Lemez

Minden, amit hiányoltunk

A Tribe Called Quest: We Got It From Here… Thank You For Your Service

Zene

2016 egyértelműen úgy marad meg az emlékezetünkben, hogy ez volt az az év, amikor megannyi legendás zenész itthagyott minket. Ennek a cikknek, illetve a szóban forgó lemeznek is van komor apropója. Tavaly márciusban, mind­össze 45 évesen elhunyt Phife Dawg, a New York-i A Tribe Called Quest oszlopos tagja. A nagy titokban készülő hatodik albumot így már nélküle vette fel Q-Tip, Jarobi „Jedi” White és Ali Shaheed Muhammad. A We Got It From Here ezzel nemcsak visszatérő, hanem egy­úttal búcsúlemezzé is vált, hiszen a túlélők határozottan kijelentették, hogy Phife nélkül nem készítenek több lemezt.

A kábé 30 éve alakult TQC a hiphop legizgalmasabb korszakának, vagyis a kilencvenes évek első felének meghatározó együttese volt olyanokkal egyetemben, mint a Cypress Hill, a De La Soul, a Wu-Tang Clan, a Gang Starr vagy a Das EFX. Ez a korszak, illetve felhozatal jelentette a műfaj aranykorát: nem csoda, hogy a Wikipedián is létezik a „gol­den age hiphop” stílusbesorolás. Q-Tip és társai 1990 és 98 között öt remek albumot adtak ki, de aztán a tagok közti nézeteltérések miatt bekövetkezett az elkerülhetetlen feloszlás. A 2000-es évek közepétől időnként mutattak életjeleket szórványos fellépések formájában, de új anyag csak nem érkezett, és Phife halála után már nem sokan fogadtak volna rá, hogy a Tribe kiad még bármit is. És mégis, tessék: most megkaptuk tőlük 2016 legjobb visszatérő lemezét.

A remek színvonal többek között a szédületes vendéggárdának köszönhető: itt van a hadarógép Busta Rhymes, a tavalyelőtti csúcslemeze óta idén már minden jelentős előadónál fícsöringelő Kendrick Lamar, a minél öregebb, annál menőbb Elton John, a jó kis gitártémákat hozó Jack White, de beköszön Andre 3000, Anderson Paak és Talib Kweli, sőt maga Kanye West is emeli a produkció fényét. Ami pedig a zenei és szöveges kínálatot illeti, megkapunk mindent, amit az elmúlt 15, de akár 20 év során hiányolhattunk a hiphopból: erőteljes basszusok, menő hangminták, elgondolkodtató szövegek, és csak semmi nyál. Természetesen nem maradnak el az aktuálpolitikai utalások: a nyitó The Space Programben Q-Tip az elnökre női személyes névmással utal, a Movin Backwards a feketékkel szembeni rendőrségi agresszióról szól, a We The People-t egyértelmű, hogy ki ihlette („ti feketék, mennetek kell, ti mexikóiak, mennetek kell…”), és a záró The Donald is elég egyértelműnek tűnik, bár ez a dal valójában Phife-ról szól. Ahogy a jó kis Can-hangmintát rejtő Lost Somebody is, amelyben szerencsére nem mennek át a giccshatáron, hanem inkább megmutatják egy anno nagyszerűen induló, később viszont rettenetesen elmainstreamesedő műfajnak, hogyan is kell ezt valójában csinálni. Nagy kár, hogy nem lesz több lemezük, de rettenetesen lehet örülni annak, hogy ez az album megszületett.

Sony, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.