Koncert

Mester és tanítványa

Heinz Holliger és a Fesztiválzenekar

  • Csengery Kristóf
  • 2014. május 30.

Zene

A 2. világháború utáni bő évtizedben a politika három jelentős magyar zeneszerző műveit is leradírozta a hazai nyilvánosság térképéről.

45, 49, majd 56 után évtizedekig tilos volt beszélni-írni az emigráns Dohnányi Ernő (1877-1960), Veress Sándor (1907-1992) és Ligeti György (1923-2006) zenéjéről, s alkotásaik sem szólalhattak meg. Idővel engedett a diktátum szorítása, és a rendszerváltozással minden maradék korlát ledőlt, de a csonkolás hatása máig érzékelhető: egyik életműnek sincs magyar zenetörténész által írt, teljességre törekvő, korszerű monográfiája, és a hazai hangversenyéletben sem szerepelnek méltó súllyal. Ligeti az UMZE Kamaraegyüttes kilenc éve tartó Hommage-sorozata révén jobban áll, Dohnányi is felbukkan itt-ott, s az ő műveiből viszonylag sok hazai hanglemezfelvétel készült. Ligetiéiből szinte kizárólag külföldiek léteznek. Veress az abszolút vesztes.

A zeneszerző 1949-ben hagyta el Magyarországot: Bernben tanított és alkotott haláláig. Legjelentősebb növendéke Heinz Holliger (1939) zeneszerző, karmester, az utóbbi fél évszázad legnagyobb oboaművésze. Hálás tanítvány, aki ébren tartja mestere emlékezetét. Jó párszor járt az elmúlt negyven év alatt Magyarországon: legutóbb néhány napja a Budapesti Fesztiválzenekart vezényelte a BMC-ben, megragadva az alkalmat, hogy a műsor első számaként egy terjedelmes, jelentős és idehaza ismeretlen Veress-művet tárjon a magyar közönség elé. Ami történt, jellemző a hazai kultúrára: egy külföldinek kell idejönnie, hogy ő ismertessen meg minket azzal, ami a miénk.

Veress kései műve, a vonós-fúvós-ütős ensemble-ra komponált nyolctételes Orbis tonorum (A hangok világa - a cím Comenius Orbis pictusára hajaz) színes kisformák sorozata, erős ábrázoló szellemmel, sőt narrativitással. Alaptémája vélhetően múlt és jelen, múlt és jövő konfliktusa: az olykor drámai, máskor humoros vagy letargiát sugárzó miniatűrök kimondatlanul a "merre tart a zeneszerzés" kérdését vetik fel gazdag invencióval és nagy mesterségbeli tudással, a "minden egész eltörött" rezignált alaphangulatában. Holliger és a betanításában egész este perfekt teljesítményt nyújtó BFZ a mű beszédszerűségére, karakter- és színgazdagságára hívta fel a figyelmet.

Kisformák után újabb kisformák, mester után másik mester, csak ezúttal már nem Holligeré, hanem minden progresszív zeneszerzőé: Arnold Schönberg. Az ő Hat kis zongoradarab című sorozatát (op. 19, 1911) hangszerelte meg Holliger igen változatos összeállítású és színes kamaraegyüttesre, kissé a Schönberg-kör által 1918 és 1921 között működtetett Zenei Magánelőadások Társasága szellemében. A darabok kreatív továbbgondolása és a körültekintő historizmus egyszerre munkál Holliger adaptációjában, mely a dallamok több hangszerre való szétosztása által még inkább hangsúlyozza a tételek fragmentumszerűségét s így modernségüket.

A szünet után áttértünk Holliger saját kompozícióira és a kisformákról a nagyformákra - de a két hosszabb műben ismét apró szigeteket alkottak az elkülönülő karakterek, s így továbbra is az erős tagoltság vidékein kalandozhattunk. Meta Arca című vonószenekari opusában (2012) Holliger úgy ünnepli a fél évszázados jubileumát ülő Camerata Bernt (a cím is a camerata anagrammája), hogy sok egymáshoz illesztett zenei jellemképből, karikatúrából alkot nagy Egészet, egy zenei "Így játszotok ti" keretében mutatva be az együttes ötven évének karmestereit, koncertmestereit. E nehezen dekódolható, nagyon személyes zenei magánkommunikáció hallatán a hallgató önkéntelenül is Kurtág kései stílusának "üzeneteire" asszociál. És végül egy versenymű, a Janus szintén 2012-ből, a mozarti hegedű-brácsa párosra, Muriel Cantoreggi és Geneviéve Strosser bravúros előadásában - egy mű, mely a szigorú megkomponáltsághoz az improvizáció, a nagy lélegzethez a felaprózódás, a primeren zenei megnyilvánulásokhoz a fúvókákba huhogott lélegzet és a húrok fölött hangtalanul meglengetett vonók opcióját rendeli: zene mellé színházat és költészetet. Kortárs darabok egy teljes estén át - felsőfokon.

BMC, április 25.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.