Megyünk lopni - Disfear: Live The Storm; KGB: Garázsország (lemez)

  • G. A.
  • 2008. március 13.

Zene

Attitűd tekintetében a svéd és a magyar rockzenekarok többsége között szemernyi különbség sincsen: itt is, ott is amint egy társaság megkedvel egy angolszász bandát, hatalmas hévvel legott annak imitálásába fog. Különbségek inkább a kivitelezésben vannak, amit most két, egyaránt klasszikus punkzenekarok másolására szakosodott brigád új lemeze is fényesen példáz.

Attitűd tekintetében a svéd és a magyar rockzenekarok többsége között szemernyi különbség sincsen: itt is, ott is amint egy társaság megkedvel egy angolszász bandát, hatalmas hévvel legott annak imitálásába fog. Különbségek inkább a kivitelezésben vannak, amit most két, egyaránt klasszikus punkzenekarok másolására szakosodott brigád új lemeze is fényesen példáz.

A skandináv Disfear már a nevével kifejezi hódolatát a hardcore punk varázslatosan brutális alapzenekara, a Discharge iránt, zenéjével pedig pontosan azt adja, amire ilyetén módon ígéretet tett. Bámulatra méltóan rendíthetetlen zenekarról van szó, Marcus Andersson például a Live The Storm első számától az utolsóig következetesen, csupán enyhe tempómódosításokkal ugyanazt a ritmusképletet üti (ez természetesen a Discharge után elnevezett D-Beat), de úgy, akkora lendülettel, akárha az életéért küzdene. S éppen ettől figyelemre méltó a Disfear: mert nemcsak a dobos, de a sötétre hangolt zúzást ezúttal rövidke, ám nagyszerűen elgondolt melodikus betétekkel színesítő gitárosok és a mély kétségbeeséssel telített, irgalmatlan bömbölést produkáló Tomas Lindberg is úgy vágtatnak végig a dalokon, mintha három perc múlva megszűnne az univerzum. A hihetetlen intenzitás miatt végül is érdektelen lesz, hogy tulajdonképpen az összes hangot ismerjük már (ha nem a Discharge-tól, akkor a Motörheadtől), vagy hogy bár rossz szám nincs a lemezen, most nem jött össze egy olyan kaliberű, mindent vivő "sláger", mint az előzőn (Misanthropic Generation, 2003) a Powerload. A Live The Storm voltaképp a lopás apológiája.

Hazánk nem kevésbé rajongó szívű fiai, a KGB tagsága viszont nem nyújtózik ebbe a magasságba. Ganxsta Zolee legújabb, a Megasztár harmadik szériájából ismerhető Kontor Tamással és Kartel-beli druszájával, Big Daddy Lacával összehozott projektje a Disfearénél békebelibb megszólalásra tör: a Garázsország nótáiban a Ramones témái keverednek a Peter and the Test Tube Babies és a Cockney Rejects hangjaival - utóbbitól a Police Car tisztelettudó adaptációja legföljebb az angol szöveg miatt lóg ki némiképp a saját számok közül. Ami a zenei alapokat illeti, a KGB az ismert panelekből többé-kevésbé kihozza, ami elvárható (bár emocionális pluszt csak itt-ott pumpál az akkordokba), de az ének és a szövegvilág koncepciója erősen elhibázott. Az irónia alkalmazása alapvetően jót tesz az efféle vállalkozásoknak, de ez itt rémesen túl van spilázva: a strófákból és sokszor (az amúgy prímán gitározó) Kontor énekdallamaiból is gyakran a kocsmai macsóviccek sörszagú atmoszférája dől, a végeredmény így inkább afféle középszerű kabarétréfa, mint tisztességesen tróger punkprodukció. Míg a Disfear az összes eszközével, minden fronton azon van, hogy a maximumot hozza ki a magához ragadott készletből, a KGB szándékosan elbohóckodja az előadást - és ezzel távolra taszít magától mindenkit, aki kívül áll a baráti körön.

Relapse, 2008; KGB Produkció, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.