Minden a helyén - Thom Yorke: The Eraser (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. július 6.

Zene

Létezik egy nehezen megfogható - és sok vitát kiváltó - kifejezés a popzsurnaliszták szótárában: a "minden idők legjobb lemezei" titulus. A biztos befutók mellett (Beatles, Rolling Stones, Sex Pistols, Clash, Pink Floyd és így tovább) gyakran végez az első tízben egy viszonylag fiatal brit zenekar, a Radiohead '97-es korongja, az OK Computer.

Létezik egy nehezen megfogható - és sok vitát kiváltó - kifejezés a popzsurnaliszták szótárában: a "minden idők legjobb lemezei" titulus. A biztos befutók mellett (Beatles, Rolling Stones, Sex Pistols, Clash, Pink Floyd és így tovább) gyakran végez az első tízben egy viszonylag fiatal brit zenekar, a Radiohead '97-es korongja, az OK Computer. Teljesen jogosan: ez az album egyszerűen hibátlan az elejétől a végéig, viszonyítási pont, a nagy ezredvégi csavar a brit gitárzenében. És ha hozzátesszük a zenekar többi lemezét - The Bends (1995), Kid A (2000), Amnesiac (2001) és Hail To The Thief (2004) - akár abban is megállapodhatunk, hogy nemcsak egy lemeze, de maga a Radiohead is ott szerepelhet minden idők legjobbjai között.

Nem szeretnék intézményesíteni, de kevés olyan működő együttest ismerek, amelynek ekkora hatása van, ennyire sokszínű zeneiséggel bír, és ennyire súlyos atmoszférával - vagy inkább sztratoszférával - hat. A Radiohead következő lemeze már elkészült részben, de csak ősszel jelenik meg (a Szigeten bizonyára hallhatunk majd új dalokat), ám addig is csillapíthatjuk kíváncsiságunkat a zenekar énekesének szólólemezével, illetve "magánprojektjével" - a frontembert ugyanis kirázza a hideg a "szóló" szótól.

Emlékszünk még az Idioteque című számra a Kid A lemezről? Nagyjából most is az a kibukott, dühös elektronika a fő csapásirány, csak kevesebb a düh, s több a rideg melegség és a mosolygásra késztető melankólia. A maradandó pillanatok pedig abból adódnak, ahogy a programozott elektronikára rácsúszik a gitár vagy a zongora - a címadó dalban a zongora groove-ja, az Analyse címűben az ének-téma, az Atoms For Peace-ben az izlandi Sigur Rós zenekart idéző hangulat tűnik ki, míg a The locks-ban az Amnesiac egyik száma, a Sit Down, Stand Up köszön vissza, de korántsem önismétlő módon.

Sokan vannak, akik falra másznak Thom Yorke énekstílusától: sok a hiszti meg a nyávogás - mondják ők. Ezzel a lemezzel talán meggyőzhetők: az ő zenei univerzumában minden a lehető legjobb helyén van (ahogy az egyik Radiohead-szám is, az Everything In It's Right Place), ráadásul egyáltalán nem kell szomorúnak és depreszsziósnak elkönyvelni ezeket a da-lokat. Ezek életteli, pozitív kisugárzású dolgok - a szomorú vidámság és a vidám szomorúság mi-nősített esete. Attól függ, hogyan hallgatjuk.

XL Recordings, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.