Koncert

Muse

Zene

Valami tényleg alakul nálunk mostanában, ha négy nap leforgása alatt itt járt klub- vagy arénakoncerten a Cribs, a Muse és Mark Lanegan. A Muse-nak ez már a negyedik fellépése volt Budapesten, illetve a második olyan, ami nem fesztiválközegben zajlott le, és szerencsére most nem kísértettek a 2007-es buli kínos szektorletakarásai. Matt Bellamy, Chris Wolstenholme és Dominic Howard (valamint a gondosan a háttérben hagyott turnébillentyűsük) immáron kétharmad, de az is lehet, hogy háromnegyed ház előtt állt színpadra, bizonyítva, hogy a devoni triónál jelenleg nincs jobb stadionzenekar.

A Pink Floydnál, illetve a Queennél megszakadt hagyományt folytatják, tökéletes hangzással és a zenéjükhöz passzoló bombasztikus látvánnyal - simán belefér, hogy a show elején egy olyan ufó ereszkedik a színpad fölé, mintha egyenesen a Harmadik típusú találkozásokból repült volna ide. Mivel már sokadszorra vannak itt, lemezbemutató koncertet tartanak; három dal híján minden felcsendül a nemrég megjelent The 2nd Law című albumról, s ezek a számok sokkal jobban szólnak élőben. Még a Survival című olimpiai himnusz is élvezhető. A többi albumuk épp, hogy érintve van, de az mindenképp jelzésértékű, hogy a legjobbnak ítélt Black Holes And Revelations két slágerével sikerül zárni a bulit; közülük a Knights Of Cydonia valószínűleg egy életre kibérelte a Muse-koncertek záró pozícióját.

Hang és kép tökéletes egységben, minden a helyén, bár nem ártana, ha a nagy példakép, Freddie Mercury nyomán egy kicsit jobban bevonnák a közönséget is. Legközelebb telt ház lesz.

Papp László Budapest Sportaréna, november 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.