Koncert

Joshua Bell és az Academy of St Martin in the Fields

Zene

Szükség van-e egyáltalán karmesterre? Alighanem majd' minden koncertjáró fejében ott motoszkál ez a mélyen felforgató kérdés, amelyre azonban a legtöbbször mégiscsak az igen a válasz. Erről adott bizonyságot a méltán szeretett londoni zenekar múlt heti budapesti koncertje is, ahol az együttes életében új korszakot nyitó művészeti vezető, Joshua Bell vállalta magára az irányítás feladatát.

Hol koncertmesteri ülő-, hol szólistai állóhelyéről, leginkább vonójának lefelé tendáló lengetésével. Ez márpedig sokszor kevésnek tűnt, különösen egy olyan koncertprogram esetében, amely agyonjátszott ugyan, ám éppen ezért megköveteli az egyértelmű és ráadásul fölfedeztető erejű vezetést. Az Egmont-nyitány, Brahms Hegedűversenye és a Sorsszimfónia megszólaltatása azonban ezúttal leginkább csak a versenymű szólójában tetszett valóban revelatívnak, hála az eszményszép hegedűhangot előállító, bravúros kezű, s hozzá mellesleg mindvégig rokonszenvesen oldott Bell játékának. Egyebekben persze újólag megcsodálhattuk az együttes remekül kiművelt, egynemű vonóshangzását, valamint a csatlakozó fafúvósok egyikének-másikának jeles rendű produkcióját, ám különösen az V. szimfónia előadásában erősen hiányolhattuk az emlékeztető jellegen túlmutató koncepciót, amely a kellemes érzéseken túl egyszersmind fontossá is tehette volna számunkra a kismilliomodik interpretáció meghallgatását. A hangverseny hivatalos (habár az előzetes meghirdetéshez képest jelentősen átalakult) programját követő zajos ünneplés mégsem volt indokolatlan, s meglepőnek inkább csak azt találhattuk, hogy a hosszan kitartó ováció mindösszesen csak egyetlen ráadást fialt: Mendelssohn III., "Skót" szimfóniájának derűs-táncos második tételét, amely szellemesen poentírozott kidolgozásával bevett és hálás ráadásszámnak hallatta magát.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 4.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.