HANGADÓ - Opera

Monteverdi és társa

Monteverdi: La favola d’Orfeo

Zene

Mi tagadás, Budapesten vajmi ritkán válik igazán fontos eseménnyé egy Monteverdi-opera megszólaltatása, de most végre ez is megtörtént.

„A mű az 1607-es eredeti változatban szólal meg”, „az első változat rekonstrukciója”, „olyat láthatnak, amit 400 éve senki”: Fischer Ivánék kommunikációja szokás szerint ezúttal is profinak, roppant hatásosnak – és egy kissé megtévesztőnek bizonyult. Részben azért, mivel perdöntő módon nem igazolható, hogy színpadi formában, Monteverdi zenéjével valóban létezett az a befejezés, amely Alessandro Striggio szövegkönyvében állt (ahol is Orfeo nem a halhatatlanok közé emelkedik, hanem a vad bakkhánsnők áldozatává válik). Részben és főként pedig azért, mivel enyhén meghökkentő az eredetiség deklarálása egy olyan esetben, amikor e rekonstrukció megvalósításához Monteverdi operamuzsikájából el kell hagyni több számot, hogy azok helyébe 21. századi komponista, jelesül Fischer Iván Monteverdi-imitációja kerüljön.

Mindez azonban nem kelthetett érdemi tartózkodást a produkcióval szemben, mivel az a zene hatalmát az Orpheusz-mítoszhoz és az Orfeóhoz méltó és kongeniális módon bizonyította. Legelsősorban a zenekar, amely a continuóban is tevékeny részt vállaló Fischer irányítása alatt a legjobb historikus együttesek színvonalán, érzékien plasztikus és kirobbanóan életteli teljesítményt nyújtott. Anneke Boeke furulyaszavától a cink, a dulcián meg a theorba megszólalásaiig minden zenekari pillanat kínált valami gyönyört, s ez még a szokott pesti koncertdömpingtől meg a lemezkínálattól elkényeztetett műélvezők számára is jócskán különleges élmény lehetett.

Akárcsak a prológbeli Zene meg Eurüdiké rövid szólamait éneklő Baráth Emőke hangja és hibátlan előadói kultúrája: honfiúi elfogultság nélkül is ő volt a szereplőgárda igazi éke. Bizony részben már azért is, mivel a megjelenésével krisztusi allúziókat ébresztő Valerio Contaldo szolid, tehát szilárd és megbízható vokális produkciója a címszerepben nemigen keltett féktelen elragadtatottságot. Azonban ő is, ahogy majd’ mindahány kisebb szerep megformálója, egy pillanatra sem adta alább a legszigorúbb mérce szerinti jó (világ)színvonalon.

Fischer rendezése és Sigrid T’Hooft ko­reog­ráfiája ötletesen, változatos képzőművészeti utalásokkal, dévaj humorral és egészében rokonszenves mértéktartással szolgálta az előadás sikerét. A színre állítói fantázia egyenlege csupán a 3. és 4. felvonásban jelzett némi deficitet: az alvilági révész, Kharón csoszogva mozgásra késztetett ladikjának hosszas ingajáratai során. A szünet nélkül játszott Orfeo ötödik felvonása azután pikáns mozzanatokban gazdag bacchanáliát és szatírjátékot hozott elénk, immár Fischer Iván zenéjével. Ezt a vad zárójelenetet éppenséggel az tette könnyen elkülöníthetővé és megkülönböztethetővé a korábbiaktól, hogy akárcsak egy jó paródiában, úgy ebben a szakaszban is sűrítettebben voltak jelen a Monteverdire jellemző megoldások, mint magában Monteverdi zenéjében.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 18.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.