"Nagyon kemény munka" - Dale Crover - The Melvins, Shrinebuilder

  • Vincze Ádám
  • 2010. november 25.

Zene

Dale Crovert a legtöbben az amerikai experimentális rocklegenda, a Melvins dobosaként ismerik (képünkön is alapzenekarával látható a bal alsó sarokban), valamint az is köztudott róla, hogy együtt nőtt föl a Nirvana fiatalon elhunyt énekes-gitárosával, Kurt Cobainnel és meg is fordult a zenekarban. Az örökmozgó dobos ezenkívül számtalan más projektben érdekelt: gitározik és énekel az Altamontban, dobol az illusztris arcok alkotta Shrinebuilderben és a Billy Anderson producer által vezetett Men Of Pornban, valamint a Fantomas koncertjein is átvette Dave Lombardo helyét. A Shrinebuilder múlt szerdán játszott a Dürer-kertben, Dale Crover ott válaszolt kérdéseinkre.

 

Magyar Narancs: Tavasszal jelent meg az új Melvins-lemez, a The Bride Screamed Murder - honnan jött ezt a szokatlan cím?

Dale Crover: Ez a cím tipikus Melvins-hülyeség. Az Alice már nem lakik itt című régi Martin Scorcese-filmből való. Az egyik éttermi jelenetben egy pincérnő kezében látunk egy könyvet, aminek ez a címe. Jó poénnak találtuk, hogy egy ilyen lényegtelen kis marhaság adja a lemez címét.

MN: Melyikőtök ilyen súlyos filmrajongó?

DC: Ez konkrétan Buzz (Roger "Buzz" Osborne, a Melvins énekes-gitárosa - V. Á.) ötlete volt, általában tőle jönnek az ilyesfajta elmebetegségek. Vicces, de rengeteg dal- és lemezcím jön hasonló ötletek alapján. Előfordult például, hogy egyszer a Psychót néztem, már ki tudja hanyadszor, és Norman Bates egyik mondatánál felkaptam a fejem, hogy "na, ez mennyire tökéletes dalcím!", és meg is csináltuk, de ezek mögött nem kell különösebb értelmet vagy koncepciót keresni - nem is feltétlenül kapcsolódnak az adott dal szövegéhez, egyszerűen viccnek szánjuk őket.

MN: A The Bride Screamed Murder számomra jóval kísérletezőbbnek tűnik, mint rockosabbra vett elődje, a Nude With Boots.

DC: Abszolút egyetértek. Koncepció volt egyébként, hogy a Nude With Boots után egy szélsőségesebb anyagot készítsünk, és tudom, hogy minden zenész ezt szokta mondani, de imádom ezt az anyagot, ha most meg kéne neveznem a legkedvesebb Melvins-lemezeimet, ez biztos köztük lenne. Egyébként amikor először végighallgattam, olyan érzésem volt, mintha valami elborult filmzenét hallgatnék, és nem csak a címe miatt.

MN: A Peggy Gordon című népdal feldolgozása melyikőtök agyából pattant ki?

DC: Ez szintén Buzz ötlete volt, és vicces, de megint egy film adta az ötletet, amit ő látott, de a címe momentán nem jut eszembe...

MN: Csak nem a Nick Cave által írt Az ajánlat?

DC: Igen, az az! Ha láttad a filmet, biztos emlékszel arra a jelenetre, amikor az egyik rosszfiú a hegyekben elénekli ezt a dalt. Buzz megvette a filmzenelemezt, és óriásit csalódott, amikor nem találta rajta a Peggy Gordont, úgyhogy feldobta nekünk, hogy dolgozzuk fel mi. Persze csavartunk a dolgon, ezért is lett P.G.x3 a dal címe, mert tulajdonképpen háromszor egymás után hangzik el a dal: először Jared (Jared Warren, a Melvins basszusgitáros-énekese - V. Á.) játssza el a melodika nevű hangszeren, ami olyasmi, mintha egy orgona szólna, aztán jön az a cappella változat, majd a végén gitáron csendül fel a dallam. Elég kísérteties lett. Mielőtt megcsináltuk volna a saját verziónkat, meghallgattuk más zenekarok feldolgozásait is, de azok mindegyike túl vidám: a legtöbben felgyorsították, és alátettek egy felütéses tempót, a mi verziónk pedig legalább annyira súlyos, mint amilyen a filmben hallható.

MN: A Melvins felállása pár éve négytagúra bővült a Big Business dobosával, Coady Willisszel. Miért játszotok két dobossal?

DC: Mert két dobossal játszani menő. Amikor kirúgtuk a régi basszusgitárosunkat, Kevint, körbenéztünk, hogy ki lehetne a következő Melvins-tag, és így találtunk rá Jaredre, akit már ismertünk a Big Businessből. Játszottunk is együtt, tudtuk, hogy jó zenész és jó arc. Mivel a Big Business egy duó, valamelyikünknek eszébe jutott ez a négyes felállás, ami később be is vált. A két dobos nagyon sokat hozzátesz a zenéhez, és én speciel nem csinálok abból presztízskérdést, hogy rajtam kívül még egy dobos van a zenekarban, mint ahogy Buzz is örült annak, hogy Jared személyében nemcsak egy basszusgitárosra, hanem egy kiváló énekesre is szert tettünk. Kezd olyan lenni a Melvins, mint egy big band, és így jóval színesebb és ritmusorientáltabb lett a zenénk, mint a régi triófelállással.

MN: Hogy osztjátok meg egymás közt a dobtémákat?

DC: Nem tervezünk előre. Néha ugyanazt a ritmust játsszuk együtt, sokszor pedig más-más témákat. Egyszerűen leülünk, és kipróbáljuk a lehetséges verziókat, kiókumláljuk, hogy hova milyen rész illik. És természetesen nagyon sokat gyakorlunk és jammelünk együtt.

MN: A doom-metal nagy alakjait összehozó Shrinebuilder hogy született?

DC: Al (Al Cisneros basszusgitáros - V. Á.) ötlete volt a projekt. ' régóta jóban van Winóval (Scott "Wino" Weinrich gitáros/énekes - V. Á.), aki, amikor a bokros teendői közt lett némi szabad ideje, összejött jammelni Allel. Igazság szerint én csak az egész folyamat végén kerültem bele az egészbe, mivel előttem Chris Hakius, Al Om-beli zenésztársa volt a dobos, és Al csak akkor hívott fel engem, amikor kiderült, hogy Chris nem tudja vállalni a Shrinebuildert. Ekkor már megvolt a zenekarnév, készen voltak a dalok, nekem csak be kellett ülnöm a dobok mögé, és eljátszanom őket. A lemezfelvétel előtt egyébként mindössze háromszor próbáltunk, és maga a felvétel is nagyon gyorsan zajlott.

MN: Van egy Altamont nevű zenekarod, ahol gitározol. Neked sem elég egyféle hangszer az önkifejezéshez?

DC: Mindig is gitároztam, sőt előbb kezdtem gitározni, mint dobolni. Szeretek gitáron játszani, és az Altamont is azért jött létre, mert kimondottan gitározni akartam egy zenekarban a haverjaimmal. Most pihenőn van egyébként, de ha lesz némi szabad időm, szívesen csinálnék egy új Altamont-lemezt.

MN: Sokan úgy ismernek, mint aki eltöltött egy rövidebb időt a Nirvanában is. Gyakran kérdeznek a Nirvanáról?

DC: Nem jellemző. Néha rákérdeznek egy-egy interjúban, de igazából túl régen volt, és túl rövid időt töltöttem ott ahhoz, hogy szenzációnak számítson.

MN: Ha jól tudom, nem voltál állandó tag, csak kisegítettél.

DC: Így van. Ugyanabban a városban laktunk, és mivel a Nirvanának mindig dobosproblémái voltak, gyakran szóltak, hogy segítsem ki őket. Játszottam is korai demókon, amelyeket azért készített a zenekar, hogy találjanak valami normális dobost, és az egyik ilyen alkalommal, amikor bementünk a stúdióba, a hangmérnök nem más volt, mint Jack Endino, aki megmutatta a felvételt néhány Sub Pop kiadós arcnak, akik annyira rákattantak a Nirvanára, hogy le is szerződtették őket. Szóval dobos helyett lett egy lemezszerződésük.

MN: A fiatal Kurt Cobainre hogy emlékszel vissza?

DC: Az emberek fejében az a kép él vele kapcsolatban, hogy Kurt depressziós, sótlan heroinista volt, de ez nem feltétlenül igaz. Nagyon vicces, jó kedélyű arc volt, hihetetlenül csavaros humorérzékkel. Érdemes elolvasni a pár éve könyv formátumban kiadott naplóját, amiben egyébként benne van egy nekem írott levele is. Ez egy furcsa történet, mert fogalmam se volt, hogy beleteszik azt a levelet: egyszerűen megvettem a könyvet, belelapoztam, és kirázott a hideg, mert pont pár nappal azelőtt találtam a régi cuccaim közt egy olyan levelet, amit épp abban az időszakban írtam neki, és elfelejtettem elküldeni, aztán valamiért megőriztem. Kísérteties pillanat volt.

MN: Sosem gondoltál utólag arra, hogy ha annak idején beszállsz hozzájuk, ma része lennél a nagy Nirvana-legendáriumnak?

DC: Igazából nem. Mondjuk a Nirvana-tagság nagyon komoly lóvét jelentett volna, amit nyilván el tudnék költeni, de ez sem igazán számít. A Melvins az a zenekar, ahol az én helyem van, sikeresek vagyunk, és így is keresek annyi pénzt, hogy ne legyenek anyagi gondjaim.

MN: A Melvins a közismerten antikommersz zenéje és hozzáállása ellenére is sikeres zenekar. Szerinted mi ennek a titka?

DC: A kemény munka. A nagyon kemény munka.

MN: Ennyi?

DC: Igen. Mindig mindenért nagyon keményen megdolgoztunk, soha nem engedtünk az elveinkből, és mindig pontosan tudtuk, hogy mit akarunk. Annak idején nekünk is sokat segített, amikor a Nirvanát és a seattle-i grunge-hullámot felkapta a média, hiszen voltaképp olyan gyökerekkel rendelkezünk, mint azok a zenekarok, de ha nem lennénk ennyire egy hullámhosszon Buzzal úgy zeneileg, mint emberileg, és nem dolgoztunk volna olyan keményen, mint ahogy tettük, akkor már rég nem létezne a Melvins. És látod, még mindig itt vagyunk!

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.