Koncert

Joshua Bell és az Academy of St Martin in the Fields

Zene

Szükség van-e egyáltalán karmesterre? Alighanem majd' minden koncertjáró fejében ott motoszkál ez a mélyen felforgató kérdés, amelyre azonban a legtöbbször mégiscsak az igen a válasz. Erről adott bizonyságot a méltán szeretett londoni zenekar múlt heti budapesti koncertje is, ahol az együttes életében új korszakot nyitó művészeti vezető, Joshua Bell vállalta magára az irányítás feladatát.

Hol koncertmesteri ülő-, hol szólistai állóhelyéről, leginkább vonójának lefelé tendáló lengetésével. Ez márpedig sokszor kevésnek tűnt, különösen egy olyan koncertprogram esetében, amely agyonjátszott ugyan, ám éppen ezért megköveteli az egyértelmű és ráadásul fölfedeztető erejű vezetést. Az Egmont-nyitány, Brahms Hegedűversenye és a Sorsszimfónia megszólaltatása azonban ezúttal leginkább csak a versenymű szólójában tetszett valóban revelatívnak, hála az eszményszép hegedűhangot előállító, bravúros kezű, s hozzá mellesleg mindvégig rokonszenvesen oldott Bell játékának. Egyebekben persze újólag megcsodálhattuk az együttes remekül kiművelt, egynemű vonóshangzását, valamint a csatlakozó fafúvósok egyikének-másikának jeles rendű produkcióját, ám különösen az V. szimfónia előadásában erősen hiányolhattuk az emlékeztető jellegen túlmutató koncepciót, amely a kellemes érzéseken túl egyszersmind fontossá is tehette volna számunkra a kismilliomodik interpretáció meghallgatását. A hangverseny hivatalos (habár az előzetes meghirdetéshez képest jelentősen átalakult) programját követő zajos ünneplés mégsem volt indokolatlan, s meglepőnek inkább csak azt találhattuk, hogy a hosszan kitartó ováció mindösszesen csak egyetlen ráadást fialt: Mendelssohn III., "Skót" szimfóniájának derűs-táncos második tételét, amely szellemesen poentírozott kidolgozásával bevett és hálás ráadásszámnak hallatta magát.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 4.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.