Lemez

mïus: Eigengrau

  • - minek -
  • 2016. május 28.

Zene

Álmos Gergely civilben építész, és többek között hollywoodi filmekben dolgozik – emellett létezik saját zenei projektje, a mïus, amelynek idén ta­vasszal egy jeles német elektronikus zenei kiadónál jelent meg voltaképpeni bemutatkozó lemeze. Mondjuk, ez némiképpen túlzás, hiszen két éve is (akkor még Horányi Juli énekesnővel) kijött egy CD-je Tesselation címen (mi is írtunk róla), de az Eigen­grau (sajátszürke: az a sötét árnyalat, melyet legtöbbünk fény hiányában lát) immár egészen más minőség. A legkevesebb, amit elmondhatunk róla, hogy minden ízében gondosan kidolgozott, a teljes album arányait és az egyes, zömmel dal formájú szerzeményeket tekintve is precízen megkomponált zeneanyag: a megszólalás minőségéhez sokat tett hozzá a keverést végző Vári Gábor.

Egy hipnotikus, majdnem ambient darabbal (Eyes Shut) indul a lemez, de hamar nyilvánvalóvá válik, hogy Álmos legjobb fegyvere az emberi hang: remek, nemzetközi énekesnő gárdával dolgozott együtt, és rendre precízen, jó hangsúlyokkal illeszti be a vokáltémákat az elektronikus hangkulisszák és a lüktető ritmusok közé. Az amerikai Laura Hahnnal rögzített Broken Word lassú sodrása, a Hegyi Dóri-féle dalok (Delusional, The Hunting) érzelemteli lüktetése, a lengyel Kasia Kowalczyk számcímét életre keltő lomha house (Strobe And Noise) vagy a Jónás Vera hangján megszólaló Weirdo és RRR kirobbanó energiája tökéletes egyensúlyt létrehozva felesel egymásnak. Az utóbbi szinte indusztriális-technós kattogásai viszik a csúcspontra a lemezt, mely minden ízében szívet-lelket melengető hallgatnivaló.

Sonar Kollektiv, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.