mi a kotta?

Közlekedj okosan!

  • mi a kotta
  • 2013. május 12.

Zene

Grigorij Szokolov jószerint még alig csukta be távoztában maga mögött a Müpa művészszobájának ajtaját, s mi máris újabb nagy zongoristákat köszönthetünk a koncertdobogón. Úgyannyira, hogy az előttünk álló hét nap koncertprogramját akár így is sommázhatjuk: Fazil Saytól Radu Lupuig.

Más megközelítésben viszont a közlekedésbiztonság fontosságára intő figyelemfölhívásnak is ítélhetjük az elkövetkező hangversenyek egyikét-másikát, ahol is az autóbaleset következményeitől halálig gyötört Maurice Ravel művei mellett még a biciklijén-velocipédjén halálát lelő Ernest Chausson szerzeménye is szerephez jut majd.

Ám haladjunk csak sorban és fontolva, hiszen pénteken az excentrikus jelzőtől aligha megfosztható zongoravirtuóz és balszerencsés twitterező, Fazil Say (képünkön) koncertje nyitja majd a sort, a Pestre hazajáró Pannon Filharmonikusok vendégeként (Nemzeti Hangversenyterem, április 12., fél nyolc). A román vendégkarmester, Cristian Mandeal által vezényelt programot Enescu I. zenekari szvitje bocsátja majd útjára, mely művet már csak azért is érdemes meghallgatnunk a Kodály Központ rezidens együttesének előadásában, hiszen Kodály Zoltán kedvvel használta oktatási illusztráció gyanánt e wagneri ihletésű, ellenben Saint-Sa‘ns-nak ajánlott művet. Say Ravel G-dúr zongoraversenyét játssza majd e szvit nyomában, s a második koncertrészt Dvorák oly kedvelt VIII. szimfóniája tölti ki.

A fentebb emlegetett két közúti zeneszerző-áldozat a MÁV Szimfonikus Zenekar szerdai hangversenyén kerül majd össze, az egyik háromtételes B-dúr szimfóniája, míg a másik "a keringő apoteózisa", azaz a La Valse révén képviseltetve (Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc). Míg e két számtól közrefogva egy harmadik áldozat g-moll hegedűversenyét fogja elhúzni nekünk Baráti Kristóf: Szergej Prokofjevét, aki azonban nem a közúti közlekedést, hanem hazája köztörténetét vagy, némiképp leegyszerűsítve, Sztálin működését szenvedte meg végzetesen.

Csütörtökön azután a Budapesti Fesztiválzenekar szokott három nagyzenekari koncertjének elseje vár reánk a B betűs német zeneszerzőhármas műveivel, Fischer Ivánnal és a páratlan Radu Lupuval (Nemzeti Hangversenyterem, április 18., háromnegyed nyolc). E programról még legközelebb is módunk lesz szót ejteni, így e helyütt inkább ugorjunk vissza a hét végéhez, amikor is a Concerto Budapest ismeretterjesztő Mendelssohn-sorozatának utolsó alkalma ígérkezik: prófétai témákkal, Batta András szavaival és a fogadott magyar Alpaslan Ertüngealp vezénylete alatt (Fesztivál Színház, április 13., hét óra).

S utoljára is végezzük azzal, amivel kezdenünk kellett volna: a kilencvenedik születésnapját ünneplő Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertjével, ahol Kocsis Zoltán mellett újra csak egy kiváló zongorista fellépését hírlelhetjük (Nemzeti Hangversenyterem, április 11., fél nyolc). Az olasz Enrico Pace egyik legmeghittebb szerzője, Liszt Ferenc A-dúr zongoraversenyét adja majd elénk, hogy aztán a koncert programját az ünnepi jelleghez illő módon a Kilencedik megszólaltatása szegje be.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.