Lemez

Négy szín: fehér

Weezer: Weezer

Zene

A Weezert soha nem lehetett és soha nem is kellett különösebben komolyan venni. Onnantól kezdve, hogy 1994-ben berobbantak Buddy Holly című slágerükkel, Rivers Cuomo zenekara lett a nyugati parti gyógyegérrock archetípusa, és az elmúlt két bő évtizedben a fülbemászó, power popos dallamaik mellé kaptunk is tőlük sok vidám pillanatot, főleg video­klipek formájában (ki ne emlékezne például az Island In The Sun állatkákkal teli képsoraira vagy a muppetekkel közösen végigbohóckodott Keep Fishin’-re), de néha a lemezborítókra is kiterjedt a komolytalankodás.

Na és ha már a lemezeknél tartunk, akkor tényleg csak egy szó erejéig emlékezzünk vissza a legemlékezetesebb darabokra! Nos, a legtöbb rajongó a Blue Album/Pinkerton/Red Album szentháromságra esküszik, amiből már­is látszik, hogy a Weezer sokszor nem szeret címet adni a lemezeinek. Ez történt most is, amikor a kék, a zöld és a vörös album után megkapjuk a fehéret. Nem kockázatmentes vállalás ilyen (al)című lemezt kiadni a Beatles után, bár Cuomóék sokkal inkább a Beach Boyshoz nyúltak most ötletekért (bár ha nagyon akarunk erőlködni, azért találunk egy kis Beatles-párhuzamot: a frontember feleségét Kyokónak hívják, és az egyik dal pont róla szól). Egy dél-kaliforniai zenekartól persze nem meglepő, ha Brian Wilsontól merít ihletet, és hozzá olyan számcímeket kapunk ráadásképp, mint a California Kids vagy az a L. A. Girlz. S noha egy picit több a billentyű, mint ahogy megszoktuk (a Wind In Our Sailben ekképp a másik gyógyegér, Ben Folds is képbe kerül), azért mégis a hamisítatlan Weezer-hangzást kapjuk meg ezúttal is a szokásos torzítókkal és masszív vokálokkal együtt. Ami azt is jelenti, hogy a már Taylor Swifttel is dolgozó és az eddigi leggyengébb Weezer-albumot, a Raditude-ot jegyző Jake Sinclair producer ezúttal semmilyen kárt nem okozott. A 35 perces játékidőnek köszönhetően nincs üresjárat, egyformán jópofák a dalok, illetve van két csúcspont is: az egyik a tévéprédikátoros klippel megküldött Thank God For Girls, a másik pedig az albumot záró, akusztikusan induló, de aztán elektromosra váltó Endless Bummer, melynek végén tengerparti hangok hallatszanak – akárcsak a nyitó California Kids elején, úgyhogy aki értékeli a körforgást, annak érdemes a lemezt ismétlőben hallgatni.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.