Lemez

Négy szín: fehér

Weezer: Weezer

Zene

A Weezert soha nem lehetett és soha nem is kellett különösebben komolyan venni. Onnantól kezdve, hogy 1994-ben berobbantak Buddy Holly című slágerükkel, Rivers Cuomo zenekara lett a nyugati parti gyógyegérrock archetípusa, és az elmúlt két bő évtizedben a fülbemászó, power popos dallamaik mellé kaptunk is tőlük sok vidám pillanatot, főleg video­klipek formájában (ki ne emlékezne például az Island In The Sun állatkákkal teli képsoraira vagy a muppetekkel közösen végigbohóckodott Keep Fishin’-re), de néha a lemezborítókra is kiterjedt a komolytalankodás.

Na és ha már a lemezeknél tartunk, akkor tényleg csak egy szó erejéig emlékezzünk vissza a legemlékezetesebb darabokra! Nos, a legtöbb rajongó a Blue Album/Pinkerton/Red Album szentháromságra esküszik, amiből már­is látszik, hogy a Weezer sokszor nem szeret címet adni a lemezeinek. Ez történt most is, amikor a kék, a zöld és a vörös album után megkapjuk a fehéret. Nem kockázatmentes vállalás ilyen (al)című lemezt kiadni a Beatles után, bár Cuomóék sokkal inkább a Beach Boyshoz nyúltak most ötletekért (bár ha nagyon akarunk erőlködni, azért találunk egy kis Beatles-párhuzamot: a frontember feleségét Kyokónak hívják, és az egyik dal pont róla szól). Egy dél-kaliforniai zenekartól persze nem meglepő, ha Brian Wilsontól merít ihletet, és hozzá olyan számcímeket kapunk ráadásképp, mint a California Kids vagy az a L. A. Girlz. S noha egy picit több a billentyű, mint ahogy megszoktuk (a Wind In Our Sailben ekképp a másik gyógyegér, Ben Folds is képbe kerül), azért mégis a hamisítatlan Weezer-hangzást kapjuk meg ezúttal is a szokásos torzítókkal és masszív vokálokkal együtt. Ami azt is jelenti, hogy a már Taylor Swifttel is dolgozó és az eddigi leggyengébb Weezer-albumot, a Raditude-ot jegyző Jake Sinclair producer ezúttal semmilyen kárt nem okozott. A 35 perces játékidőnek köszönhetően nincs üresjárat, egyformán jópofák a dalok, illetve van két csúcspont is: az egyik a tévéprédikátoros klippel megküldött Thank God For Girls, a másik pedig az albumot záró, akusztikusan induló, de aztán elektromosra váltó Endless Bummer, melynek végén tengerparti hangok hallatszanak – akárcsak a nyitó California Kids elején, úgyhogy aki értékeli a körforgást, annak érdemes a lemezt ismétlőben hallgatni.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.