koncert

Schubert utolsó szonátái

Zene

A Fesztiválakadémia az idén a lecture megjelölés alá rendezte azokat az elemző-ismeretterjesztő előadásokat, amelyeket a fesztivál fellépői tartottak, egy-egy művet vagy műcsoportot bemutatva az érdeklődők számára. A nagyzolás épp csak észlelt, halvány árnyéka persze rögvest mellékessé vált, amint a soros muzsikus a pódiumra lépett, hogy rövid úton bizonyságát adja az adott mű iránti elkötelezettségének, zenetörténeti ismereteinek – és előadói készségeinek. Merthogy a tájékon, ahol a szavak emberei olykor meglepően kevéssé szavakészek, mindig üdítő megtapasztalni, hogy egy-egy zenész milyen formásan, lazán és mégis pontosan képes beszélni választott témájáról. Például az izraeli zongoraművész, Shai Wosner, aki a Fesztiválakadémia utolsó délutánján Schubert utolsó szonátáiról tartott előadást a Vigadó Sinkovits termében összegyűlt mintegy 25 fős közönségnek.

Wosner derűs és flott ügyszeretettel tárgyalta és illusztrálta témáját: a sokat elemzett három zongoraszonátát a beethoveni allúziók és az azokból mégis kibomló jellegzetes és jellemző különbségek felvonultatásával mutatta be. Mert ahol Beethoven makacsul-idealistán választ keres a maga kérdésére, és a legtöbbször el is jut ehhez a válaszhoz, ott Schubert csak kérdez és kérdez. S amíg Beethoven előkészíti, fel- és levezeti a nagy hangulati váltásokat, addig Schubertnél mintha a semmiből érkeznének a drasztikus változások. Wosnernek talán igaza volt, amikor e különbségeket részben a beethoveni és a schuberti nemzedék indulásának radikálisan eltérő korhangulatával magyarázta: a „Testvér lészen minden ember” történelmi reménye és a metternichi represszió világa valóban más alapélményeket kínált a két mester számára. És bizonyosan igaza volt akkor, amikor befejezésként az A-dúr szonáta (D959) egészét eljátszotta: érzékenyen és okosan, s mellékesen Alfred Brendel hatását is fölismertetve hallgatóságával.

Vigadó, június 16.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.