mi a kotta?

Mihók prímás

  • mi a kotta
  • 2018. szeptember 16.

Zene

„A gondolat, hogy színdarabot írjak egy théâtre ambulant (vándorszínház) számára, a háború kitörése óta többször fölmerült bennem. Az a fajta darab, amire én gondoltam, mindössze néhány szereplőt foglalkoztatott volna, hogy a svájci falvakban utazgatva mindenütt előadhassák, ugyanakkor pedig elég egyszerűnek kellett lennie ahhoz, hogy a történetet könnyen megértsék. Tárgyamat Afanaszjev egyik meséjében leltem meg, amely a katonáról és az ördögről szól.” Így emlékezett vissza az idős Igor Stravinsky A katona története fogantatására, amely éppen százéves história, hiszen a művet az első világháború utolsó esztendejében, 1918 szeptemberében mutatták be Lausanne-ban. S habár A katona története ekképp a garantált semlegességű, zavartalan békéjű Svájcban keletkezett, tragikus kortörténeti áthallásait még az e tekintetben rendszerint frappírozóan nyilatkozó Stravinsky is elismerte: „A mi katonánk 1918-ban egyértelműen az akkori világkonfliktus áldozata volt, annak ellenére, hogy az előadás egyéb szempontból semleges maradt. A katona története az egyetlen színpadi művem, amelynek korabeli vonatkozásai vannak.”

Az első világháború mellett az amerikai dzsessz korszakos jelentőségét is megörökítő kompozíció centenáriumát jövő pénteken a Pannonhalmi Bencés Főapátság könyvtárának dísztermében ülhetjük és ünnepelhetjük meg (augusztus 24., fél nyolc). Merthogy a Keller András és Rácz Zoltán művészeti irányítása alatt álló Arcus Temporum fesztivál első koncertjén a Ligeti Ensemble és a művel rég meghitt kapcsolatot ápoló Mácsai Pál A katona történetét ígéri számunkra, méghozzá egy 80 esztendős klasszikus, a bartóki Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre nyomában.

Budapesti koncertélet híján élő zenéért, hangversenyekért pár hétig még amúgy is utaznunk kell, ha nem Pannonhalmára, hát az ország átelleni szegletébe, Sárospatakra, a Zempléni Fesztivál fő helyszínére. A fesztivál utolsó hétvégéjén előbb a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar programja vár reánk, ahol is Vashegyi György Buxtehude művei mellé a gálosi (ma Gols) születésű, majd Pozsonyban felcseperedett Georg Christoph Strattner szerzeményeit válogatta, a barokk egyházzene egy hazai büszkeségét is megismertetve a közönséggel (Vártemplom, augusztus 18., nyolc óra). A másnapi zárókoncerten pedig Medveczky Ádám a Magyar Állami Operaház Zenekarának élén csupa jól ismert magyar koncertszámot vezényel majd elénk: Erkel Ferenc Ünnepi nyitányától a Galántai táncokig (Rákóczi-vár, augusztus 19., nyolc óra). S ha már legfentebb egy, a hegedűnek kitüntetett szerepet juttató zenedarab keletkezéséről írtunk, hát idézzük befejezésként a Kodály-mű ihletésének sommázatát, az önmagáról harmadik személyben fogalmazó komponista idevágó szavait citálva: „Galántán töltötte a szerző gyermekkora legszebb hét esztendejét. Híres volt akkor a galántai banda, Mihók prímás alatt. De még híresebb lehetett száz évvel azelőtt. 1800 táján Bécsben több füzet magyar tánc jelent meg. Egyiknek címe így jelöli meg forrását: „von verschiedenen Zigeunern aus Galantha”. Ma már hírmondó sem maradt belőlük. Hadd folytassa ez a kis mű a régi galántai hagyományt.”

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.