Sziget-melléklet

"Mint az univerzum kezdete"

Nick Cave rocksztár

  • Christopher Kompanek (ford.: Greff András)
  • 2013. szeptember 1.

Zene

Négy évtizedes karrierje során Nick Cave távolról sem csak a The Bad Seeds frontemberének szerepét játszotta.

Zenét szerzett filmekhez és színdarabokhoz, regényeket és forgatókönyveket írt, valamint játszott is filmekben. Több zenekara volt: a 70-es és a 80-as évek fordulóján ott volt a The Birthday Party, nemrég pedig mocskos-bluesos alteregója a Grinderman élén tűnt fel, amelyet Bad Seeds-es társával, Warren Ellisszel alapított. A legutóbbi Grinderman-album után Cave Dél-Franciaországba ment a Bad Seedsszel, hogy felvegye a zenekar első lemezét 2008 óta: ez lett a lírai, visszafogott Push The Sky Away, amelyen megközelíti Leonard Cohen baritonban elővezetett önvizsgálatait. Az amerikai The A.V. Club idén áprilisban beszélt Cave-vel az album megalkotásáról, az sms-szövegek apokaliptikusságáról, és arról, hogy miért könnyebb a regényírás a dalszerzésnél.

*

Az interjú kizárólag a Magyar Narancs print verziójában olvasható!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.