Lemez

Mount Eerie: Ocean Roar

  • - nvg -
  • 2012. november 25.

Zene

Egy használaton kívüli templomban rögzítette két legfrissebb albumát az észak-amerikai indie folk legkedvesebb remetéje, Phil Elverum.

Nem először vonult szent magányba, egy évtizede például egy norvég erdőben telelt, aztán bánatos élményeit a Dawnon énekelte meg. De voltaképpen úgy nagyjából mindegyik Elverum-korong - legyen szó korai lofista Microphones-lemezről vagy az újabb kori bandanév, a Mount Eerie dolgairól - olyanformán szól, mintha legalábbis valahol egy világvégi kunyhóban dalolná (vagy álmodta volna) valaki egy áthatolhatatlanul sűrű nyírfaerdő és egy baljósan morajló vízesés közvetlen közelében.

A természeti erők titkát kutató Elverum a legújabb anyagokon is örök témáiról mesél. Ám míg a tavasszal megjelent Clear Moont egy csendesen baljós és higgadt regiszter uralta, addig az alig fél évvel később érkező párdarab jócskán zordabb, súlyosabb, és rendre át- meg átmossa a fenséges, kakofón gitárzaj. A black metal ihletését világossá tévő Wind's Poem komor robaja köszön vissza, de annál is fenyegetőbb a hangulat. Két halk szavú balladán és egy kurta átvezető tételen kívül sötét és masszív témákra felhúzott számok váltják egymást. De nem haladnak semerre, csak formátlanul örvénylenek, hol megtorpannak, hol újra nekiindulnak, s olykor - de felette ritkán - Elverum törékeny hangja motyog elő a jobbára torzított gitárokkal szőtt hangfüggönyök mögül. Mintha eltévedtünk volna a ködben, miközben minden irányból az óceán hörög. Talán kevesebb a meglepő ötlet a szokásosnál, és akad néhány túlhúzott darab, Elverum szuverén világa azonban továbbra is lenyűgöző.

P. W. Elverum & Sun, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.