koncert

Schubert utolsó szonátái

Zene

A Fesztiválakadémia az idén a lecture megjelölés alá rendezte azokat az elemző-ismeretterjesztő előadásokat, amelyeket a fesztivál fellépői tartottak, egy-egy művet vagy műcsoportot bemutatva az érdeklődők számára. A nagyzolás épp csak észlelt, halvány árnyéka persze rögvest mellékessé vált, amint a soros muzsikus a pódiumra lépett, hogy rövid úton bizonyságát adja az adott mű iránti elkötelezettségének, zenetörténeti ismereteinek – és előadói készségeinek. Merthogy a tájékon, ahol a szavak emberei olykor meglepően kevéssé szavakészek, mindig üdítő megtapasztalni, hogy egy-egy zenész milyen formásan, lazán és mégis pontosan képes beszélni választott témájáról. Például az izraeli zongoraművész, Shai Wosner, aki a Fesztiválakadémia utolsó délutánján Schubert utolsó szonátáiról tartott előadást a Vigadó Sinkovits termében összegyűlt mintegy 25 fős közönségnek.

Wosner derűs és flott ügyszeretettel tárgyalta és illusztrálta témáját: a sokat elemzett három zongoraszonátát a beethoveni allúziók és az azokból mégis kibomló jellegzetes és jellemző különbségek felvonultatásával mutatta be. Mert ahol Beethoven makacsul-idealistán választ keres a maga kérdésére, és a legtöbbször el is jut ehhez a válaszhoz, ott Schubert csak kérdez és kérdez. S amíg Beethoven előkészíti, fel- és levezeti a nagy hangulati váltásokat, addig Schubertnél mintha a semmiből érkeznének a drasztikus változások. Wosnernek talán igaza volt, amikor e különbségeket részben a beethoveni és a schuberti nemzedék indulásának radikálisan eltérő korhangulatával magyarázta: a „Testvér lészen minden ember” történelmi reménye és a metternichi represszió világa valóban más alapélményeket kínált a két mester számára. És bizonyosan igaza volt akkor, amikor befejezésként az A-dúr szonáta (D959) egészét eljátszotta: érzékenyen és okosan, s mellékesen Alfred Brendel hatását is fölismertetve hallgatóságával.

Vigadó, június 16.

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.