Lemez

Idles: Joy as an Act of Resistance

Zene

Ki gondolta volna, hogy pár bristoli punk fogja elmondani nekem egy hangos-zajos gitáralbum refrénjében, hogy miért nem láttam soha sírni az apámat. Pedig a dolog működik: vegyünk egy krisztusi korban lévő volt szociális munkás exalkoholistát, amint csutkára tekeri az erősítőt, vicsorítva belecsap a széttorzított húrokba, és ordítani kezd: „Burn the house down!” De hősünk a gurgulázó tesztoszteront és fortyogó dühöt arra használja fel, hogy letépje és darabokra tiporja a hagyományos értelemben vett sokgenerációnyi fiú, férfi, apa életét megkeserítő – „Növessz már tököt, kisfiam!” – maszkulinitás maszkot.

false

 

Már az énekes, Joe Talbot anyját gyászoló debütlemeznél (Brutalism) látszott, hogy az Idles ötletes, lendületes, de azért nem túl formabontó punknótáit a nyers, direkt, a banalitásig őszinte szövegvilág és a minden hangon, szón átütő koncepció – akár azt is mondhatnánk, hogy a szellemiség – teszi egyedivé. Az a mindent felülíró igény, hogy tulajdonképpen a pop/rock zene keretei között kössék össze a személyességet és a politikumot, és közben őszintének, érzelmesnek, empatikusnak, sérülékenynek mutassák magukat. Hogy bronzba öntsék a sérülékenység könnyező szobrát. A Joy as an Act of Resis­tance-on durván megkapják a homofóbok, a xenofóbok, a manipulatív média és a már említett mérgező maszkulinitás, szól dal a kisvárosokba költöző jó fej bevándorlókról, a szülői mintákról, a túl hosszú árnyékot vető apákról, de Talbot halva született gyermekéről is. A szemet gyönyörködtető, brutális rombolás középpontjában végig az önszeretet és az öröm parancsa áll, ami ebben az érzelgős, ökölbe szorított kézzel ölelő punkvilágban már kész forradalom.

Partisan, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.