Lemez

Idles: Joy as an Act of Resistance

Zene

Ki gondolta volna, hogy pár bristoli punk fogja elmondani nekem egy hangos-zajos gitáralbum refrénjében, hogy miért nem láttam soha sírni az apámat. Pedig a dolog működik: vegyünk egy krisztusi korban lévő volt szociális munkás exalkoholistát, amint csutkára tekeri az erősítőt, vicsorítva belecsap a széttorzított húrokba, és ordítani kezd: „Burn the house down!” De hősünk a gurgulázó tesztoszteront és fortyogó dühöt arra használja fel, hogy letépje és darabokra tiporja a hagyományos értelemben vett sokgenerációnyi fiú, férfi, apa életét megkeserítő – „Növessz már tököt, kisfiam!” – maszkulinitás maszkot.

false

 

Már az énekes, Joe Talbot anyját gyászoló debütlemeznél (Brutalism) látszott, hogy az Idles ötletes, lendületes, de azért nem túl formabontó punknótáit a nyers, direkt, a banalitásig őszinte szövegvilág és a minden hangon, szón átütő koncepció – akár azt is mondhatnánk, hogy a szellemiség – teszi egyedivé. Az a mindent felülíró igény, hogy tulajdonképpen a pop/rock zene keretei között kössék össze a személyességet és a politikumot, és közben őszintének, érzelmesnek, empatikusnak, sérülékenynek mutassák magukat. Hogy bronzba öntsék a sérülékenység könnyező szobrát. A Joy as an Act of Resis­tance-on durván megkapják a homofóbok, a xenofóbok, a manipulatív média és a már említett mérgező maszkulinitás, szól dal a kisvárosokba költöző jó fej bevándorlókról, a szülői mintákról, a túl hosszú árnyékot vető apákról, de Talbot halva született gyermekéről is. A szemet gyönyörködtető, brutális rombolás középpontjában végig az önszeretet és az öröm parancsa áll, ami ebben az érzelgős, ökölbe szorított kézzel ölelő punkvilágban már kész forradalom.

Partisan, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.