mi a kotta?

Misa Berlioz a villamos alatt

  • mi a kotta
  • 2017. július 22.

Zene

Legutóbb hős római férfiakról ejthettünk szót a heti koncert­ajánló ürügyén, míg most a véletlen úgy hozza, hogy egy hős római asszony kerül elénk, méghozzá bizonyos Floria Tosca. Igaz, ő csupán elképzelt alak, azonban Victorien Sardou és főleg Giacomo Puccini révén mégis valóságosabbnak hat megannyi ténylegesen létezett történeti személyiségnél. Az énekesnő, aki az 1800-as esztendő Rómájában az ugyancsak kitalált rémalak, Scarpia báró gyilkosává válik, majd leveti magát az Angyalvár ormáról – maga a drámai ambíciójú szopránok legnagyobb szerepálma. Ezen a nyáron Rost Andrea enged a csábításnak, hogy a repertoárjára vegye ezt a nagy Puccini-szerepet: a Szegedi Szabadtéri Játékok idei első bemutatóján, Pál Tamás karmesteri irányítását követve (Dóm tér, június 30., kilenc óra).

Edita Gruberová más úton jár, ám szerencsénkre ez az út most épp Budapestre vezet: egy újabb királynői bel canto-főszerepben, ezúttal I. Erzsébetként elénk vonulva (Operaház, június 24., hét óra). A szűz királynő (képünkön) Donizetti Roberto Devereux című operájában keveredik tragikus szerelmi bonyodalomba – a történeti tényekkel úgy-ahogy érintkező módon – Essex grófjával, vagyis a címszereplővel, ám a románc a férfi, a tenorista lefejezésével végződik. Ezen az estén László Boldizsárra várna ez a rút végzet, már ha ezúttal nem koncertszerű előadásról lenne szó. A jeles tenor mindazonáltal nem ússza meg a kivégzést, hiszen a szegedi Tosca előadásán ő alakítja majd a kivégzőosztag elé állított Cavaradossit.

„Egy meleg tavaszi estén, az alkonyat órájában, a Patriarsije Prudin két férfiú jelent meg. Az egyik negyvenéves forma, kövérkés, alacsony, kopasz, fekete emberke, szürke nyári öltönyt viselt, elegáns kalapját kezében tartotta, gondosan borotvált arcát istentelen nagy méretű, fekete, csontkeretes pápaszem ékesítette. Társa jóval fiatalabb s vállasabb volt nála, borzas haján tarkójáig hátratolt kockás sapka; öltözéke kockás sportingből, gyűrött fehér nadrágból, fekete szandálból állt. Az első nem volt más, mint Mihail Alekszandrovics Berlioz, egy vaskos irodalmi folyóirat szerkesztője, és vezetőségi elnöke az egyik legnagyobb moszkvai irodalmi társaságnak, melyet rövidítve TÖMEGÍR-nek szoktak nevezni; társa pedig Ivan Nyikolajevics Ponirjov, a fiatal költő, aki Hontalan néven szokta publikálni verseit.” Bulgakov regénye, A Mester és Margarita kezdődik e mondatokkal, s ha már a lefejezést emlegettük, hát e mű elején is előfordul egy lefejezés: épp az említett TÖMEGÍR-elnök fejét vágja le egy villamos, miután „…Annuska már megvette a napraforgóolajat, sőt nemcsak megvette, de ki is öntötte.”

Gyöngyösi Levente opera-musicalt írt a regény nyomán, amely most szombaton Miskolcon kerül (ős)bemutatásra, alighanem e jelenetet is feldolgozva (Miskolci Nemzeti Színház, június 24., hét óra). A koncertszerű produkciót Hollerung Gábor fogja vezényelni, míg a főszerepek kiosztása a következő lesz: Sáfár Orsolyáé és Balczó Péteré lesz a két címszerep, míg Woland szólama Cser Krisztiánnak jut.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.