Mintavétel - Christof Thoenes: Raffello; Rose-Marie és Rainer Hagen: Bruegel (könyv)

  • Halasi Zoltán
  • 2006. július 13.

Zene

Valaki feljelentette a jeruzsálemi Jahve-templomot a felettes görög hatóságoknál adóvisszatartásért. A besúgó szerint a zsidók megszámlálhatatlanul sok pénzt rejtegetnek a szent helyen, messze többet, mint amennyit az áldozati költségek indokolnak.
Ideje, hogy a király a körmükre nézzen, és behajtassa jogos járandóságát. Palesztina akkori ura, IV. ("Előragyogó") Szeleukosz kancellárját küldi a városba megbízottként. Héliodórosz ("a Nap ajándéka") szétnéz a zsidók Úristenének hajlékában, és megállapítja, hogy ott valóban nagy mennyiségű aranyat és ezüstöt tárolnak engedély nélkül. Oniás főpap állítása szerint a kincs az özvegyek és árvák letétbe helyezett pénze, de ezen a megbízott csak kacag. Testőröket vesz maga mellé, és betör a templomi kincstárba. Ezt a pillanatot, amikor éppen megszentségtelenítenék Jahve hajlékát, örökíti meg Raffaello egyik legattraktívabb vatikáni freskóján, a Héliodórosz kiűzésén. A hatalmas, mintegy tíz méter széles, félkör alakú ívmező gerincét a templom vaskos reneszánsz oszlopai és a távoli ég félköre felé rövidülő aranyos kupolaívek sora alkotja. A háttérben az oltárnál fohászkodó főpap és férfiak sokasága, a kíváncsibbja már az oszlop lábazatára is felmászott, hogy mindent lásson, sőt a kép bal oldali előterében gyaloghintóján maga a megrendelő, II. Gyula pápa (Il terribile, "a Borzalmas") is jelen van az eseményen. 'szentsége svájci gárdistái között az "isteni" Raffaello félprofilja is ránk néz, mellette asszonyok, lányok, gyerekek merednek és mutatnak döbbenten a kép jobb oldali előterében zajló drámára. Ott ugyanis ágaskodó fehér ló patája alatt földre roskad Héliodórosz: lelki szemei egy rátámadó aranyvértes lovast és két erős, őt vesszőző ifjút vizionálnak, és a csapásoktól mozdulni sem bír. Lovast és lovát, valamint a két vesszőnyalábos ifjút mintha viharos szél fújta volna a templomba, levegőben úszó testük, lobogó hajuk és köpönyegük mintha magát a pápa óhajtotta "keresztény nemezist" jelenítené meg. Az aranykorsóból földre ömlik a pénz, az adóvégrehajtók egyike már lerogy a lórúgástól, másika még mit sem észlelve görnyed egy pénzesláda alatt. Eddig a Raffaello-minta. Most jön a Bruegel.

Valahol a szavojai Alpok égbe törő sziklacsúcsai közt páncélos katonák vasszürke folyama, vagy inkább hegyi patakja kanyarog a szűk szurdokokban. Bal felől, valószerűtlenül távol a tenger sejlik, mikroszkopikus méretű hajókkal, babaszántóföldekkel a partján. A szirtekkel vetekedő méretű fenyők lándzsahegyei a felhők takaróját döfködik. Elöl mennek a lovasok, mögöttük a mélyből előbukkanó lándzsás gyalogosok. A közeli

homokszín kőtömbök

a hegyek közt, a láthatár mélyén, jobb oldalt fekete fákba, szurok égbe olvadnak fel. Ember az ilyen tájban csak a rövidebbet húzhatja. Mintha itt-ott megakadna a menet. Strucctollas kalpagos, napsárga ruhás előkelőség ül álló almásderesén a szemlélőhöz legközelebb. Odébb, az út mellett (nekünk háttal) fenyegető jelenség: fekete kalapos, fekete ruhás lovas, egyes művészettörténészek szerint ő volna Alba herceg, akit a németalföldi zavargások leverésére küldött a spanyol király. Valaki az egyik sziklaplatóra mutat: ott egy kicsi, kopasz ember (nekünk háttal) leesett a lováról, a nyerge is félrecsúszott, a lova is lehasalt a földre. Van, aki felsegítené, más ijedten a fejéhez kapva bámul az égre, a köröttük levő katonák elmosódó arca szintén felfelé nézni látszik, vértjükön miniatűr petytyekben visszacsillan a fény. De hogy miért esett a földre a kopasz, és hogy honnan jön itt bármiféle (pláne vakító) fény? Erre vonatkozóan csak a cím ad eligazítást: Paulus megtérése.

Héliodórosz is megtért, csak előbb még bénán feküdt a hordágyon. Paulus (nevének jelentése "kicsi") három napig nem látott az esés után. Raffaello is, Bruegel is színpadiasan jelenetez, csak az egyik direkte teátrális, a másik áttételesen. Raffaellónál a templom szimmetrikus beltere mélyül drámai végtelenséggé, Bruegelnél az átlóra komponált természet, a "világtáj" látszik magába veszejteni a partra szállt expedíciós hadsereget. Bruegel remeke mindössze másfélszer egyméteres táblakép.

Két népszerű, megbízható, jól fordított festőmonográfia, ott a helye gimnazisták, egyetemisták könyvespolcán.

Mindkettő Taschen/Vince, 2006, 96 oldal, 2275 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.