Koncert

Joshua Bell és az Academy of St Martin in the Fields

Zene

Szükség van-e egyáltalán karmesterre? Alighanem majd' minden koncertjáró fejében ott motoszkál ez a mélyen felforgató kérdés, amelyre azonban a legtöbbször mégiscsak az igen a válasz. Erről adott bizonyságot a méltán szeretett londoni zenekar múlt heti budapesti koncertje is, ahol az együttes életében új korszakot nyitó művészeti vezető, Joshua Bell vállalta magára az irányítás feladatát.

Hol koncertmesteri ülő-, hol szólistai állóhelyéről, leginkább vonójának lefelé tendáló lengetésével. Ez márpedig sokszor kevésnek tűnt, különösen egy olyan koncertprogram esetében, amely agyonjátszott ugyan, ám éppen ezért megköveteli az egyértelmű és ráadásul fölfedeztető erejű vezetést. Az Egmont-nyitány, Brahms Hegedűversenye és a Sorsszimfónia megszólaltatása azonban ezúttal leginkább csak a versenymű szólójában tetszett valóban revelatívnak, hála az eszményszép hegedűhangot előállító, bravúros kezű, s hozzá mellesleg mindvégig rokonszenvesen oldott Bell játékának. Egyebekben persze újólag megcsodálhattuk az együttes remekül kiművelt, egynemű vonóshangzását, valamint a csatlakozó fafúvósok egyikének-másikának jeles rendű produkcióját, ám különösen az V. szimfónia előadásában erősen hiányolhattuk az emlékeztető jellegen túlmutató koncepciót, amely a kellemes érzéseken túl egyszersmind fontossá is tehette volna számunkra a kismilliomodik interpretáció meghallgatását. A hangverseny hivatalos (habár az előzetes meghirdetéshez képest jelentősen átalakult) programját követő zajos ünneplés mégsem volt indokolatlan, s meglepőnek inkább csak azt találhattuk, hogy a hosszan kitartó ováció mindösszesen csak egyetlen ráadást fialt: Mendelssohn III., "Skót" szimfóniájának derűs-táncos második tételét, amely szellemesen poentírozott kidolgozásával bevett és hálás ráadásszámnak hallatta magát.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 4.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.