Lemez

Idles: Joy as an Act of Resistance

Zene

Ki gondolta volna, hogy pár bristoli punk fogja elmondani nekem egy hangos-zajos gitáralbum refrénjében, hogy miért nem láttam soha sírni az apámat. Pedig a dolog működik: vegyünk egy krisztusi korban lévő volt szociális munkás exalkoholistát, amint csutkára tekeri az erősítőt, vicsorítva belecsap a széttorzított húrokba, és ordítani kezd: „Burn the house down!” De hősünk a gurgulázó tesztoszteront és fortyogó dühöt arra használja fel, hogy letépje és darabokra tiporja a hagyományos értelemben vett sokgenerációnyi fiú, férfi, apa életét megkeserítő – „Növessz már tököt, kisfiam!” – maszkulinitás maszkot.

false

 

Már az énekes, Joe Talbot anyját gyászoló debütlemeznél (Brutalism) látszott, hogy az Idles ötletes, lendületes, de azért nem túl formabontó punknótáit a nyers, direkt, a banalitásig őszinte szövegvilág és a minden hangon, szón átütő koncepció – akár azt is mondhatnánk, hogy a szellemiség – teszi egyedivé. Az a mindent felülíró igény, hogy tulajdonképpen a pop/rock zene keretei között kössék össze a személyességet és a politikumot, és közben őszintének, érzelmesnek, empatikusnak, sérülékenynek mutassák magukat. Hogy bronzba öntsék a sérülékenység könnyező szobrát. A Joy as an Act of Resis­tance-on durván megkapják a homofóbok, a xenofóbok, a manipulatív média és a már említett mérgező maszkulinitás, szól dal a kisvárosokba költöző jó fej bevándorlókról, a szülői mintákról, a túl hosszú árnyékot vető apákról, de Talbot halva született gyermekéről is. A szemet gyönyörködtető, brutális rombolás középpontjában végig az önszeretet és az öröm parancsa áll, ami ebben az érzelgős, ökölbe szorított kézzel ölelő punkvilágban már kész forradalom.

Partisan, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.