Lemez

Jutalomutazás a 20. századba

The Jesus and Mary Chain: Damage And Joy

Zene

A poptörténetnek vannak kimondottan balhés testvérpárosai, elég a Davies fivérekre (The Kinks) vagy Liam és Noel Galla­gherre gondolni, de a The Jesus and Mary Chain vezérei, Jim és William Reid ott liheg a nyakukban.

A skót zenekar 1985-ös bemutatkozó albuma, a Psychocandy a noise-rock vitathatatlan klasszikusa, és még annál is jobban sikerült a két évvel későbbi Darklands, mivel ott kicsit kevesebb volt a feedback, és több a torzításból kibontakozó dallam.

A többi lemezük (Automatic, 1989; Honey’s Dead, 1992; Stoned & Dethroned, 1994) sem volt rossz, ám közben a zenekart szép lassan hazavágta a belviszály. Elmondásuk szerint a két Reid az 1998-as Munki felvételeire már csak golyóálló mellényben mert bemenni a stúdióba. Az album megjelenése után egyből fel is oszlottak, és legközelebb csak 2007-ben álltak színpadra. De az új lemez ideje csak most érkezett el. Állítólag a fivérek viszonya csak most jutott el arra a szintre, hogy újra közösen dolgozzanak a stúdióban, de a biztonság kedvéért felkérték a Killing Joke basszusgitáros-producerét, Youth-t, hogy amolyan békefenntartóként felügyelje a visszatérő album munkálatait.

Aki azt hitte, hogy 19 év után egy megújult The Jesus And Mary Chaint kap, nagyot téved. Csakhogy ez egyáltalán nem kínos, épp ellenkezőleg! E dalokat hallgatva válik csak egyértelművé, hogy később miért is merített olyan sok zenekar Reidéktől a Black Rebel Motor­cycle Clubtól a Glasvegasig, az A Place To Bury Strangersig és tovább. A Damage And Joy dalai tele vannak a zenekart naggyá tévő védjegyekkel: egy kicsit kevesebb a torzítás, de a dallamok továbbra is nagyszerűek, ami pedig a szövegeket illeti, tobzódnak az önreflexióban. A War On Peace-ben azt énekli Jim, hogy „egykoron ragyogtam, de már vén vagyok”, de az öregedés a Song For A Secretben is előjön, a Facing Up To The Factsben pedig konkrétan elhangzik, hogy „utálom a tesóm, és ő is utál engem, ennek így kell lennie.”

A Damage And Joy egyedüli újdonságát a nők jelentik, akik énekükkel nagyszerűen egészítik ki a megszokott hangzást. Felbukkan a harmadik testvér, a Sister Vanillaként ismert Linda Reid, aztán William barátnője, Berna­dette Denning, a szintén skót Isobel Campbell, no meg Sky Ferreira, akit a Primal ­Scream-frontember (korábban JAMC-dobos) Bobby Gillespie ajánlott Reidéknek. Ráadásul Ferreira épp Budapesten forgatott, amikor Jim Reid iderepült, és a Black And Blues vokálját itt rögzítették nálunk. Mindezt csak azért érdemes megjegyezni, mert valahol jó érzés, hogy az év eddigi legnagyszerűbb visszatérő lemezének magyar vonatkozása is van.

ADA/Warner, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.