Mondják a tósztot - Brains: Humanual; Irie Maffia: Geller (2 lemez)

  • - minek -
  • 2007. április 19.

Zene

Nem is kell hangsúlyoznunk, mennyire örvendetes tény, hogy ismét van jó néhány olyan hazai zenekar, amely nem csupán fenomenális bulikat ad (itthon és külföldön egyaránt!), de zenéje hanghordozón keresztül is "átjön".
Itt van mindjárt a Brains, amely jelenleg talán a legnagyobb őrületet műveli a színpadon - jellemző, hogy a múlt héten Debrecen mellett Párizsban és Londonban lépett fel a társulat. Ki gondolná, de a Brains immár tizenhárom éve alakult Szentendrén; azóta túlestek számos tagcserén és stílusváltáson: menet közben csatlakozott hozzájuk a gitáros, zeneszerző Varga Norbert, és már második éve náluk vokálozik a hiphop/ragga szcénából jól ismert MC Columbo is, akinek energikus, angol nyelvű tósztolása mára zenekari védjegy. Tavaly év végén megjelent immár harmadik albumuk Humanual címen, a kiváló producer Deutsch 'Anorganik' Gábor velős közreműködésével - többek között neki köszönhetően kifejezetten jól is szól a zeneanyag. Arról viszont már maga a Brains gondoskodott, hogy mindez kellően tartalmas is legyen - zenéjükben hatásosan szervesül össze mindaz, amit a zenekari tagok hoztak magukkal, ki-ki a maga poggyászában: rock, elektronika és jamaikai zene, pszichedelikus gitármuzsika, drum and bass, breakbeat, hiphop, ragga és dancehall cementálódik össze rendkívül dinamikus és jóízű eleggyé: benyomjuk a CD-t, és már otthon bemozdulunk a zenére. Ráadásul kifejezett bombaslágerek is helyet kaptak az albumon, mint például a Winning vagy éppen a We Play - utóbbit a tehetséges breakbeat-producer Psure átkeverésében is meghallgathatjuk, amiként a d'n'b-ben utazó, Psure-hoz hasonlóan brit kiadóknál publikáló SKC is hozzátett egy remixet az albumhoz. S a Humanualon közreműködött az Irie Maffia is (a Healing Of The Nation konkrétan a két kollektíva közös műve) - mi több, saját, Geller című tavalyi minialbumukon ott leljük a Gunmouth című Brains-szám átértelmezését. Az Irie Maffia a Gimmeshot kollektíva bázisán jött létre még 2004-ben, Columbo itt is törzstagnak számít, akárcsak Kemon és a Brains-lemezen szintúgy közreműködő Busa, a zenéket jórészt a Love Alliance kollektívából kivált Jumurjack-Dermot kettős szerzi, Barabás Lőrinc játszik trombitán, a szkreccseket pedig Future küldi, s akkor még nem említettük a gitáros Mikit. Az Irie Maffia ezen a gyakorlatilag bemutatkozó anyagon perfektül nyújtja mindazt, amiért már régóta szereti őket a koncertlátogató közönség: igazi, vérbő hiphop/reggae/ragga elegyet élő hangszerekre és ügyes vokalistákra hangszerelve. Esetükben nincs is más dolgunk, mint várni az első egész estés zeneanyagra.

Mindkettő szerzői kiadás, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.