Lemez

Mount Eerie: Ocean Roar

  • - nvg -
  • 2012. november 25.

Zene

Egy használaton kívüli templomban rögzítette két legfrissebb albumát az észak-amerikai indie folk legkedvesebb remetéje, Phil Elverum.

Nem először vonult szent magányba, egy évtizede például egy norvég erdőben telelt, aztán bánatos élményeit a Dawnon énekelte meg. De voltaképpen úgy nagyjából mindegyik Elverum-korong - legyen szó korai lofista Microphones-lemezről vagy az újabb kori bandanév, a Mount Eerie dolgairól - olyanformán szól, mintha legalábbis valahol egy világvégi kunyhóban dalolná (vagy álmodta volna) valaki egy áthatolhatatlanul sűrű nyírfaerdő és egy baljósan morajló vízesés közvetlen közelében.

A természeti erők titkát kutató Elverum a legújabb anyagokon is örök témáiról mesél. Ám míg a tavasszal megjelent Clear Moont egy csendesen baljós és higgadt regiszter uralta, addig az alig fél évvel később érkező párdarab jócskán zordabb, súlyosabb, és rendre át- meg átmossa a fenséges, kakofón gitárzaj. A black metal ihletését világossá tévő Wind's Poem komor robaja köszön vissza, de annál is fenyegetőbb a hangulat. Két halk szavú balladán és egy kurta átvezető tételen kívül sötét és masszív témákra felhúzott számok váltják egymást. De nem haladnak semerre, csak formátlanul örvénylenek, hol megtorpannak, hol újra nekiindulnak, s olykor - de felette ritkán - Elverum törékeny hangja motyog elő a jobbára torzított gitárokkal szőtt hangfüggönyök mögül. Mintha eltévedtünk volna a ködben, miközben minden irányból az óceán hörög. Talán kevesebb a meglepő ötlet a szokásosnál, és akad néhány túlhúzott darab, Elverum szuverén világa azonban továbbra is lenyűgöző.

P. W. Elverum & Sun, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.