Interjú

„Miles a jazz Picassója volt”

Erik Truffaz trombitás

Zene

A svájci születésű francia virtuózzal a MOM Kulturális Központban rendezett Get Gloser Jazzfesztiválon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Legutóbbi albumán az afrikai zenét ötvözi a jazzel. Miért fordult Afrika felé?

Erik Truffaz: A Doni Doni azt jelenti mali bambara nyelven: lépésről lépésre. Megragadott az ottani zenészek ritmikai gazdagsága, árnyaltsága, finom stílusa. Négy éve egy afrikai tánctársulattal, a Vuyani Dance Theatre-rel dolgoztam Johannesburgban. Mi írtuk a zenét, ők a koreográfiát a Kundu című előadáshoz – innen vettük a Doni Doni egyik dalának a címét is. A klasszikus zenét leszámítva minden zene, a blues, a jazz, a soul, a hiphop ősnyelve, forrása a dob és ritmus. Ligeti György mondta egy interjúban, hogy nem érdekli a dogmatizmus, a dodekafónia. Elment a pigmeusokhoz, hogy magáévá tegye a zenei nyitottságukat. Én is valahogy így vagyok ezzel.

MN: Miért hívta meg Rokia Traorét, az ismert mali énekesnőt és a szintén mali származású francia hiphopelőadót, Oxmo Puccinót a Doni Donira?

ET: Rokiával korábban nem dolgoztam együtt, de ismertem a lemezeit. Elképesztő hangja van, a felvételek előtt rengeteget improvizáltunk is. Ő énekli az album legszebb dalait: a Comptine egy altatódal, a Djiki’h az alázatról szól, a Seydou-t a fiának írta. Rokia nem akarta, hogy lefordítsuk a szövegeit, de én ragaszkodtam hozzá. Ami Oxmót illeti, őt régről ismerem. Pozitív kisugárzású rapper, a sötétség helyett a fény oldalán áll.

MN: Az Amour című dalt a magyar népzene ihlette…

ET: Pontosabban egy magyar hölgy, akibe szerelmes voltam. Két évig jártunk.

MN: Viszont Harcsa Veronikával és a Bin-Jippel sikeres koncerteket adott.

ET: Imádom Veronika hangját, és nagyon sok remek magyar jazz-zenészt is ismerek. A szívem mégis a népzene felé húz. Még tinédzserkoromban fedeztem fel a Kolindát, ők Franciaországban is nagyon népszerűek voltak a ’70-es években. Nagyon megfogott, hogy a popzenét, a modern hangzást keverték tradicionális magyar elemekkel.

MN: Valóban Ligeti György a kedvenc zeneszerzője?

ET: Nekem ő a klasszikus zene istene, Bartók magaslatán áll. Tökéletes mester, megkerülhetetlen zseni. Ha jobban belegondol, még a hollywoodi filmzenék is Bartók és Ligeti nyomdokain születtek meg. Amúgy a klasszikus zene a legmélyebb gyökerem, Schubert éppúgy belefér, mint Stravinsky, Bartók, Ligeti. Azonban a zongora és a szintetizátor magányában kiötlött szimfonikus kompozícióimra az amerikai minimalisták gyakorolták a legmélyebb hatást, főként John Adams és Steve Reich. Az ún. klasszikus szerzemé­nyei­met mégsem nevezném kortárs zenének, mert absztrakcióban még nem jutottam el odáig, hogy képes volnék lemondani a dallamról.

MN: Kezdetben az elektromos gitár és a rockzene bűvöletében élt, és csak Miles Davis Kind of Blue című albumának a hatására váltott jazzre. Sokan önt is Davis követőjének tartják.

ET: Az én zenei kalandozásaim a jazz, a funk, a soul, a világzene hatásaiból táplálkoznak. Davist hangzásában, a pillanat varázsának a megragadásában, a folyamatos megújulásban érzem utánoz­hatatlannak. Leginkább a korai lemezei és a kvintettes korszaka hatott rám. Az 1980-as években személyesen is tanúja lehettem a visszatérésének. Több koncertjén ott voltam Montreux-ben, ami pár kilométerre van a Genf környéki hajdani lakhelyemtől, és bizony előfordult, hogy elsírtam magam a szólói hallatán. Miles a jazz festője, a jazz Picassója volt, ám hangzásban én mégis inkább Chet Baker „örökösének” vallom magam. Ha meghallgatja a Doni Doni első számát, a Kundut, észreveheti, hogy szinte ugyanolyan a hangzása, mint Baker dolgainak, noha ez egyáltalán nem volt tudatos a részemről.

MN: Lemezein az indiaitól a mexikóiig, a braziltól az arabig sokféle zenei hagyomány megjelenik.

ET: Amolyan belső szükségletem, hogy a különböző népek zenei kultúráját, hangzásvilágát, ritmikáját, improvizációs lehetőségeit beépítsem a saját kultúrámba. Minden hatást a közeledés, a tisztelet, a kíváncsiság jegyében építek be a zenémbe. Nekem ezek az utazások azt jelentik, hogy megtaláljam a közös hangot, és egyfajta cinkosságot más országok zenészeivel, művészei­vel. Az előadásmód kölcsönöz személyességet egy-egy ilyen találkozásnak.

MN: Tekintsük ezt politikai állásfoglalásnak?

ET: Mindenben van politika. Engem például nagyon aggaszt a féktelen kapitalizmus diktatúrája, a jobboldal előretörése, egyfajta újrafasizálódás Európában, Ausztriában, Magyarországon, Franciaországban. Valós veszély a Trump-féle Amerika is. Én erre a magam eszközeivel csak úgy tudok reagálni, ha az emberséget, az emberi jogok tiszteletét próbálom felébreszteni a közönségben. Épp azért fontos kimozdulni, utazni, átlépni a határokat, hogy megtapasztaljuk: az emberi minőségnek nincs bőrszíne, nemzetisége, neme.

MN: Merre mozdul a jövőben?

ET: Koncertlektűrök címmel nemrég egy új vállalkozásba kezdtem. Megkerestem Sandrine Bonnaire-t és Jean-Luc Bideau-t, hogy Marguerite Duras- és Charles Bukowski-szövegeket olvassanak fel hangszeres kísérettel. Emellett egy énekhangokra és trombitára komponált műre készülök, és úgy tűnik, hogy jövőre végre megvalósul régen tervezgetett albumunk Richard Galliano tangóharmonikással és Roberto Fonseca zongoristával. A tizenhét éves basszusgitáros fiam útját is próbálom egyengetni. Néhány koncertre meghívom az Erik Truffaz Quartetbe.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.