Koncert

Nagy durranás

Green Day

Zene

Vannak olyan zenekarok, amelyeknek a közönsége együtt öregszik a zenészekkel, és vannak olyanok, amelyek mindig újabb generá­ciókat tudnak megszólítani.

A Green Day az utóbbi kategóriába tartozik, nagy kérdés, hogy ez meddig marad így, hiszen a zenekar egyre jobban fázik a 2004-es csúcsalbum, az American Idiot árnyékában. A 21st Century Breakdown (2009) még viszonylag korrekt folytatás volt, az ¡Uno! / ¡Dos! / ¡Tré! (2012) hármas már kevésbé, és a tavalyi Revolution Radio sem rengette meg a világot.

Eddig háromszor jártak Magyarországon: 1995-ben a BS-ben, három évvel később a Szigeten játszottak, 2005-ben – mint most is – az Aréna volt a helyszín. (Nekem az kimaradt, négy évvel később Bécsben pótoltam.)

A Know Your Enemy nagyszerű indításnak bizonyul; már ekkor a színpadra kerül egy rajongó Billie Joe Armstrong frontember invitálására, és a magyar zászló lengetésére sem kell sokat várni. A buli első fele inkább a Revolution Radióról szól, hiszen mégiscsak lemezbemutató koncertről van szó, de aztán persze előkerülnek a „klasszikusok”: 2004-ből a Holiday és a Boulevard of Broken Dreams, a ’94-es Dookie albumról a Longview, a When I Come Around. Armstrong folyamatosan ordít és énekelteti a közönséget, beszól Trumpnak… Természetesen profi műsort vezényel le, viszont nagyon sok manír visszaköszön az említett bécsi koncertről, vagy­is a Green Day nyolc évet és négy albumot követően is ugyanazokat a paneleket használja. Még a feldolgozásblokk is ugyanazokból a dalokból áll (Shout / Always Look on the Bright Side of Life / Satisfaction / Hey Jude), a fülsértő pirotechnikai durranások is pont ugyanakkor történnek, és természetesen megkapjuk a szokásos rajongói zenekartoborzást is.

A ráadásban jön az American Idiot címadó dala, majd a Green Day Bohemian Rhapsodyja, ami nem más, mint a Jesus of Suburbia, végül Armstrong egyedül, egy szál akusztikus gitárral nyomja el az Ordinary World / Wake Me up when September Ends / Good Riddance triászt az érdekes módon nem telt házas Arénának.

A kaliforniai trió titkát lényegében a koncert előtti két felvezető dallal lehet leírni: az egyik az említett Bohemian Rhapsody, a másik a Ramones-féle Blitzkrieg Bop volt. Annak idején (1975–1976-ban) pár hónap különbséggel jelentek meg, és két totálisan eltérő, majdhogynem ellenséges zenei világot képviseltek. A Green Day viszont pont ezt a kettőt egyesíti: a teátrális prog-rockot és a kőprimitív, lendületes punkot. Sajnos alkotó zenekarként egyre kevésbé jelentősek, viszont az biztos, hogy jelen pillanatban nem sokan adnak náluk ütősebb Aréna-koncerteket.

Papp László Budapest Sportaréna, június 18.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?