Lemez

Jutalomutazás a 20. századba

The Jesus and Mary Chain: Damage And Joy

Zene

A poptörténetnek vannak kimondottan balhés testvérpárosai, elég a Davies fivérekre (The Kinks) vagy Liam és Noel Galla­gherre gondolni, de a The Jesus and Mary Chain vezérei, Jim és William Reid ott liheg a nyakukban.

A skót zenekar 1985-ös bemutatkozó albuma, a Psychocandy a noise-rock vitathatatlan klasszikusa, és még annál is jobban sikerült a két évvel későbbi Darklands, mivel ott kicsit kevesebb volt a feedback, és több a torzításból kibontakozó dallam.

A többi lemezük (Automatic, 1989; Honey’s Dead, 1992; Stoned & Dethroned, 1994) sem volt rossz, ám közben a zenekart szép lassan hazavágta a belviszály. Elmondásuk szerint a két Reid az 1998-as Munki felvételeire már csak golyóálló mellényben mert bemenni a stúdióba. Az album megjelenése után egyből fel is oszlottak, és legközelebb csak 2007-ben álltak színpadra. De az új lemez ideje csak most érkezett el. Állítólag a fivérek viszonya csak most jutott el arra a szintre, hogy újra közösen dolgozzanak a stúdióban, de a biztonság kedvéért felkérték a Killing Joke basszusgitáros-producerét, Youth-t, hogy amolyan békefenntartóként felügyelje a visszatérő album munkálatait.

Aki azt hitte, hogy 19 év után egy megújult The Jesus And Mary Chaint kap, nagyot téved. Csakhogy ez egyáltalán nem kínos, épp ellenkezőleg! E dalokat hallgatva válik csak egyértelművé, hogy később miért is merített olyan sok zenekar Reidéktől a Black Rebel Motor­cycle Clubtól a Glasvegasig, az A Place To Bury Strangersig és tovább. A Damage And Joy dalai tele vannak a zenekart naggyá tévő védjegyekkel: egy kicsit kevesebb a torzítás, de a dallamok továbbra is nagyszerűek, ami pedig a szövegeket illeti, tobzódnak az önreflexióban. A War On Peace-ben azt énekli Jim, hogy „egykoron ragyogtam, de már vén vagyok”, de az öregedés a Song For A Secretben is előjön, a Facing Up To The Factsben pedig konkrétan elhangzik, hogy „utálom a tesóm, és ő is utál engem, ennek így kell lennie.”

A Damage And Joy egyedüli újdonságát a nők jelentik, akik énekükkel nagyszerűen egészítik ki a megszokott hangzást. Felbukkan a harmadik testvér, a Sister Vanillaként ismert Linda Reid, aztán William barátnője, Berna­dette Denning, a szintén skót Isobel Campbell, no meg Sky Ferreira, akit a Primal ­Scream-frontember (korábban JAMC-dobos) Bobby Gillespie ajánlott Reidéknek. Ráadásul Ferreira épp Budapesten forgatott, amikor Jim Reid iderepült, és a Black And Blues vokálját itt rögzítették nálunk. Mindezt csak azért érdemes megjegyezni, mert valahol jó érzés, hogy az év eddigi legnagyszerűbb visszatérő lemezének magyar vonatkozása is van.

ADA/Warner, 2017

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.