Interjú

„Mindig volt valami emberi plusz”

Ács Péter, az Óbudai Danubia Zenekar ügyvezető igazgatója

Zene

Már nem ifjúsági zenekar, de a fiataloknak éppenséggel egyre nagyobb figyelmet szentel. Régi szellemiségről és új lendületről, partnerségről és piszkos anyagiakról, illetve a bicskei menekülttábor és Schubert kapcsolatáról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Az Óbudai Danubia utóbbi egy-két éve igencsak mozgalmasan telt. Az alapító karmestert, Héja Domonkost Hámori Máté váltotta az együttes élén, végbement egy nemzedékváltás, s a zenekar intézményesülése is új szintre ért fel.

Ács Péter: Valóban, 2013-ban az előadó-művészeti törvény előírásainak megfelelően státuszba vettük a muzsikusokat. Hiszen az e törvény hatálya alá tartozó zenekarok az állami támogatás 70 százalékát a munkavállalók száma alapján kapják. Ez a folyamat értelemszerűen együtt járt a tagság átalakulásával: voltak kötelező próbajátékok, érkeztek kívülről zenészek, s távoztak is néhányan. De azért van még a sorainkban néhány alapító tag 1993-ból, nagybőgősként én is akkoriban csatlakoztam az együtteshez. Ez azért fontos, mert ezek az alapító tagok képviselnek egy olyan kötődést és hitet, amit tovább­adhatnak az újonnan érkezetteknek, s ez segít fenntartani a kontinuitást. Mert a Danubiában mindig volt valami emberi plusz, ami máig fokozza a kohéziós erőt. És persze az elmúlt évek változásainak van egy művészi vetülete is, hiszen azt mondhatnám, hogy Hámori Máté érkezésével Danubia 2.0-s verzióra váltottunk. A mostani lesz a harmadik közös évadunk, de már a legelső, még „örökölt” évadban történtek fontos változások: beköltöztünk egy új koncerthelyszínre, a Budapest Music Center falai közé, illetve kialakítottunk egy új, mesélős koncertformát Eckhardt Gábor főszereplésével, ami nagyon hamar népszerűvé vált.

MN: Az elmúlt évek a budapesti koncertéletben is jelentős változásokat hoztak, hiszen a Zeneakadémia és az Erkel Színház újranyitásával, az új koncerthelyszínek megjelenésével élesebbé vált a harc a közönségért, s e harcban csak a markáns arculatú, erősen beágyazott zenekarok lehetnek igazán esélyesek. A Danubia hogy áll ebben a küzdelemben?

ÁP: 2013 mély hullámvölgy volt a budapesti zenekarok számára, hiszen egyszer csak 4000 szék jelent meg a színen. Ahogy a zenei élet többi szereplője, úgy mi is készültünk erre, és meg is lepődtünk egyszersmind. Szerencsénkre mi gyorsan bekerültünk a BMC-be, amelynek egyedi adottságú és nem nagy nézőterű koncertterme remekül megfelel számunkra – Beethovenig, mert egy Liszt szimfonikus költemény vagy egy Mahler-szimfónia zenekara oda már nem fér be.
A Danubiának még három nagyon fontos intézményi partnere van. Az Opera, ahol az előző évadban is 15 balettelőadást kísért a zenekar.
A Nemzeti Színház, ahol művészileg és emberileg is fontos volt számunkra az Alföldi Róberttel és alkotótársaival kialakított remek munkakapcsolat, s ahol azután Vidnyánszky Attila is igényt tartott a közreműködésünkre Gombrowicz Operettjében, ami ráadásul szakmailag is komoly kihívás volt, hiszen együtt dolgozhattunk az ideutazó lengyel zeneszerzővel.
S végül az az intézmény, amely az Opera mellett most a legfontosabb a Danubia működésében: a Zeneakadémia. Velük az előző szezonban sikerült egészen szorosra fűzni a kapcsolatunkat: ott tartjuk a nagy bérletes koncertjeinket, s egyre több egyetemi feladatot látunk el, vagyis diplomakoncerteken működünk közre. A kortárs zeneszerzők s különösen a karmesterek diplomakoncertjein való közreműködés pedig több szempontból is hasznos, hiszen ezek révén voltaképpen a jövőnkbe tekinthetünk be, megismerkedhetünk az elkövetkező évek-évtizedek szereplőivel. Mert sose lehet tudni, hogy miből lesz a cserebogár. Egy volt oboistánk testvéréből például, aki tíz éve még kiskamaszként ott ücsörgött a próbáinkon, mára Németországban foglalkoztatott karmester lett: Káli Gábor, akit most meg is invitáltunk az egyik koncertünk vezénylésére. De a karmestervizsgák azért is fontosak számunkra, mert ezek révén együtt dolgozhatunk az előző karmester-generáció egyik utolsó élő nagyságával, Medveczky Ádámmal, s az ő próbáiból, instrukcióiból nemcsak a növendékek, de mi is rengeteget tanulhatunk.

MN: A Danubia, úgy is mint hajdani ifjúsági zenekar, mintha a fiatalok és a fiatalosabb koncertformák révén próbálná a maga egyéni arcélét kialakítani. Ennek a folyamatnak nyilván része az új dizájn vagy Hámori Máté blogja, de túl is terjed ezeken.

ÁP: Az egyik legfontosabb csapásirány, amit kijelöltünk önmagunknak, valóban az ifjúsági közönség. Ennek a döntésünknek van egy helyi összetevője is, vagyis hogy Óbudán nincs igazi szimfonikus zenekarnak való játszóhely, koncertterem: így adódtak kerületi helyszínek gyanánt az iskolák. S ha mi elviszünk egy iskolába, mondjuk, egy opera-előadást, akkor nemcsak a gyerekeknek adunk élményt, de a híre és újdonságértéke eljut a szülőkhöz, nagyszülőkhöz is. Mi ráadásul nem a szokott koncertprogramjaink leegyszerűsített változatát visszük el az iskolákba, hanem tudatosan oda tervezett produkciókat hívunk életre. S meg kell mondanom, egészen meglepő, hogy mennyire hatásosak az ilyen koncertjeink.

MN: S ha nem a szubjektív benyomások, hanem az adatok felől vizsgáljuk a kérdést: megtérülni látszanak az elmúlt évadok erőfeszítései?

ÁP: Akkor nézzük az adatokat: 95 százalékos látogatottságúak a koncertjeink, s itt nyomatékosan a fizető nézőkről beszélek. Nemhogy vattáznunk nem kell, de olykor még szakmai jegyeket sem tudunk kiadni a zenekari művészeink hozzátartozóinak. Csak a saját szervezésű koncertjeinken összesen majdnem 30 ezer fizető nézővel számolhatunk. A szakma visszaigazolása sem szubjektív: akiket felkérünk, szívesen koncerteznek velünk, és újra jönnének hozzánk. Például Kocsis Zoltán, aki áprilisban vezényelt minket, s utána rögtön jelezte, hogy visszatérne újabb koncertre.

MN: Ha már a zenekar fenntartásához szükséges, de soha nem elégséges jegyeladások szóba kerültek, megkérdezném: hogyan jön össze egy zenekar működéséhez a kellő anyagi erő?

ÁP: A mi fenntartónk Óbuda önkormányzata, a legnagyobb támogatónk pedig, mint a komolyzenei szcénában mindenütt, változatlanul a magyar állam. Ugye, 2009 óta a társasági adó (tao) révén bődületes összegű pénz folyt át a rendszeren, többszöröse annak a kétmilliárdnak, amennyit az állam hivatalosan, az előadó-művészeti törvény hatálya alá tartozó zenekarokra elkölt. Ennél sokkal többet hozhat a tao, különösen akkor, ha az adott zenekar valójában nem is zenekar. Mi, mivel átláthatók és korrektek akarunk lenni, idén 100 millió forint alatti összegre számíthatunk a taóból. Viszont nem csinálunk olyan koncertet, ami valójában nem is a miénk. Ami meg a privát mecenatúrát illeti, hát ők is teljesen átálltak a taóra. Talán ha százezres nagyságrendben, szinte csak nyomaiban maradt meg a régi mecenatúra gyakorlata.

MN: Most a 2014–15-ös hangversenyévad peremén beszélgetünk. Melyek lesznek az elkövetkező hónapok legfontosabb és az eddig emlegetett törekvésekkel leginkább összehangzó koncertjei?

ÁP: Amit rögtön és mindenekelőtt kiemelnék, az az október 3–4-i Téli utazás a BMC-ben, a CAFe Budapest fesztivál programján. Ez ugyancsak egy új forma, a – nevezzük így – koncertszínház képviselője: a zenekar kiemelt szerepe mellett is színházi élményt adó esemény. Itt konkrétan Schubert Winterreise dalciklusáról van szó, ahol is Mundruczó Kornél rendezésében, nagyzenekarra hangszerelt kísérettel, kellékekkel, valamint vetítéssel jutnak majd a közönség elé a Szemenyei János által elénekelt dalok. A téma sajnos nagyon aktuálissá vált, hiszen Kornél a menekültkérdésről forgatott Bicskén, s az itt készített kisfilmek lesznek az egyes dalokhoz rendelve. Ezt a koncertformát azután a jövőben szeretnénk majd továbbvinni és továbbfejleszteni. S persze elindulnak majd a tematikus programú nagyzenekari hangversenyek a Zeneakadémián: a Gyermekek vagyunk című sorozat, amely tavasszal a Hősök vagyunk című sorozattal folytatódik. Az ifjúsági koncertjeinkkel pedig igyekszünk túllépni a kerület határain, s ehhez szüntelenül keressük az újabb és újabb partnereket, mert a partnerség itt is nélkülözhetetlen.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.