, hogy higgyenek Istenben; vannak mások, nem kevésbé tökéletesek, akik nagyon jól megvannak azzal, hogy nem hisznek semmiben, miközben a szigorú erkölcsösség minden szabályát betartják. Manzoni és Verdi... Ezen a két emberen valóban töprengenem kell." Verdiné, született Giuseppina Strepponi fogalmazott így egyik levelében, csodálatosképp egymás mellé illesztve az operai sodrású Requiem majdani zeneszerzőjét és azt az olasz írófejedelmet, aki halálával e mű ihletőjévé vált. Merthogy a tételes vallással s még inkább az egyházzal szembeni hűvös távolságtartás nem gátolta meg Verdit abban, hogy hamisítatlanul és őszintén vallásos remekműveket alkosson, dacára annak, hogy szerető és hosszan tűrő neje egy másik levelében az alábbi szavakkal jellemezte és korholta szabadgondolkodó férje urát: "Ez a brigante megengedi magának, hogy - nem mondanám, hogy istentagadó, de az biztos, hogy ne valami nagy hívő legyen, és mindezt olyan nyugodt megátalkodottsággal, hogy az embernek kedve támad, hogy megüsse." S lám, mégis, amint annak hétfőn, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának Kovács János által dirigált koncertjén bizonyságát vehetjük (operaház, október 29., fél nyolc), a brigante 1874-re elkészült nagyszabású halotti miséje máig áhítatos élményként tisztogatja a hallgató lelkét.

Két nappal később egy másik különleges XIX. századi mise vár majd reánk, ezúttal az elsősorban zongoristaként ünnepelt német Christian Zacharias vezénylete alatt, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, október 31., fél nyolc). Franz Schubert merőben szubjektív szövegkezelésű Esz-dúr miséje lesz ez a mű, méghozzá a zeneszerző életének utolsó esztendejéből, mely rekviemhangulatú kompozíciót mindenféle megrendelés nélkül vetette kottapapírra a bús előérzetektől és venereás problémáktól egyaránt sújtott bécsi mester.

Ám lépjünk most el a szakrális zenétől, s egyszersmind térjünk vissza Verdihez és a családon belüli erőszakhoz, elvégre a hét vége operaközvetítése az Otello lesz a New York-i Metropolitan Opera színpadáról. A telt idomú Johan Botha címszereplésével és Renée Fleming Desdemonájával bűvölő előadás szombaton élőben két helyen lesz megtekinthető (Uránia Nemzeti Filmszínház és Fesztivál Színház, október 27., hét óra), s ugyane színhelyeken másnap még ismétlés is ígérkezik a jóból (Fesztivál Színház, hat óra, ill. Uránia, hét óra).

S akkor persze itt lesz még nekünk, immár a kisebb formák és a jelenkor felé elmozdulva, az oly izgalmas, méltán világraszóló Kronos Quartet, amelynek koncertje fényeffektusokkal és videobejátszásokkal tarkítva adja majd elénk Uniko elnevezésű programjukat (Nemzeti Hangversenyterem, október 25., fél nyolc). S végül még egyetlen kérdés, amelyre igenlő választ kell adnunk e héten, s amelyet a Concerto Budapest most induló sorozata szegez nekünk: Szereti ön Mendelssohnt? (Fesztivál Színház, október 26., hét óra). Hát hogy a búbánatba ne!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.