Fata organa(Hortobágyi László új lemezéről)

  • 2000. október 12.

Zene

is hozzáértően funkcionalizálták: Rómában, miközben a császár beszélt, orgona szólt...
is hozzáértően funkcionalizálták: Rómában, miközben a császár beszélt, orgona szólt...Az orgona s vele a zene kettős arculatának, egyszerre fenséges és őrületbe átörvénylő hangzáslehetőségeinek megszólaltatása csak kivételesen sikerül úgy, mint Hortobágyi lemezén. Szerzője a világzene művelőjeként vált világszerte ismertté, de a világ zenéjében is otthonos. Hosszú időn keresztül tanulmányozta az általa a zenei anyagában a legelidegenedettebb európai zenemérnöki magasművészetnek nevezett orgonairodalmat. E lemez anyagát 1976 óta gyűjtötte, virtuális orgonája ugyanis számos magyar- és külországi instrumentum hangzásából állt össze: a sípsorok egyenként felvett hangja digitalizálva és összehangolva szólal meg. A pillanatonként tisztára hangolt akkordok így egyedülálló, nem temperált orgonahangzást alkotnak. Nem feltétlenül feltűnő különössége még a lemeznek, hogy indiai zenei struktúrán, shruti-hangsorokon alapul. Annál nyilvánvalóbb egy további, Európán kívüli zenekultúra, az arab-moszlim kultikus ének jelenléte. A Korán 1. szúrájának újra és újra felhangzó variációi hallatán akár mozarab orgonamisének is vélhetné egy gyanútlan hallgató.

A kultikus zenék ilyetén keresztezése nem feltétlenül szentségtörő: a két meglehetősen különböző vallás a misztikájában kerül a legközelebb egymáshoz, ennek pedig legmagasabb rendű kifejeződése az énekhang. A koránénekeshez képest az orgonahang ugyan nem ének, de az orgonasípok az emberi hangot utánozzák. Az orgona az egyházat mint kórust reprezentálja: az énekesek és zenészek kórusa, a "mennybéli canticum" előrevetítése. Ez az előtörténet az orgona felhangzásakor ma is meghallható; hangja a zene transzcendens távlatát egyedülállóan hordozza.

A különböző zenekultúrák fényében az orgona kettőssége még feltűnőbb. Az énekesek, a kórus helyén sípok, vezetékek, billentyűzetek bonyolult architektúrájú építménye szól. A gépezet az emberek helyén. De a legkomplexebb kézműves technológiával készült instrumentum nemcsak e zeneféleség, hanem minden egyéb eszköz (organon) és technika kettős arculatát is kifejezi. A működésen túlmenően a működtető és a gépezet túlszaladásának lehetőségét. A Fata organa egyes darabjaiban ez is hallható. Mint ahogy az emberi nyomorúság évezredes párlata (és) az abból való szabadulás művészettechnikái is megszólalnak, és olykor lenyűgöző hangokat hallatnak.

Tillmann J. A.

BMC, 2000

"Homályos, szertelen érzés"

Isten orgonaépítő és orgonista egyben - írja Athanasius Kircher. A világ egy orgona, melyen Isten szakadatlanul játszik. Mi vagyunk a sípjai, és minden pillanatban Isten fújja belénk lélegzetét, az életünket. Tehetünk-e annál jobbat, mint hogy szüntelenül hálát adunk neki és dicsőítjük őt! Az orgona az egyházat és a világot reprezentálja, mivel bennük az isteni orgonista önnön magát jeleníti meg.

Az ortodox egyházak az orgonát mint Isten népének mechanikus helyettesítőjét mindmáig elvetették és tiltották. Az orgona borzadályt kelt, képes a kórust mint Isten népét és ezáltal az egyházat, Krisztus misztikus testét képviselni, és így azt végső soron pótolni is. A gépember képviseli és pótolja az istenembert mint Megváltót. A technika és a művészet megváltó szerepre tesznek szert. Az Isten és ember közti önzetlen közvetítőt médiumok váltják fel, melyek indusztrializálják és esztétizálják a világot, és magukat e folyamat során abszolutizálják.

A templomi orgona előjátssza a művészetet mint modern, polgári valláspótlékot. Noha már nem vált meg, de időleges megkönnyebbülést, tehermentesítést képes kiváltani, kivételességet teremt a technizált, kiszámított és igazgatott, gépezetek uralta világban. Az érzelmek eloldódnak az üdvtörténet drámájától, elvesztik a teóriára és a kontemplációra (matematikára és kozmológiára) támaszkodó tartásukat. A hangoltság már nem harmonia mundi, hanem homályos, szertelen érzés.

Hannes Böhringer: Az orgona intonációja (részletek)

In: Kísérletek és tévelygések

(Ford.: Tillmann J. A. Bp., 1995)

"Hatalmas üvöltés"

A zene számomra időutazás. A pillanatnyilag rendelkezésre álló médiumok közül az egyetlen, amelyikkel valóságos időutazásra lehet menni.

Igyekszem elsajátítani a különböző zenei nyelveket, azaz időutazásokat hajtok végre, és ezekből, valamint a magam nyelvéből képzelgek és kavargatok össze egy levest. Különböző korok és égtájak zenéje csak akkor szintetizálható valamiféle maradandóbb egységbe, ha a résztvevők, tehát a világ különböző korszakaiból és tájairól származó részek a maguk teljesen tradicionális és többé-kevésbé igyekvően korhű kivitelezésükben, rendszerükben és elméletükben jelennek meg.

H

A zenében, különösen Keleten, valóban vannak technikák arra, hogy az ősi nyomorúságból jó zene legyen. Meg kell nézni egy kínai és egy amerikai cirkusz eszköztárát, a különbség jól mutatja a fehér embernek az eszközök és tárgyak iránti vonzalmát, illetve a tárgyak általi elidegenedését. Ez a zenében sincs másként. Az orgona például egy lenyűgözően szép és elidegenedett, bonyolult szerkezet, amely ugyan valamikor Istent szolgálta, de ilyet csak a fehér ember tudott Európában előállítani. Meg lehet hallgatni a CavailléColl orgonák dübörgését Franciaország-szerte. Bizony, a szép barokk zenében is voltak az orgonán olyan diszpozíciók és olyan fekvések, például a szépséges C-moll passacagliában, amely azért sokkal inkább egy hatalmas üvöltésre emlékeztet, semmint gyönyörű zenére.

H

Az igazán jó zenék soha nem az egészségről, az igenről, a haladásról szólnak, hanem mindig a fájdalmak valamilyen esszenciájából jönnek létre. A zene olyan fizikai kábítószer, amelyet semmi más nem tud helyettesíteni. Arányokat kapsz a füleden keresztül, konstrukciók szállnak beléd, melyek semmilyen más érzékszerven keresztül nem settenkednek beléd.

Ezredvégi beszélgetés Hortobágyi Lászlóval (részletek)

In: Monory M. András-Tillmann J. A.:

Ezredvégi beszélgetések, Bp., 2000

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.