Lemez

Metz: Metz

  • - greff -
  • 2012. november 25.

Zene

A Jesus Lizard és a Big Black Chicagót, a Hammerhead Minneapolist, a Drive Like Jehu San Diegót festette le a pokol minden szegletében aluljárószagú, szirénazajtól lármás, neurotikus lényekkel telizsúfolt tornácának, ahol üvölteni kell, amíg csak infarktust nem kap az ember. A Metz Torontója nem kevésbé tűrhetetlen: debütáló lemezén az energikus trió úgy zúz végig, mintha legutolsó perceit töltené épp egy gigantikus acélprésben.

Mint oly sok egyéb mai zenekar, a Metz is a feltámasztási mezőnyben gyakorlatozik, de kivételes helyzetben van: hosszú évek óta ez az első új zenekar, amely az amerikai noise-rock szapora pulzusú verzióját jelentős kiadónál tudja teliholdnál megidézni. Egy húsz éve még megkerülhetetlen, de több mint tíz éve elhalt stílusirányzat kaphat második esélyt általa, nem meglepő hát, hogy igen nagy most a ráfókuszált figyelem. A Metz a fentebb sorolt legendáktól sokat eltanult: a szögletes gitározást, a minimalizmust, a takarékosságot (a lemez alig harminc perc), a kíméletlen feszességet oldó punkos köpködést, az intenzitást, és azt, hogy miként lehet nyugtalanító zajhoz jutni elektronika nélkül, egy gitár és egy basszusgitár hadra fogásával. Öt éven át koncerttermekben érlelt lemezén ráadásul nem csupán érdekes hangok vannak, hanem megfogható dalok is. Mindazonáltal az eredeti motívumok hiánya így is feltűnő, de bemutatkozásnak a Metz ezzel együtt több mint tisztességes.

Sub Pop, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.