Milosevic bukásáig (Élet a szankciók idején)

Zene

Amikor a Black-Black Galériában, vagyis egy óvóhely hangulatát őrző pincében megnyílt Aleksandar Zograf Life Under Sanctions (Élet a szankciók idején) című képregény-kiállítása, deklarálták: amíg Belgrádban Milosevic hatalmon van, addig ezek a kegyetlenül valóságos rémálmok is ott lesznek a falon, a Ferencvárosban. Hogy Milót elzavarták, bezárhat a kiállítás. De illően megadják a módját.

Kiállítás

Amikor a Black-Black Galériában, vagyis egy óvóhely hangulatát őrző pincében megnyílt Aleksandar Zograf Life Under Sanctions (Élet a szankciók idején) című képregény-kiállítása, deklarálták: amíg Belgrádban Milosevic hatalmon van, addig ezek a kegyetlenül valóságos rémálmok is ott lesznek a falon, a Ferencvárosban. Hogy Milót elzavarták, bezárhat a kiállítás. De illően megadják a módját.Bebizonyosodott, hogy a gyönge papír túléli a diktatúrát, bármily erős is az. Leszedhették volna a képeket minden felhajtás nélkül, de most ideje van az ünnepnek, november 7-e közeleg, kívánni sem lehet alkalmasabb napot egy zsarnoki szláv rendszer búcsúztatására. Ha addig nem, akkor feltétlenül tessék útba ejteni a Balázs Béla utca 22.-t. Mi szóltunk.

H

Percekre a Trafótól, néhány lépésnyire a tömbrehabilitáció során újjászülető belső-ferencvárosi épületektől, egy barackszínű iskola és a lila különböző árnyalataiba öltöztetett Poliház ("ezt az objektumot az Angyali Szolgálat védi") között, egy klasszikusan lerobbant, de romjaiban is méltóságteljes és védett, földszintes ház pincéjében található a Black-Black Galéria. Egy bérkocsis építtette több mint száz éve, pincéi istállóként és kocsiszínként szolgáltak. 1994-ben Gasner Jánossal, az Európa Kiadó és a Sziámi gitárosával talált rá Triceps, a Szabadkáról Budapestre emigrált performer, az egykori Új Symposion szerkesztője, az Opál Színház rendezője, akinek Tsss aláírással jegyzett cikkeire a Narancs szorgalmas olvasói is emlékezhetnek. Senkinek nem kellett, licit nélkül kibérelhették, majd a Merz Alapítvány meg is vette bérleti jogát az önkormányzattól. Hogy kívülről mindezt semmi nem jelzi, az nem a fénytől óvakodó underground szellemből fakad, hanem a jogszabályból. Engedélyük zártkörű művészeti klubra szól: jegyárusítás, büfé, nyilvános hirdetés tilos, ezért nincs kívül semmi jelzés, az utcáról belépni is csak kétrét görnyedve lehet a szénledobó ablakon át (lépcső a belső udvarról visz le). Nem probléma. A 120 centinél alacsonyabb nyílás nem minősül bejáratnak, a klub így teljesíti a zártkörűség követelményét, zárt körben pedig bárki bármivel kínálhatja vendégeit a kiállítások nyitásakor és zárásakor tartott rendezvényeken. Szerencsére most az önkormányzat rugalmasnak tűnik, jövőre remélhetőleg papíron is nyilvánossá válhat a hely.

H

Itt történt, hogy Triceps, élete talán legemlékezetesebb akciójaként, negyven- éves korában, 1995 szeptemberében negyven napra ketrecbe zárkózott. Az éhezőművész című Kafka-novellából inspirációt merítve koplalt (pontosabban minden szilárd táplálékról lemondva böjtölt), némán elmélkedett (látogatóival írásban kommunikált, gondolatait éhségnaplóban rögzítette), és szerepet játszott (az Aszkéta, a Mágus, a Vadállat és a Nagybeteg szerepét).

Itt történt, hogy 1997 júniusában a Magyarországról Kanadába emigrált Monty Cantsin (Kántor István) neoista performansza (hét koldusnak öltözött alak Baszd meg a pénzedet, a lelked akarom táblával álldogált a ház előtt) annyira hatásosra sikerült, hogy a pincében gombák között, bedrótozott fejjel üldögélő s a kicsődített rendőröket suttogásával zavarba ejtő művészt letartóztatták.

És itt nyílt meg majd két éve Aleksandar Zograf kiállítása. Épp áramszünet volt számlatartozás miatt. Ladik Katalin a Balkán Expressz című fónikus költeményét hozta, a zongorát élő preparátumként Gasner a húrok között kucorogva szólaltatta meg. Akkor egyszer nem volt tánc. A néző a rajzok üzenetén túl, közvetlenül is átérezhetett valamit a háborús körülményekből: ha látni akarta őket, gyertyával a kezében kellett egyiktől másikig botorkálnia a sötétben, beázás idején a sártengerben ösvényt képező pallókon és téglákon egyensúlyozva. Most száraz a pince, de tele mindenféle, gondosan elhelyezett limlommal, akár egy elhagyott óvóhelyen. Meg kell dolgozni az élményért, de megéri. (A pince másik traktusában Szombathy Bálint Balkanológia című kiállítása látható, UV-lámpák fényénél.)

H

A Zograf művésznév. Ha úgy tetszik, álnév. Azt jelenti: képíró. A kódexeket készítő szerzeteseket hívták így. Sasa Rakezic, aki a Dzuboks című, nálunk is ismert zenei újságba dolgozott (interjúalanyai között volt például a Residents, Fred Frith és Chris Cutler), 1986-ban vette fel. Az ördög nem alszik, jobbnak látta nem saját néven szignálni a rendszerről nem éppen hízelgő képet festő comicsait, írásait. Rajzcsíkokba mentett álmai a Belgrád szomszédságában lévő Pancsevóból utat találtak a nagyvilágba, megjelentek Amerikában, Kanadában, Ausztráliában, Franciaországban, egyebütt. 1991-ben kezdett háborús naplója nem annyira a fronton, inkább a hátországban történtekkel foglalkozik, a fejekben eluralkodó zűrzavarral, a média működésével. Triceps, aki írt róla a Jump Magazinban, tett egy kört Budapesten is Zograf munkáival. Ki lehet találni, hiába. A Black-Black Galéria mégis meg akarja jelentetni magyarul, önerőből, legalább kis példányszámban. Azt, ahogy a legutóbbi háborút, a bombázásokat az olajfinomítók közelében átélte, e-mail üzenetekben közvetítette külföldre. Ezeket is kiadták Amerikában. A kötetben szerepelt egy fotó is, amely a ferencvárosi tárlat megnyitóján készült.

H

Triceps négy héttel ezelőtt hazautazott, hogy rendes jugoszláv szavazópolgárként a maga szögecskéjét belekalapálja a Milosevic-rezsim koporsójába. Nem vár sokat Kostunicától sem, az is nacionalista, de háború talán már nem lesz. A peremvidéki magyarság hazai támogatásáról is mesélhetne, feleségével együtt huzamos tartózkodási engedéllyel él és dolgozik Budapesten, fiuk itt született, mégsem kaphatott magyar állampolgárságot.

November 7-én, 549 nap után bezár Zograf kiállítása. Az Opál Színház rituális dobszóval előadja Sziveri János Bábel című versét, Ladik Katalin és Paizs Miklós a Balkán Expresszt prezentálja, a Szabadkáról való DJ Nomád Balkán-orientált tánczenével készül (szó van a Sziámi Joy Division-műsoráról is), a közönség pedig alkalmat kap, hogy a helyiség nevét adó színnel feketére fesse, és örökre eltüntesse a képeket. Meg talán Milosevic nyomát is.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.