Megyünk lopni - Disfear: Live The Storm; KGB: Garázsország (lemez)

  • G. A.
  • 2008. március 13.

Zene

Attitűd tekintetében a svéd és a magyar rockzenekarok többsége között szemernyi különbség sincsen: itt is, ott is amint egy társaság megkedvel egy angolszász bandát, hatalmas hévvel legott annak imitálásába fog. Különbségek inkább a kivitelezésben vannak, amit most két, egyaránt klasszikus punkzenekarok másolására szakosodott brigád új lemeze is fényesen példáz.

Attitűd tekintetében a svéd és a magyar rockzenekarok többsége között szemernyi különbség sincsen: itt is, ott is amint egy társaság megkedvel egy angolszász bandát, hatalmas hévvel legott annak imitálásába fog. Különbségek inkább a kivitelezésben vannak, amit most két, egyaránt klasszikus punkzenekarok másolására szakosodott brigád új lemeze is fényesen példáz.

A skandináv Disfear már a nevével kifejezi hódolatát a hardcore punk varázslatosan brutális alapzenekara, a Discharge iránt, zenéjével pedig pontosan azt adja, amire ilyetén módon ígéretet tett. Bámulatra méltóan rendíthetetlen zenekarról van szó, Marcus Andersson például a Live The Storm első számától az utolsóig következetesen, csupán enyhe tempómódosításokkal ugyanazt a ritmusképletet üti (ez természetesen a Discharge után elnevezett D-Beat), de úgy, akkora lendülettel, akárha az életéért küzdene. S éppen ettől figyelemre méltó a Disfear: mert nemcsak a dobos, de a sötétre hangolt zúzást ezúttal rövidke, ám nagyszerűen elgondolt melodikus betétekkel színesítő gitárosok és a mély kétségbeeséssel telített, irgalmatlan bömbölést produkáló Tomas Lindberg is úgy vágtatnak végig a dalokon, mintha három perc múlva megszűnne az univerzum. A hihetetlen intenzitás miatt végül is érdektelen lesz, hogy tulajdonképpen az összes hangot ismerjük már (ha nem a Discharge-tól, akkor a Motörheadtől), vagy hogy bár rossz szám nincs a lemezen, most nem jött össze egy olyan kaliberű, mindent vivő "sláger", mint az előzőn (Misanthropic Generation, 2003) a Powerload. A Live The Storm voltaképp a lopás apológiája.

Hazánk nem kevésbé rajongó szívű fiai, a KGB tagsága viszont nem nyújtózik ebbe a magasságba. Ganxsta Zolee legújabb, a Megasztár harmadik szériájából ismerhető Kontor Tamással és Kartel-beli druszájával, Big Daddy Lacával összehozott projektje a Disfearénél békebelibb megszólalásra tör: a Garázsország nótáiban a Ramones témái keverednek a Peter and the Test Tube Babies és a Cockney Rejects hangjaival - utóbbitól a Police Car tisztelettudó adaptációja legföljebb az angol szöveg miatt lóg ki némiképp a saját számok közül. Ami a zenei alapokat illeti, a KGB az ismert panelekből többé-kevésbé kihozza, ami elvárható (bár emocionális pluszt csak itt-ott pumpál az akkordokba), de az ének és a szövegvilág koncepciója erősen elhibázott. Az irónia alkalmazása alapvetően jót tesz az efféle vállalkozásoknak, de ez itt rémesen túl van spilázva: a strófákból és sokszor (az amúgy prímán gitározó) Kontor énekdallamaiból is gyakran a kocsmai macsóviccek sörszagú atmoszférája dől, a végeredmény így inkább afféle középszerű kabarétréfa, mint tisztességesen tróger punkprodukció. Míg a Disfear az összes eszközével, minden fronton azon van, hogy a maximumot hozza ki a magához ragadott készletből, a KGB szándékosan elbohóckodja az előadást - és ezzel távolra taszít magától mindenkit, aki kívül áll a baráti körön.

Relapse, 2008; KGB Produkció, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.