mi a kotta?

Családi tűzhely

  • mi a kotta
  • 2013. május 4.

Zene

"Verdi egy púpost [Rigoletto] és egy szajhát [Violetta] állít a színpadra. Évtizedek óta először nem kosztümös hangok tűnnek föl az operaszínpadon, hanem hús-vér emberek. Egyik legérdekesebb levelében Verdi megvallja, nehéz szívvel mondott le arról, hogy egy nagy szerelmi kettőst komponáljon a Rigolettóhoz.

A szituáció: a csábító és az elcsábított, reggel a hálószobában. Ebben a Verdiben a modern lélek számára éppen ez olyannyira izgató: az emberi elem a maga kirívó eltorzulásában. 'De hát a cenzúra és a papok', folytatja, és ezzel indokolja lemondását a duettről. Akarja másvalaki a lehetetlent, maga Verdi a lehetségesért harcolt, és élethosszig tartó küzdelme a cenzúrával elénk tárja lénye igazságosságát és objektivitását. Ez a személyiség a lehetségest és az igazságot akarja szövetségre bírni. Csak addig követi a lehetségest, amíg lelkében az igazság vastörvénye ezt engedélyezi." Franz Werfel Verdi-esszéjében olvashatók e sorok (Bán Zoltán András fordításában), s mi az elkövetkező napokban kétszer is tiszteleghetünk az életmű előtt, amelyet egykor - és sokan alighanem ma is - oly könnyű szívvel ítélnek a banalitás csúcsteljesítményének. A bicentenáriumi évben a Budapesti Tavaszi Fesztivál és az Opera szombaton egy egész maratoni napot szervez Verdi ünneplése köré az Andrássy úton és az Ybl-palotában: szabadtéri koncertekkel, előadásokkal, felolvasásokkal, valamint egy erős szereposztású Rigolettóval (operaház, április 6., hét óra). Hétfőn azután az egyik legmellőzöttebb, sőt sokáig egyenesen elveszettnek hitt Verdi-opera hangzik majd fel ugyanitt, koncertszerű bemutató formáját öltve. A Stiffelio ez az opera, amelyet Verdi egy kényes erkölcsi kérdéseket feszegető, kortárs francia darab (A tiszteletes, avagy az evangélium és a családi tűzhely) nyomán komponált, s amelyet 1850-ben valósággal szétcincált a trieszti osztrák cenzúra. A megcsalt lelkészt, Stiffeliót most Kiss B. Atilla, rútul elcsábított feleségét pedig a friss Liszt-díjas Rálik Szilvia vokális alakításában ismerheti meg a magyar közönség, a karmester Héja Domonkos lesz (operaház, április 8., hét óra).

Egyebekben az elkövetkező napok zenei programja Joshua Belltől Grigorij Szokolovig ível majd, s e két nagy művész koncertjeinek ajánlása előtt már a Fesztiválzenekar és Takács-Nagy Gábor "Haydn-Mozart plusz" hangversenyeit is csak futtában ajánlhatjuk, noha a francia ínyencséget (Godard: Concerto romantique) is ígérő összeállítás amúgy igazán több szót érdemelne (Olasz Kultúrintézet, április 5., 6., 7., háromnegyed nyolc). A könnyed, sőt laza amerikai hegedűs ezúttal a 2011 óta általa irányított Academy of St Martin in the Fields társaságában és élén látogat el körünkbe, hogy egy Beethoven- és egy Mendelssohn-szimfónia ölelésében Max Bruch hegedűversenyének szólóját húzza (Nemzeti Hangversenyterem, április 4., fél nyolc). Szerdán, immár a fesztivál lezárultát követően azután Grigorij Szokolov évi rendes csodaestje ígérkezik, melynek idei programján Schubert-darabok mellett - úgy rémlik - első ízben a Hammerklavier szonáta is szerepel majd.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.