Művészettörténet: Egyetemes művészettörténet

  • Babarczy Eszter
  • 1999. november 7.

Zene

Bár a nosztalgikus múltidézgetés idegen tőlem, és nem is hangzik jól az ilyesmi az én koromban, felejthetetlen, ismétlem, felejthetetlen emlékeim közé tartoznak művészettörténeti vizsgáim a nyolcvanas évek közepén. Akkor még volt fegyelem, volt a diszciplínának presztízse, és e presztízs lényege a vizsgáztatási technikában állott. Meg kellett tanulni ugyanis a művészettörténetet, s professzoraim bölcsen arra a következtetésre jutottak, hogy a művészettörténet megtanulásához első lépésként a műveket, illetve az emlékeket. Tudományos szóhasználatunk precízen kirekesztett minden értékelő jellegű kifejezést, még a műalkotás fogalmát is, amely szintén esztetizálás gyanújába volt fogható. Ez oly mély benyomást tett rám egyébként, hogy azóta is fizikai rosszullétet érzek, ha esztétának neveznek.

Könyv

Bár a nosztalgikus múltidézgetés idegen tőlem, és nem is hangzik jól az ilyesmi az én koromban, felejthetetlen, ismétlem, felejthetetlen emlékeim közé tartoznak művészettörténeti vizsgáim a nyolcvanas évek közepén. Akkor még volt fegyelem, volt a diszciplínának presztízse, és e presztízs lényege a vizsgáztatási technikában állott. Meg kellett tanulni ugyanis a művészettörténetet, s professzoraim bölcsen arra a következtetésre jutottak, hogy a művészettörténet megtanulásához első lépésként a műveket, illetve az emlékeket. Tudományos szóhasználatunk precízen kirekesztett minden értékelő jellegű kifejezést, még a műalkotás fogalmát is, amely szintén esztetizálás gyanújába volt fogható. Ez oly mély benyomást tett rám egyébként, hogy azóta is fizikai rosszullétet érzek, ha esztétának neveznek.

Az Ars Una titka

A művészettörténet tehát, ezen szigorú és minimalista felfogásban, a múlt ránk maradt darabjaiból áll, amelyeket valamilyen formai kritérium alapján, illetve keletkezési idejüket, helyüket, készítőjüket és felhasználóikat azonosítva, sorba rendezünk. A művészettörténész feladata pedig, értelemszerűen, a mondott emlékek megtalálása, azonosítása és sorba rendezése, illetve mások sorbarendezési kísérleteinek vitatása.

Ezen a feladaton túl, amelyet igyekeztünk raktárosi alázattal elsajátítani, már csak azért is, mert különben megbuktunk volna az összes vizsgán (kell-e mondanom, így is folyton megbuktunk), még egy titkot is ránk bízott Marosi Ernő professzor. Eme titok pedig az Ars Una tana. A múltból emlékek, darabkák maradtak ránk, a darabkák azonban valamiféle Nagy Egészhez tartoznak. Ez a Nagy Egész a művészet.

Vizsgáimon átmentem, sőt diplomát is szereztem a végén, de a tanítás ezen két elemének összefüggése, egészen pontosan az, hogy ez az összefüggés végtelenül rejtélyes, csak évekkel később világosodott meg számomra. A művészet történetének rejtélye e perctől fogva kerített hatalmába. Ami addig a tudományos aszkézis és a kötelező turizmus különös vegyüléke volt, a végeérhetetlen múzeumlátogatások, katalógusböngészések, stílusjegykeresések és a tudományos szempontból elégtelen esztétikai kíváncsisággal járó örök lelkifurdalás, hirtelenjében, a megvilágosodás fényében a beavatottság felé vezető tövises ösvénnyé minősült át. Még hogy Ars Una! Hihetetlenül átvertek. Van egyáltalán a művészetnek története?

A szakmabelinek talán hosszabb és rögösebb az út odáig, míg ezt a kérdést végre felteszi, de ha egyszer feltette, akkor nem tudja többé elereszteni. Amikor kézbe vettem ezt a gyönyörű kötetet, a Park Kiadó Egyetemes művészettörténetét, mindjárt a kérdést kerestem benne. Ha a kérdés, legalább néhány ügyetlen válasz vagy bizonytalankodó fejezetcím formájában benne van, akkor a könyv komolynak tekinthető. Ha nincs, akkor képeskönyv luxuskivitelben.

Képeskönyvek

Nem mintha baj volna a luxuskivitelű képeskönyvekkel. E tekintetben sincs elkényeztetve a magyar piac, a nagyon színvonalas Rizzoli-monográfiák (A művészet klasszikusai, Corvina) kiadása leállt, legalábbis egy ideje mintha a (szintén műnyomó papírt igénylő) képes szakácskönyvekre és turisztikai kiadványokra koncentrálna a fenti kiadó. Az újságosbódéknál többször is láttam egy Nagy festők (vagy valami hasonló) elnevezésű folyóiratot (!), amely, úgy látszik, ezt a piaci üresedést célozta meg.

Képeskönyvből is lehet művészettörténetet tanulni, sőt akár azt is mondhatnánk, Susan Sontaggal, hogy vesszen az értelmező, a kritikus, a magyarázó, és éljen és hasson a mű, ha tud. Mégis jelentős különbség van egy képeskönyv és egy művészettörténeti könyv között, s e különbség, a magam elfogultsága szerint, az utóbbi mellett szól.

Ha a Park Kiadó Évezredek klasszikusa vagy A nyugati művészet csodái, vagy valami hasonló címen adott volna ki könyvet, az bizonnyal nem érne meg egy kolumnát. A képeskönyvek esetén szellemi izgalmat legfeljebb a téves attribúció (pl. még mindig azt hiszik, hogy a Lengyel Lovast Rembrandt festette!) vagy az elnyomott színek adhatnak okot kritikusi buzgalomra. Bár ami az utóbbit illeti, művészettörténész legyen a talpán, aki a kétezredik repró után még mindig meg tudja mondani, melyik a színhelyes. Nekem például a bal szemem pirosan, a jobb meg kéken lát. De hagyjuk az empiriokriticizmust máskorra.

Egyetemesség

Ami a Park kiadványát megkülönbözteti a képeskönyvektől, az, először is, a címe. Bármilyen ártatlannak látszik is első blikkre, egyetemes művészettörténetet írni felér egy forradalmi manifesztummal. A Mondadori kiadványa részint nyilván a politikailag korrekt trendet követi, amikor a nyugatos, vagyis a hellenisztikus hagyományokból induló művészet mellé odaállítja a benini vagy a thaiföldi művészetet is. Ennyiben olyan vállalkozások mellé állíthatnánk, mint az Appadurai-féle Egyetemes kulturális enciklopédia, amely néhány évvel ezelőtt egyetemes fanyalgást váltott ki Amerikában. Ha oldalszám, címszómennyiség vagy képnagyság formájában akarunk igazságot szolgáltatni az egyes kultúráknak, abból többnyire mindenoldalú sértődöttség származik. A Mondadori művészettörténete azonban elkerüli ezt a csapdát, mindjárt bejelenteném tehát, hogy nem fogom kevesellni benne a magyar alkotók és művek számát. Nem mintha sok volna benne, de nem is az a lényege, hogy némi pozitív diszkriminációval igazságot szolgáltasson szegény elnyomorított kis nemzetünknek. Ha egyáltalán érdemes ezzel foglalkozni, inkább arra kérdezzünk rá, vajon miért volt és maradt oly alulfejlett a képzőművészeti kultúra Magyarországon, hogy magyar művész csak külföldről indul eséllyel a művészettörténeti vonatra való felkapaszkodás versenyében.

A transzcendens

A művészettörténetről van szó tehát, amely egyszerre normatív és leíró fogalom, és minél többet gondolkodunk rajta, annál rejtélyesebbnek tűnik. Ugyan mi közük a benini szakrális faragványoknak Duchamp palackszárítójához? Hol a csudába keressük a bizánci elefántcsont faragványok és Jeff Koons enyhén pornográf Cicciolináinak közös nevezőjét? A kötet szerkesztői és szerzői dicséretre méltó igyekezettel próbálnak szembenézni ezzel a nagy rejtéllyel. Részint, olasz könnyedséggel, utalnak rá, hogy nem minden az, ami látszik, hanem van itt valami transzcendens is, ami a művészetnek megadná művészet voltát, ezzel ugyan kisegítve nem vagyunk, de legalább megpedzettük a kérdést. Másrészt viszont, és ez a kötet valódi nagy érdeme, kísérletet tesznek rá, hogy egyesítsék a vizuális kultúra enciklopédikus történetét a formacentrikus műelemzésekkel. A hagyományos korszakoló és iskola szerinti besorolást, amely a turisztikai guide-ok révén minden szorgos turistának megadja a felismerés és a tudás illúzióját (aha! ez a barokk! ez meg az impresszionizmus! ez meg a modern művészet, de hülyén néz ki a néni), nem vetik el teljesen, de megtörik, részint azzal, hogy egy-egy történeti kor elmesélését mintegy újrakezdik minden egyes irányzatnál, részint pedig azzal, hogy a műveket megpróbálják a kor vizuális lehetőségeinek és mindennapi formakultúrájának közegében bemutatni.

Nehéz ez

Hatalmas, súlyos és drága könyvről van szó, afféle karácsonyfa alá szánt darabról. Félek is kissé, hogy presztízsértéke elfedi majd belbecsét. A könyv komoly, oly komoly, hogy helyenként felrémlett bennem az egykori vizsgákra bemagolt, érthetetlen szakszöveg, amelynek alapján, nem rendelkezvén fejlett vizuális képzelőerővel, sehogy sem tudtam magam elé képzelni a szóban forgó mozaikot vagy udvarházat. Ha Ernst Gombrich annak idején elegánsan olvasmányos szövegbe rejtette nagyon is célzatos művészettörténet-értelmezését, itt a pluralitás és az objektivitás tisztelete elnehezíti a szöveget. A művészet történetét, ahogy minden mást is, akkor lehet jól elmesélni, ha valóban történetként éljük meg, afféle arisztotelészi darabként, amelynek van eleje, közepe, vége, van iránya, drámája és kifejlése. A Mondadori kötete nem is próbálta meg történetté formálni az emlékek halmazát, amely művészet néven ránk maradt, s még egyre gyarapodik. Nehéz is ez. De így, e félnyersen feltálalt történet legalább nem fedi el az olvasó elől a rejtélyt, az Ars Una abszurdumát. Ki-ki tovább- és felülírhatja tehát a művészetet. Legyen hozzá bátorságuk, és szóljanak, ha megvan a megoldás.

Babarczy Eszter

Park Kiadó, 718 oldal; a L´arte Storia Universale (Mondadori, 1997) átdolgozott magyar kiadása

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.