Minden a helyén - Thom Yorke: The Eraser (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. július 6.

Zene

Létezik egy nehezen megfogható - és sok vitát kiváltó - kifejezés a popzsurnaliszták szótárában: a "minden idők legjobb lemezei" titulus. A biztos befutók mellett (Beatles, Rolling Stones, Sex Pistols, Clash, Pink Floyd és így tovább) gyakran végez az első tízben egy viszonylag fiatal brit zenekar, a Radiohead '97-es korongja, az OK Computer.

Létezik egy nehezen megfogható - és sok vitát kiváltó - kifejezés a popzsurnaliszták szótárában: a "minden idők legjobb lemezei" titulus. A biztos befutók mellett (Beatles, Rolling Stones, Sex Pistols, Clash, Pink Floyd és így tovább) gyakran végez az első tízben egy viszonylag fiatal brit zenekar, a Radiohead '97-es korongja, az OK Computer. Teljesen jogosan: ez az album egyszerűen hibátlan az elejétől a végéig, viszonyítási pont, a nagy ezredvégi csavar a brit gitárzenében. És ha hozzátesszük a zenekar többi lemezét - The Bends (1995), Kid A (2000), Amnesiac (2001) és Hail To The Thief (2004) - akár abban is megállapodhatunk, hogy nemcsak egy lemeze, de maga a Radiohead is ott szerepelhet minden idők legjobbjai között.

Nem szeretnék intézményesíteni, de kevés olyan működő együttest ismerek, amelynek ekkora hatása van, ennyire sokszínű zeneiséggel bír, és ennyire súlyos atmoszférával - vagy inkább sztratoszférával - hat. A Radiohead következő lemeze már elkészült részben, de csak ősszel jelenik meg (a Szigeten bizonyára hallhatunk majd új dalokat), ám addig is csillapíthatjuk kíváncsiságunkat a zenekar énekesének szólólemezével, illetve "magánprojektjével" - a frontembert ugyanis kirázza a hideg a "szóló" szótól.

Emlékszünk még az Idioteque című számra a Kid A lemezről? Nagyjából most is az a kibukott, dühös elektronika a fő csapásirány, csak kevesebb a düh, s több a rideg melegség és a mosolygásra késztető melankólia. A maradandó pillanatok pedig abból adódnak, ahogy a programozott elektronikára rácsúszik a gitár vagy a zongora - a címadó dalban a zongora groove-ja, az Analyse címűben az ének-téma, az Atoms For Peace-ben az izlandi Sigur Rós zenekart idéző hangulat tűnik ki, míg a The locks-ban az Amnesiac egyik száma, a Sit Down, Stand Up köszön vissza, de korántsem önismétlő módon.

Sokan vannak, akik falra másznak Thom Yorke énekstílusától: sok a hiszti meg a nyávogás - mondják ők. Ezzel a lemezzel talán meggyőzhetők: az ő zenei univerzumában minden a lehető legjobb helyén van (ahogy az egyik Radiohead-szám is, az Everything In It's Right Place), ráadásul egyáltalán nem kell szomorúnak és depreszsziósnak elkönyvelni ezeket a da-lokat. Ezek életteli, pozitív kisugárzású dolgok - a szomorú vidámság és a vidám szomorúság mi-nősített esete. Attól függ, hogyan hallgatjuk.

XL Recordings, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.