Mintavétel - Christof Thoenes: Raffello; Rose-Marie és Rainer Hagen: Bruegel (könyv)

  • Halasi Zoltán
  • 2006. július 13.

Zene

Valaki feljelentette a jeruzsálemi Jahve-templomot a felettes görög hatóságoknál adóvisszatartásért. A besúgó szerint a zsidók megszámlálhatatlanul sok pénzt rejtegetnek a szent helyen, messze többet, mint amennyit az áldozati költségek indokolnak.
Ideje, hogy a király a körmükre nézzen, és behajtassa jogos járandóságát. Palesztina akkori ura, IV. ("Előragyogó") Szeleukosz kancellárját küldi a városba megbízottként. Héliodórosz ("a Nap ajándéka") szétnéz a zsidók Úristenének hajlékában, és megállapítja, hogy ott valóban nagy mennyiségű aranyat és ezüstöt tárolnak engedély nélkül. Oniás főpap állítása szerint a kincs az özvegyek és árvák letétbe helyezett pénze, de ezen a megbízott csak kacag. Testőröket vesz maga mellé, és betör a templomi kincstárba. Ezt a pillanatot, amikor éppen megszentségtelenítenék Jahve hajlékát, örökíti meg Raffaello egyik legattraktívabb vatikáni freskóján, a Héliodórosz kiűzésén. A hatalmas, mintegy tíz méter széles, félkör alakú ívmező gerincét a templom vaskos reneszánsz oszlopai és a távoli ég félköre felé rövidülő aranyos kupolaívek sora alkotja. A háttérben az oltárnál fohászkodó főpap és férfiak sokasága, a kíváncsibbja már az oszlop lábazatára is felmászott, hogy mindent lásson, sőt a kép bal oldali előterében gyaloghintóján maga a megrendelő, II. Gyula pápa (Il terribile, "a Borzalmas") is jelen van az eseményen. 'szentsége svájci gárdistái között az "isteni" Raffaello félprofilja is ránk néz, mellette asszonyok, lányok, gyerekek merednek és mutatnak döbbenten a kép jobb oldali előterében zajló drámára. Ott ugyanis ágaskodó fehér ló patája alatt földre roskad Héliodórosz: lelki szemei egy rátámadó aranyvértes lovast és két erős, őt vesszőző ifjút vizionálnak, és a csapásoktól mozdulni sem bír. Lovast és lovát, valamint a két vesszőnyalábos ifjút mintha viharos szél fújta volna a templomba, levegőben úszó testük, lobogó hajuk és köpönyegük mintha magát a pápa óhajtotta "keresztény nemezist" jelenítené meg. Az aranykorsóból földre ömlik a pénz, az adóvégrehajtók egyike már lerogy a lórúgástól, másika még mit sem észlelve görnyed egy pénzesláda alatt. Eddig a Raffaello-minta. Most jön a Bruegel.

Valahol a szavojai Alpok égbe törő sziklacsúcsai közt páncélos katonák vasszürke folyama, vagy inkább hegyi patakja kanyarog a szűk szurdokokban. Bal felől, valószerűtlenül távol a tenger sejlik, mikroszkopikus méretű hajókkal, babaszántóföldekkel a partján. A szirtekkel vetekedő méretű fenyők lándzsahegyei a felhők takaróját döfködik. Elöl mennek a lovasok, mögöttük a mélyből előbukkanó lándzsás gyalogosok. A közeli

homokszín kőtömbök

a hegyek közt, a láthatár mélyén, jobb oldalt fekete fákba, szurok égbe olvadnak fel. Ember az ilyen tájban csak a rövidebbet húzhatja. Mintha itt-ott megakadna a menet. Strucctollas kalpagos, napsárga ruhás előkelőség ül álló almásderesén a szemlélőhöz legközelebb. Odébb, az út mellett (nekünk háttal) fenyegető jelenség: fekete kalapos, fekete ruhás lovas, egyes művészettörténészek szerint ő volna Alba herceg, akit a németalföldi zavargások leverésére küldött a spanyol király. Valaki az egyik sziklaplatóra mutat: ott egy kicsi, kopasz ember (nekünk háttal) leesett a lováról, a nyerge is félrecsúszott, a lova is lehasalt a földre. Van, aki felsegítené, más ijedten a fejéhez kapva bámul az égre, a köröttük levő katonák elmosódó arca szintén felfelé nézni látszik, vértjükön miniatűr petytyekben visszacsillan a fény. De hogy miért esett a földre a kopasz, és hogy honnan jön itt bármiféle (pláne vakító) fény? Erre vonatkozóan csak a cím ad eligazítást: Paulus megtérése.

Héliodórosz is megtért, csak előbb még bénán feküdt a hordágyon. Paulus (nevének jelentése "kicsi") három napig nem látott az esés után. Raffaello is, Bruegel is színpadiasan jelenetez, csak az egyik direkte teátrális, a másik áttételesen. Raffaellónál a templom szimmetrikus beltere mélyül drámai végtelenséggé, Bruegelnél az átlóra komponált természet, a "világtáj" látszik magába veszejteni a partra szállt expedíciós hadsereget. Bruegel remeke mindössze másfélszer egyméteres táblakép.

Két népszerű, megbízható, jól fordított festőmonográfia, ott a helye gimnazisták, egyetemisták könyvespolcán.

Mindkettő Taschen/Vince, 2006, 96 oldal, 2275 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.