Mondják a tósztot - Brains: Humanual; Irie Maffia: Geller (2 lemez)

  • - minek -
  • 2007. április 19.

Zene

Nem is kell hangsúlyoznunk, mennyire örvendetes tény, hogy ismét van jó néhány olyan hazai zenekar, amely nem csupán fenomenális bulikat ad (itthon és külföldön egyaránt!), de zenéje hanghordozón keresztül is "átjön".
Itt van mindjárt a Brains, amely jelenleg talán a legnagyobb őrületet műveli a színpadon - jellemző, hogy a múlt héten Debrecen mellett Párizsban és Londonban lépett fel a társulat. Ki gondolná, de a Brains immár tizenhárom éve alakult Szentendrén; azóta túlestek számos tagcserén és stílusváltáson: menet közben csatlakozott hozzájuk a gitáros, zeneszerző Varga Norbert, és már második éve náluk vokálozik a hiphop/ragga szcénából jól ismert MC Columbo is, akinek energikus, angol nyelvű tósztolása mára zenekari védjegy. Tavaly év végén megjelent immár harmadik albumuk Humanual címen, a kiváló producer Deutsch 'Anorganik' Gábor velős közreműködésével - többek között neki köszönhetően kifejezetten jól is szól a zeneanyag. Arról viszont már maga a Brains gondoskodott, hogy mindez kellően tartalmas is legyen - zenéjükben hatásosan szervesül össze mindaz, amit a zenekari tagok hoztak magukkal, ki-ki a maga poggyászában: rock, elektronika és jamaikai zene, pszichedelikus gitármuzsika, drum and bass, breakbeat, hiphop, ragga és dancehall cementálódik össze rendkívül dinamikus és jóízű eleggyé: benyomjuk a CD-t, és már otthon bemozdulunk a zenére. Ráadásul kifejezett bombaslágerek is helyet kaptak az albumon, mint például a Winning vagy éppen a We Play - utóbbit a tehetséges breakbeat-producer Psure átkeverésében is meghallgathatjuk, amiként a d'n'b-ben utazó, Psure-hoz hasonlóan brit kiadóknál publikáló SKC is hozzátett egy remixet az albumhoz. S a Humanualon közreműködött az Irie Maffia is (a Healing Of The Nation konkrétan a két kollektíva közös műve) - mi több, saját, Geller című tavalyi minialbumukon ott leljük a Gunmouth című Brains-szám átértelmezését. Az Irie Maffia a Gimmeshot kollektíva bázisán jött létre még 2004-ben, Columbo itt is törzstagnak számít, akárcsak Kemon és a Brains-lemezen szintúgy közreműködő Busa, a zenéket jórészt a Love Alliance kollektívából kivált Jumurjack-Dermot kettős szerzi, Barabás Lőrinc játszik trombitán, a szkreccseket pedig Future küldi, s akkor még nem említettük a gitáros Mikit. Az Irie Maffia ezen a gyakorlatilag bemutatkozó anyagon perfektül nyújtja mindazt, amiért már régóta szereti őket a koncertlátogató közönség: igazi, vérbő hiphop/reggae/ragga elegyet élő hangszerekre és ügyes vokalistákra hangszerelve. Esetükben nincs is más dolgunk, mint várni az első egész estés zeneanyagra.

Mindkettő szerzői kiadás, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.