Lemez

Baráth Emőke: Voglio cantar

Zene

Két saját hang próbája Baráth Emőke szólólemeze, amely a Warner Classics kiadócsoporttal megkötött exkluzív szerződésének első gyümölcse. A 34 esztendős szoprán és a XVII. századi itáliai zeneszerzőnő, az úttörő érdemű Barbara Strozzi teljesítménye egyszerre kerül ugyanis mérlegre e lemez meghallgatása során. Büszkeségünk meggyőzőbben vizsgázik, hiszen egy-két elkent-elnagyolt futamot leszámítva Baráth hibátlanul énekel: az emberi hamvasság és az előadói kiműveltség elegye optimálisnak ítélhető. Baráth nemcsak – mint az olasz lemezcím sugallja – akar, de tud is, méghozzá nagyon tud énekelni, személyes jegyű hangszínt és tán még személyesebb szenvedélyeket érzékletessé téve. La Veneziana, vagyis Barbara Strozzi zeneszerzői rangja és alkotói eredetisége már valamelyest kérdésesebbnek tetszik. A lemezt indító ária (Che si può fare) első szakasza megrendítően hatásos, és utóbb a Sul Rodano severo kezdetű Lamento is izgalmas felfedezést nyújt, ám más számokban a melankólia uralkodó hangulata a korabeli zenei közhelyek példás ismeretét bizonyítva, de kevésbé originális módon válik hallhatóvá. Így aztán egyik tanítómestere, Francesco Cavalli még ezen a lemezen is leárnyékolja kissé Strozzit: az ő trackjei mind sokszori újrahallgatásra csábítanak. Baráth Emőke kíséretét az Il Pomo d’Oro régi zenés mintalakulat látja el, a magától értetődő hangszeres perfekció és az énekesnő működésével olyannyira rokon örömelvű játék élményét felkínálva.

Erato CD, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.