Lemez

Heterotic: Love & Devotion

  • Velkei Zoltán
  • 2013. május 12.

Zene

Újabb meglepetés a Planet Mutól: a kiadót a modern elektronikus tánczene egyik legelőremutatóbb szereplőjének tekintik az utóbbi években - elég csak az amerikai juke/footwork-mozgalom bemutatására és a brit dubstep/bass zenék ismertebb producereinek határokat feszegető albumaira gondolni -, néha mégis képes olyan váratlan húzásokra, amik az újdonságok keresése helyett inkább jól ismert dolgok tökéletesítéséről szólnak.

Itt van például ez a lemez, amelyet Heterotic néven Mark Paradinas, a cég tulajdonosa jegyez közösen a feleségével, Lara-Rix Martinnal, de a számok felében közreműködik Nick Talbot is, aki a Gravenhurst alapítójaként vált ismertté. A Love & Devotion talán az egyik legkönnyebben befogadható összeállítás a kiadó elmúlt tizenkét hónapjából. A felvételek sok esetben kifejezetten slágeresek; dallamos rádióhouse és szintipop szól szűk negyven percben, Talbot hangja ráadásul nemegyszer libabőrt hozhat ki a hallgatón. Nem meglepő a visszatekintés a nyolcvanas évek végére - a művészekre saját elmondásuk szerint a számok írása során nagy hatással voltak az első rave-élményeik emlékei. A Blue Lights zongorás melódiája vagy a Slumber teljes eufóriába torkolló női vokálja és korai PC-elektronikája kifejezetten nosztalgikus hatású, a Bliss a kilencvenes évek eleji progresszív house-himnuszokkal flörtöl, a Robo Corp és a Knell pedig az időszak tudományos-fantasztikus hangulatát kelti életre, amikor a jövőt még valami teljesen másnak - sokkal izgalmasabbnak? - képzeltük el. Az utóbbiban a gitár ráadásul kifejezetten dinamikus, epikus lezárással jutalmazza a hallgatót.

Planet Mu, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.