Lemez

Mount Eerie: Ocean Roar

  • - nvg -
  • 2012. november 25.

Zene

Egy használaton kívüli templomban rögzítette két legfrissebb albumát az észak-amerikai indie folk legkedvesebb remetéje, Phil Elverum.

Nem először vonult szent magányba, egy évtizede például egy norvég erdőben telelt, aztán bánatos élményeit a Dawnon énekelte meg. De voltaképpen úgy nagyjából mindegyik Elverum-korong - legyen szó korai lofista Microphones-lemezről vagy az újabb kori bandanév, a Mount Eerie dolgairól - olyanformán szól, mintha legalábbis valahol egy világvégi kunyhóban dalolná (vagy álmodta volna) valaki egy áthatolhatatlanul sűrű nyírfaerdő és egy baljósan morajló vízesés közvetlen közelében.

A természeti erők titkát kutató Elverum a legújabb anyagokon is örök témáiról mesél. Ám míg a tavasszal megjelent Clear Moont egy csendesen baljós és higgadt regiszter uralta, addig az alig fél évvel később érkező párdarab jócskán zordabb, súlyosabb, és rendre át- meg átmossa a fenséges, kakofón gitárzaj. A black metal ihletését világossá tévő Wind's Poem komor robaja köszön vissza, de annál is fenyegetőbb a hangulat. Két halk szavú balladán és egy kurta átvezető tételen kívül sötét és masszív témákra felhúzott számok váltják egymást. De nem haladnak semerre, csak formátlanul örvénylenek, hol megtorpannak, hol újra nekiindulnak, s olykor - de felette ritkán - Elverum törékeny hangja motyog elő a jobbára torzított gitárokkal szőtt hangfüggönyök mögül. Mintha eltévedtünk volna a ködben, miközben minden irányból az óceán hörög. Talán kevesebb a meglepő ötlet a szokásosnál, és akad néhány túlhúzott darab, Elverum szuverén világa azonban továbbra is lenyűgöző.

P. W. Elverum & Sun, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.