Mindent bele - Peter Weiss: Marat/Sade (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. január 11.

Zene

Ritka dolog, hogy egy előadáson annyira látszik a belefektetett munka, mint az Új Színházban bemutatott Marat/Sade-on - és ezzel most direkte nem akarom mondani, hogy ez szerintem jó vagy sem.

Ritka dolog, hogy egy előadáson annyira látszik a belefektetett munka, mint az Új Színházban bemutatott Marat/Sade-on - és ezzel most direkte nem akarom mondani, hogy ez szerintem jó vagy sem. Victor Ioan Frunz- a teatralitás intenzív, látványos és gazdag formájában utazik; a gondolatot úgy kellene kibányászni a szemet-fület laktató táplálék alól - és még akkor sem biztos, hogy gazdagabbak leszünk, mint addig.

Peter Weiss Marat/Sade-nak becézett darabjához a honi színháztörténet egyik meghatározó sikere tapad - ezzel egyedül Frunz-nak nem kell törődni; mi azért emlékszünk, hogyan lett a bolondok forradalmából szomorú hommage jó húsz éve a kaposvári színházban, Ács János rendezésében. Akkor is emlékszünk, ha nem láttuk - ezt tudni kell, mint az aradi vértanúkat.

Az Új Színházban maga a charentoni elmegyógyintézet vendégszerepel, ez Frunz- alapötlete - és kész csoda, hogy díszlettervezője, Adriana Grand az explicit kórházi herkentyűkből tényleg nagyszabású színházi díszletet és jelmezt varázsol. Nemcsak a lepedőkből fércelt függöny - rajta imitált ákombákom felirat -, nemcsak infúziós állvány, kényszerzubbony, beöntő gumilabda, elektromos sokkolószerűség a fékentartásra, hanem a számos és sokféleképpen variálható asztal is az alkalmi és amatőr színjátszók korlátozott lehetőségeit hangsúlyozza. És mondom: ebből lesz akkora látványosság, hogy csak bámuljuk a hatalmas, medencényi kádat - fölötte a bonyolult állványzatot, nappal és piros hokedlivel a tetején -, amelyben a viszketős Marat "lakik". Vagy Simonne fején a játékbabát, Charlotte Corday trikolóruszályát, vagy egy másik fejen a gégetükörből eszkábált koronát.

Coulmier, az elmegyógyintézet igazgatója dilisebbnek látszik, mint számos ápoltja - nyilván ez is a koncepció része. De Sade márki például egy kicsit sem dilis - jó, tudjuk, nem is azért zárták ide; fürdőköpenye alatt ugyan pizsamakabát az ing, de rajta tüchtig mellény; viselkedése, tónusa higgadt és kimért, egy kicsit túlságosan is az, de végtére bolondokat vezényel. Gáspár Sándor márkija maníros és szigorú karmester - az egyik legkompaktabb figura az előadásban. Ráadásul érteni, mit beszél, és azt is, miért. Mert élvezi a manipuláció adta hatalmát, azért.

A szünetben hajlandó lettem volna egy finom bécsiperecet venni a büfében mindenkinek, aki érti és rekapitulálja, miről szól a darab Frunz- rendezésében - nem ment volna rá a heti zsebpénzem, az tuti. Hogy ugyanis az eléggé méla Marat veszettül vakarózik, és közben a kiáltványára gyúr, az édeskevés ahhoz, hogy a francia forradalom reprízére asszociáljunk róla. Huszár Zsolt Marat-ja túlságosan melankolikus ahhoz, hogy meg kelljen ölni - de hát nyilván ez a betegsége neki, mármint a Marat-t játszó szegény bolondnak. Ahogy Pokorny Lia Charlotte Corday-ja is hibátlan dramaturgiával hozza saját betegségét: a méla álomkórt. Nota bene, nekik azért van ám egy nagyon szép jelenetük, melyben Marat nem viszket, Corday meg nem álmos: amikor az ölés zajlik, az olyan, mint egy balett a vízben, és nemcsak ölés, de ölelés is egyben. Ez tényleg szép, csak hát ki kell várni. Hiszen Charlotte Corday kétszer jön hiába a mellére erősített késsel, csak a harmadszori jelenésnél ölhet, ugye.

Addig viszont elnézzük a színpadi burjánzást-hullámzást, számoljuk, hányszor és hányféle formában tűnik föl a trikolór, hogyan működik a guillotine - valaki fölheveredik az asztalra, aztán egy deszkával nagyot csapnak a feje fölé, közben előredobnak egy zászlóvá keményített ruhadarabot meg egy parókát, és mire gyorsul a tempó, már egész olajozott balett ez is.

Lehet zenét hallgatni, sőt új, jó zenét: Cári Tibor - aki a színlap szerint a "hangvilágért" felel, hogy ez a zenén kívül micsoda, fogalmam sincs, lehet, hogy a deszkacsapkodások is az övé? - lendületes és jól énekelhető muzsikát komponált. És például Botos Éva meg Kovács Krisztián jól is énekli. A kórusok is jók. Van egy kis rap is, ügyes.

Nagy Mari egy újabb gondoskodó, majdnem-néma, aggodalmas anya és szerető figurát játszik Simonne szerepében. A Balázs Attila által játszott Jacques Roux energikus - szüntelen himbálódzik rajta a két kanálból eszkábált kereszt. Eléggé szórakoztató Hirtling István Duperret-je - ott sertepertél rettenetes és szüntelen nemi gerjedelemben Charlotte körül. Ja, és ő kérdezi meg, hogy "kik ülnek a karzaton?" (egyébként nem sokan, és nem is karzat, hanem erkély), meg azt is, hogy "kikkel akarja az országot vezetni?". Aztán aki emlékszik, milyen vérfagyasztó mondatok voltak ezek a kaposvári előadásban, az jól jár. Most ugyanis nem fagyaszt semmit. Ugyanilyen üresen kong Marat kitörése - "az ország veszélyben" -, és ezzel nagyjában-egészében oda is a darab.

Gáspár Sándor legföljebb De Sade-ot tudja megcsinálni - ő vezeti föl például azt a bizonyos, fentebb említett szép jelenetet: ölében viszi ölni az álmos Charlotte-ot. De a bécsiperechez ennél több kéne...

Új Színház, december 28.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.