mi a kotta?

Mihók prímás

  • mi a kotta
  • 2018. szeptember 16.

Zene

„A gondolat, hogy színdarabot írjak egy théâtre ambulant (vándorszínház) számára, a háború kitörése óta többször fölmerült bennem. Az a fajta darab, amire én gondoltam, mindössze néhány szereplőt foglalkoztatott volna, hogy a svájci falvakban utazgatva mindenütt előadhassák, ugyanakkor pedig elég egyszerűnek kellett lennie ahhoz, hogy a történetet könnyen megértsék. Tárgyamat Afanaszjev egyik meséjében leltem meg, amely a katonáról és az ördögről szól.” Így emlékezett vissza az idős Igor Stravinsky A katona története fogantatására, amely éppen százéves história, hiszen a művet az első világháború utolsó esztendejében, 1918 szeptemberében mutatták be Lausanne-ban. S habár A katona története ekképp a garantált semlegességű, zavartalan békéjű Svájcban keletkezett, tragikus kortörténeti áthallásait még az e tekintetben rendszerint frappírozóan nyilatkozó Stravinsky is elismerte: „A mi katonánk 1918-ban egyértelműen az akkori világkonfliktus áldozata volt, annak ellenére, hogy az előadás egyéb szempontból semleges maradt. A katona története az egyetlen színpadi művem, amelynek korabeli vonatkozásai vannak.”

Az első világháború mellett az amerikai dzsessz korszakos jelentőségét is megörökítő kompozíció centenáriumát jövő pénteken a Pannonhalmi Bencés Főapátság könyvtárának dísztermében ülhetjük és ünnepelhetjük meg (augusztus 24., fél nyolc). Merthogy a Keller András és Rácz Zoltán művészeti irányítása alatt álló Arcus Temporum fesztivál első koncertjén a Ligeti Ensemble és a művel rég meghitt kapcsolatot ápoló Mácsai Pál A katona történetét ígéri számunkra, méghozzá egy 80 esztendős klasszikus, a bartóki Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre nyomában.

Budapesti koncertélet híján élő zenéért, hangversenyekért pár hétig még amúgy is utaznunk kell, ha nem Pannonhalmára, hát az ország átelleni szegletébe, Sárospatakra, a Zempléni Fesztivál fő helyszínére. A fesztivál utolsó hétvégéjén előbb a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar programja vár reánk, ahol is Vashegyi György Buxtehude művei mellé a gálosi (ma Gols) születésű, majd Pozsonyban felcseperedett Georg Christoph Strattner szerzeményeit válogatta, a barokk egyházzene egy hazai büszkeségét is megismertetve a közönséggel (Vártemplom, augusztus 18., nyolc óra). A másnapi zárókoncerten pedig Medveczky Ádám a Magyar Állami Operaház Zenekarának élén csupa jól ismert magyar koncertszámot vezényel majd elénk: Erkel Ferenc Ünnepi nyitányától a Galántai táncokig (Rákóczi-vár, augusztus 19., nyolc óra). S ha már legfentebb egy, a hegedűnek kitüntetett szerepet juttató zenedarab keletkezéséről írtunk, hát idézzük befejezésként a Kodály-mű ihletésének sommázatát, az önmagáról harmadik személyben fogalmazó komponista idevágó szavait citálva: „Galántán töltötte a szerző gyermekkora legszebb hét esztendejét. Híres volt akkor a galántai banda, Mihók prímás alatt. De még híresebb lehetett száz évvel azelőtt. 1800 táján Bécsben több füzet magyar tánc jelent meg. Egyiknek címe így jelöli meg forrását: „von verschiedenen Zigeunern aus Galantha”. Ma már hírmondó sem maradt belőlük. Hadd folytassa ez a kis mű a régi galántai hagyományt.”

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?