NAPOZÓ melléklet – Fesztiválszezon

Mindenki összeáll egy képpé  

Zene

Két éve elmaradt, tavaly késve és szerényen indult, az idén azonban újra fesztiváloktól hangos az ország. A szcéna szereplői optimisták és a pandémia előtti időkhöz hasonló forgalomra számítanak, igaz, megemelkedett árakkal. „Aki ijedős, az ne fesztiválszervezéssel foglalkozzon” – fogalmazott egyikük.

A kétezertízes években Magyarország fesztiválországgá vált, nem volt nyári hétvége, amikor ne lett volna valahol zenei rendezvény, a régi szereplők mellett pedig nagyot mentek a kisebb, alternatív fesztiválok is. Mindenki csinál legalább egy kultúrpikniket a kis falujában, ahonnét elszármazott, de inkább négyet-ötöt, mondta évekkel ezelőtt a szektor egyik képviselője, szintén fesztiválgazda. Aztán jött a pandémia, ami majdnem kivégezte a szórakoztatóipart. 2020-ban szinte minden elmaradt, 2021-ben pedig a korlátozások miatt megrövidült nyárban egymáshoz zsúfolódva próbálták bepótolni a szezont a fesztiválozók. Körbekérdeztük a legfontosabb szereplőket, hogy mire számítanak idén, az első járványmentes évben, és kiderült, az elégedetlen hangok helyett csak a megkönnyebbülés maradt. Nem találtunk olyan jelentős fesztivált, amely lehúzta a rolót, noha az állam, ha segítő kezet nem is, kisujjat azért nyújtott. Bár lehetett volna ügyesebben is belékapaszkodni, fejfájást nem ez, hanem az infláció, azon belül is a növekvő energiaárak és munkadíjak okoznak.

 

Nézd a semmit, hogyan halad

Amikor az első hullámmal leállt az ország, a zeneipari szereplők több tízmilliárdos veszteséggel számoltak, rögtön állami kompenzációt remélve. A kormány nem sietett a szektor segítségére, amikor pedig mégis, akkor is vitatható módon és eredménnyel. 2020 nyarán és őszén több mint 5 milliárd forintot költöttek a senki által nem követett Raktárkoncertekre, a következő évben pedig az Őszi Hacacáré nevű utazó koncertsorozatra, amely épp a választási kampánnyal esett egybe. „Segített az állam, ez elvitathatatlan, de csak a zeneipar töredékének” – vélekedik Kádár Tamás, a Sziget Zrt. cégvezetője. 2020 szeptemberében a Magyar Turisztikai Ügy­nökség (MTÜ) 700 millió forint keretösszegű pályázatot írt ki, amelynek az elosztásáról egy több mint harminctagú, széles körű grémium döntött, végül csak mintegy 200 milliót ítéltek oda (38-ból 27 jelentkezőnek). Egy iparági forrás úgy látja, túl szigorúan szabták a feltételeket, de „nincs kit hibáztatni a dologért, ott ült a szakma a bizottságban”. A megmaradt összeget a Music Hungary Szövetség és a Fesztiválszövetség egyedi támogatásokra kérte volna, de nem kapta meg. A Bánkitó például 2020-ban nem nyert pénzt az MTÜ-től, s mivel fesztiváljuk egy részét civil szervezetek programjai teszik ki, akkor politikainak vélték a döntést. Végül tavaly az Emmitől, az idén a Petőfi Ügynökségtől és a Nemzeti Kulturális Alaptól (NKA) kaptak egyszeri támogatásokat. „A Bánkitó mögött álló nonprofit kft. egy lábon áll, egyetlen tevékenysége a Bánkitó Fesztivál megszervezése, és mindig is társadalmi, nem pedig üzleti vállalkozásként tekintettünk magunkra. Egy ennyire összetett, sokszínű kulturális rendezvényt nem lehet vissza nem térítendő támogatások vagy számottevő tőke nélkül, kizárólag piaci bevételekből finanszírozni” – mondja Oláh Kata ügyvezető. A 2009-ben alapított fesztiválnak tíz év után már több mint napi 4500 látogatója volt, rövid idő alatt nőttek fel a nagyok közé.

A Raktárkoncertek után többen a NER térfoglalását vizionálták (a Telex.hu 2020 októberében arról írt, hogy a Rogán-körhöz tartozó Antenna Hungária még Demeter Szilárdnak is keresztbe tett a túlárazott, paywall mögé rejtett közvetítésekkel), úgy tűnik, az MTÜ-nek nem volt türelme a fesztiválokkal törődni a belföldi turizmus mellett. Egyetlen jelentős fesztivál sem szűnt meg az idei évre, és azok kivétel nélkül a hűséges közönségüknek mondanak hálát ezért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.