Koncert

Nagy durranás

Green Day

Zene

Vannak olyan zenekarok, amelyeknek a közönsége együtt öregszik a zenészekkel, és vannak olyanok, amelyek mindig újabb generá­ciókat tudnak megszólítani.

A Green Day az utóbbi kategóriába tartozik, nagy kérdés, hogy ez meddig marad így, hiszen a zenekar egyre jobban fázik a 2004-es csúcsalbum, az American Idiot árnyékában. A 21st Century Breakdown (2009) még viszonylag korrekt folytatás volt, az ¡Uno! / ¡Dos! / ¡Tré! (2012) hármas már kevésbé, és a tavalyi Revolution Radio sem rengette meg a világot.

Eddig háromszor jártak Magyarországon: 1995-ben a BS-ben, három évvel később a Szigeten játszottak, 2005-ben – mint most is – az Aréna volt a helyszín. (Nekem az kimaradt, négy évvel később Bécsben pótoltam.)

A Know Your Enemy nagyszerű indításnak bizonyul; már ekkor a színpadra kerül egy rajongó Billie Joe Armstrong frontember invitálására, és a magyar zászló lengetésére sem kell sokat várni. A buli első fele inkább a Revolution Radióról szól, hiszen mégiscsak lemezbemutató koncertről van szó, de aztán persze előkerülnek a „klasszikusok”: 2004-ből a Holiday és a Boulevard of Broken Dreams, a ’94-es Dookie albumról a Longview, a When I Come Around. Armstrong folyamatosan ordít és énekelteti a közönséget, beszól Trumpnak… Természetesen profi műsort vezényel le, viszont nagyon sok manír visszaköszön az említett bécsi koncertről, vagy­is a Green Day nyolc évet és négy albumot követően is ugyanazokat a paneleket használja. Még a feldolgozásblokk is ugyanazokból a dalokból áll (Shout / Always Look on the Bright Side of Life / Satisfaction / Hey Jude), a fülsértő pirotechnikai durranások is pont ugyanakkor történnek, és természetesen megkapjuk a szokásos rajongói zenekartoborzást is.

A ráadásban jön az American Idiot címadó dala, majd a Green Day Bohemian Rhapsodyja, ami nem más, mint a Jesus of Suburbia, végül Armstrong egyedül, egy szál akusztikus gitárral nyomja el az Ordinary World / Wake Me up when September Ends / Good Riddance triászt az érdekes módon nem telt házas Arénának.

A kaliforniai trió titkát lényegében a koncert előtti két felvezető dallal lehet leírni: az egyik az említett Bohemian Rhapsody, a másik a Ramones-féle Blitzkrieg Bop volt. Annak idején (1975–1976-ban) pár hónap különbséggel jelentek meg, és két totálisan eltérő, majdhogynem ellenséges zenei világot képviseltek. A Green Day viszont pont ezt a kettőt egyesíti: a teátrális prog-rockot és a kőprimitív, lendületes punkot. Sajnos alkotó zenekarként egyre kevésbé jelentősek, viszont az biztos, hogy jelen pillanatban nem sokan adnak náluk ütősebb Aréna-koncerteket.

Papp László Budapest Sportaréna, június 18.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.