Minden a helyén - Thom Yorke: The Eraser (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. július 6.

Zene

Létezik egy nehezen megfogható - és sok vitát kiváltó - kifejezés a popzsurnaliszták szótárában: a "minden idők legjobb lemezei" titulus. A biztos befutók mellett (Beatles, Rolling Stones, Sex Pistols, Clash, Pink Floyd és így tovább) gyakran végez az első tízben egy viszonylag fiatal brit zenekar, a Radiohead '97-es korongja, az OK Computer.

Létezik egy nehezen megfogható - és sok vitát kiváltó - kifejezés a popzsurnaliszták szótárában: a "minden idők legjobb lemezei" titulus. A biztos befutók mellett (Beatles, Rolling Stones, Sex Pistols, Clash, Pink Floyd és így tovább) gyakran végez az első tízben egy viszonylag fiatal brit zenekar, a Radiohead '97-es korongja, az OK Computer. Teljesen jogosan: ez az album egyszerűen hibátlan az elejétől a végéig, viszonyítási pont, a nagy ezredvégi csavar a brit gitárzenében. És ha hozzátesszük a zenekar többi lemezét - The Bends (1995), Kid A (2000), Amnesiac (2001) és Hail To The Thief (2004) - akár abban is megállapodhatunk, hogy nemcsak egy lemeze, de maga a Radiohead is ott szerepelhet minden idők legjobbjai között.

Nem szeretnék intézményesíteni, de kevés olyan működő együttest ismerek, amelynek ekkora hatása van, ennyire sokszínű zeneiséggel bír, és ennyire súlyos atmoszférával - vagy inkább sztratoszférával - hat. A Radiohead következő lemeze már elkészült részben, de csak ősszel jelenik meg (a Szigeten bizonyára hallhatunk majd új dalokat), ám addig is csillapíthatjuk kíváncsiságunkat a zenekar énekesének szólólemezével, illetve "magánprojektjével" - a frontembert ugyanis kirázza a hideg a "szóló" szótól.

Emlékszünk még az Idioteque című számra a Kid A lemezről? Nagyjából most is az a kibukott, dühös elektronika a fő csapásirány, csak kevesebb a düh, s több a rideg melegség és a mosolygásra késztető melankólia. A maradandó pillanatok pedig abból adódnak, ahogy a programozott elektronikára rácsúszik a gitár vagy a zongora - a címadó dalban a zongora groove-ja, az Analyse címűben az ének-téma, az Atoms For Peace-ben az izlandi Sigur Rós zenekart idéző hangulat tűnik ki, míg a The locks-ban az Amnesiac egyik száma, a Sit Down, Stand Up köszön vissza, de korántsem önismétlő módon.

Sokan vannak, akik falra másznak Thom Yorke énekstílusától: sok a hiszti meg a nyávogás - mondják ők. Ezzel a lemezzel talán meggyőzhetők: az ő zenei univerzumában minden a lehető legjobb helyén van (ahogy az egyik Radiohead-szám is, az Everything In It's Right Place), ráadásul egyáltalán nem kell szomorúnak és depreszsziósnak elkönyvelni ezeket a da-lokat. Ezek életteli, pozitív kisugárzású dolgok - a szomorú vidámság és a vidám szomorúság mi-nősített esete. Attól függ, hogyan hallgatjuk.

XL Recordings, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.