Lemez

mïus: Eigengrau

  • - minek -
  • 2016. május 28.

Zene

Álmos Gergely civilben építész, és többek között hollywoodi filmekben dolgozik – emellett létezik saját zenei projektje, a mïus, amelynek idén ta­vasszal egy jeles német elektronikus zenei kiadónál jelent meg voltaképpeni bemutatkozó lemeze. Mondjuk, ez némiképpen túlzás, hiszen két éve is (akkor még Horányi Juli énekesnővel) kijött egy CD-je Tesselation címen (mi is írtunk róla), de az Eigen­grau (sajátszürke: az a sötét árnyalat, melyet legtöbbünk fény hiányában lát) immár egészen más minőség. A legkevesebb, amit elmondhatunk róla, hogy minden ízében gondosan kidolgozott, a teljes album arányait és az egyes, zömmel dal formájú szerzeményeket tekintve is precízen megkomponált zeneanyag: a megszólalás minőségéhez sokat tett hozzá a keverést végző Vári Gábor.

Egy hipnotikus, majdnem ambient darabbal (Eyes Shut) indul a lemez, de hamar nyilvánvalóvá válik, hogy Álmos legjobb fegyvere az emberi hang: remek, nemzetközi énekesnő gárdával dolgozott együtt, és rendre precízen, jó hangsúlyokkal illeszti be a vokáltémákat az elektronikus hangkulisszák és a lüktető ritmusok közé. Az amerikai Laura Hahnnal rögzített Broken Word lassú sodrása, a Hegyi Dóri-féle dalok (Delusional, The Hunting) érzelemteli lüktetése, a lengyel Kasia Kowalczyk számcímét életre keltő lomha house (Strobe And Noise) vagy a Jónás Vera hangján megszólaló Weirdo és RRR kirobbanó energiája tökéletes egyensúlyt létrehozva felesel egymásnak. Az utóbbi szinte indusztriális-technós kattogásai viszik a csúcspontra a lemezt, mely minden ízében szívet-lelket melengető hallgatnivaló.

Sonar Kollektiv, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.