Lemez

Baráth Emőke: Voglio cantar

Zene

Két saját hang próbája Baráth Emőke szólólemeze, amely a Warner Classics kiadócsoporttal megkötött exkluzív szerződésének első gyümölcse. A 34 esztendős szoprán és a XVII. századi itáliai zeneszerzőnő, az úttörő érdemű Barbara Strozzi teljesítménye egyszerre kerül ugyanis mérlegre e lemez meghallgatása során. Büszkeségünk meggyőzőbben vizsgázik, hiszen egy-két elkent-elnagyolt futamot leszámítva Baráth hibátlanul énekel: az emberi hamvasság és az előadói kiműveltség elegye optimálisnak ítélhető. Baráth nemcsak – mint az olasz lemezcím sugallja – akar, de tud is, méghozzá nagyon tud énekelni, személyes jegyű hangszínt és tán még személyesebb szenvedélyeket érzékletessé téve. La Veneziana, vagyis Barbara Strozzi zeneszerzői rangja és alkotói eredetisége már valamelyest kérdésesebbnek tetszik. A lemezt indító ária (Che si può fare) első szakasza megrendítően hatásos, és utóbb a Sul Rodano severo kezdetű Lamento is izgalmas felfedezést nyújt, ám más számokban a melankólia uralkodó hangulata a korabeli zenei közhelyek példás ismeretét bizonyítva, de kevésbé originális módon válik hallhatóvá. Így aztán egyik tanítómestere, Francesco Cavalli még ezen a lemezen is leárnyékolja kissé Strozzit: az ő trackjei mind sokszori újrahallgatásra csábítanak. Baráth Emőke kíséretét az Il Pomo d’Oro régi zenés mintalakulat látja el, a magától értetődő hangszeres perfekció és az énekesnő működésével olyannyira rokon örömelvű játék élményét felkínálva.

Erato CD, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.