Koncert

Muse

Zene

Valami tényleg alakul nálunk mostanában, ha négy nap leforgása alatt itt járt klub- vagy arénakoncerten a Cribs, a Muse és Mark Lanegan. A Muse-nak ez már a negyedik fellépése volt Budapesten, illetve a második olyan, ami nem fesztiválközegben zajlott le, és szerencsére most nem kísértettek a 2007-es buli kínos szektorletakarásai. Matt Bellamy, Chris Wolstenholme és Dominic Howard (valamint a gondosan a háttérben hagyott turnébillentyűsük) immáron kétharmad, de az is lehet, hogy háromnegyed ház előtt állt színpadra, bizonyítva, hogy a devoni triónál jelenleg nincs jobb stadionzenekar.

A Pink Floydnál, illetve a Queennél megszakadt hagyományt folytatják, tökéletes hangzással és a zenéjükhöz passzoló bombasztikus látvánnyal - simán belefér, hogy a show elején egy olyan ufó ereszkedik a színpad fölé, mintha egyenesen a Harmadik típusú találkozásokból repült volna ide. Mivel már sokadszorra vannak itt, lemezbemutató koncertet tartanak; három dal híján minden felcsendül a nemrég megjelent The 2nd Law című albumról, s ezek a számok sokkal jobban szólnak élőben. Még a Survival című olimpiai himnusz is élvezhető. A többi albumuk épp, hogy érintve van, de az mindenképp jelzésértékű, hogy a legjobbnak ítélt Black Holes And Revelations két slágerével sikerül zárni a bulit; közülük a Knights Of Cydonia valószínűleg egy életre kibérelte a Muse-koncertek záró pozícióját.

Hang és kép tökéletes egységben, minden a helyén, bár nem ártana, ha a nagy példakép, Freddie Mercury nyomán egy kicsit jobban bevonnák a közönséget is. Legközelebb telt ház lesz.

Papp László Budapest Sportaréna, november 20.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.