Megyünk lopni - Disfear: Live The Storm; KGB: Garázsország (lemez)

  • G. A.
  • 2008. március 13.

Zene

Attitűd tekintetében a svéd és a magyar rockzenekarok többsége között szemernyi különbség sincsen: itt is, ott is amint egy társaság megkedvel egy angolszász bandát, hatalmas hévvel legott annak imitálásába fog. Különbségek inkább a kivitelezésben vannak, amit most két, egyaránt klasszikus punkzenekarok másolására szakosodott brigád új lemeze is fényesen példáz.

Attitűd tekintetében a svéd és a magyar rockzenekarok többsége között szemernyi különbség sincsen: itt is, ott is amint egy társaság megkedvel egy angolszász bandát, hatalmas hévvel legott annak imitálásába fog. Különbségek inkább a kivitelezésben vannak, amit most két, egyaránt klasszikus punkzenekarok másolására szakosodott brigád új lemeze is fényesen példáz.

A skandináv Disfear már a nevével kifejezi hódolatát a hardcore punk varázslatosan brutális alapzenekara, a Discharge iránt, zenéjével pedig pontosan azt adja, amire ilyetén módon ígéretet tett. Bámulatra méltóan rendíthetetlen zenekarról van szó, Marcus Andersson például a Live The Storm első számától az utolsóig következetesen, csupán enyhe tempómódosításokkal ugyanazt a ritmusképletet üti (ez természetesen a Discharge után elnevezett D-Beat), de úgy, akkora lendülettel, akárha az életéért küzdene. S éppen ettől figyelemre méltó a Disfear: mert nemcsak a dobos, de a sötétre hangolt zúzást ezúttal rövidke, ám nagyszerűen elgondolt melodikus betétekkel színesítő gitárosok és a mély kétségbeeséssel telített, irgalmatlan bömbölést produkáló Tomas Lindberg is úgy vágtatnak végig a dalokon, mintha három perc múlva megszűnne az univerzum. A hihetetlen intenzitás miatt végül is érdektelen lesz, hogy tulajdonképpen az összes hangot ismerjük már (ha nem a Discharge-tól, akkor a Motörheadtől), vagy hogy bár rossz szám nincs a lemezen, most nem jött össze egy olyan kaliberű, mindent vivő "sláger", mint az előzőn (Misanthropic Generation, 2003) a Powerload. A Live The Storm voltaképp a lopás apológiája.

Hazánk nem kevésbé rajongó szívű fiai, a KGB tagsága viszont nem nyújtózik ebbe a magasságba. Ganxsta Zolee legújabb, a Megasztár harmadik szériájából ismerhető Kontor Tamással és Kartel-beli druszájával, Big Daddy Lacával összehozott projektje a Disfearénél békebelibb megszólalásra tör: a Garázsország nótáiban a Ramones témái keverednek a Peter and the Test Tube Babies és a Cockney Rejects hangjaival - utóbbitól a Police Car tisztelettudó adaptációja legföljebb az angol szöveg miatt lóg ki némiképp a saját számok közül. Ami a zenei alapokat illeti, a KGB az ismert panelekből többé-kevésbé kihozza, ami elvárható (bár emocionális pluszt csak itt-ott pumpál az akkordokba), de az ének és a szövegvilág koncepciója erősen elhibázott. Az irónia alkalmazása alapvetően jót tesz az efféle vállalkozásoknak, de ez itt rémesen túl van spilázva: a strófákból és sokszor (az amúgy prímán gitározó) Kontor énekdallamaiból is gyakran a kocsmai macsóviccek sörszagú atmoszférája dől, a végeredmény így inkább afféle középszerű kabarétréfa, mint tisztességesen tróger punkprodukció. Míg a Disfear az összes eszközével, minden fronton azon van, hogy a maximumot hozza ki a magához ragadott készletből, a KGB szándékosan elbohóckodja az előadást - és ezzel távolra taszít magától mindenkit, aki kívül áll a baráti körön.

Relapse, 2008; KGB Produkció, 2007

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.