Nagyvadak - Dietrich Fischer-Dieskau, Richter (dvd+cd)

  • - csont -
  • 2007. november 15.

Zene

Olyan előadók ők, akiknek fajtája mára kiveszőfélben, akik talán többek, mint puszta interpretátorok. Kultúrhéroszokról szóljon most az ének.
Olyan előadók ők, akiknek fajtája mára kiveszőfélben, akik talán többek, mint puszta interpretátorok. Kultúrhéroszokról szóljon most az ének.

Autumn Journey - Dietrich Fischer-Dieskau Egy 103 perces dokumentumfilm és egy 85 perces Schubert-koncert, amelyet 1991-ben korunk egyik legnagyobb dalénekese adott a nürnbergi operában Hartmut Höll zongorakíséretével. Énekes? Dietrich Fischer-Dieskau rögtön az elején tiltakozik e korlátozás ellen, hiszen, mint mondja, már pályája elején muzsikusnak érezte magát, nem pusztán dalnoknak. És ehhez kapcsolódik a monológ végén az akkori, de persze ma még jobban dívó sztárkultusz bírálata: nem az a cél, hogy a művek által megismerjük a művészeket, hanem fordítva, a műveket kell megismernünk a művészek révén. Amikor a sokat emlegetett introvertáltságáról esik szó, Fischer-Dieskau halkan megjegyzi: "Mindenki lámpalázas és visszahúzódó, de megéri, hogy ezt legyőzzük, hiszen ezzel a művet szolgáljuk." Remek ember, csendes, kulturált, roppant finom modorú és ízléses, olyasvalaki, akire nyugodtan rábízhatjuk a bor megválasztását egy nobilis étteremben. Ám tud zsarnok is lenni; elég ijesztő például, ahogy a híres énekesnőt - mellesleg a feleségét -, Várady Júliát egy Verdi-áriára dresszírozza a zongora mellől. De az öszszes üvöltözés és kitörés valami magasabb érték, azaz a mű szolgálatában áll.

Bruno Monsaingeon, a művészportrék nagymestere (Richter-filmjét mindenki a szívébe zárta, akinek van szíve) ezúttal is remeket szabott. Fischer-Dieskau megnyílt neki, már amennyire képes erre ez a valóban visszafogott férfiú. Lelkét a koncerten vagy az operaházban tette kockára. Hogy mennyire, azt a Schubert-est bizonyítja. A hang megkopott, a szem fénye is tompult, de a hév, a zenébe vetett hit, az elszántság a régi. Ez a nagy német a nagy művészetre esküdött föl. (Warner Music, 2007, 1 DVD) *****

Szvjatoszlav Richter - The Master. Volume 7-9 Richter is szerepel Fischer-Dieskau filmjében, a csodálatos énekes meghatottan beszél - félig német - zongorakísérőjéről, noha oly sok érdekeset nem mond, hacsak azt nem, hogy tőle tudta meg, mi a valódi piano, valódi mezzoforte stb. Persze ez nem kevés, különösen szakmabeliek számára, ám a nagyszerű sorozat mostani lemezeinek (Bach-, Brahms-, Chopin-, Schumann-műsorral) egyikéből mi, egyszerű hallgatók azt is megtudhatjuk, hogyan szól a valódi ekhóhatás. Bach úgynevezett Francia nyitányának (BWV 831) - bár megfelelőbb a h-moll partita megnevezés - utolsó tételében él a visszhanggal Richter; olyan látomásos erővel, hogy szinte utána akarunk kapni a térben elvesző hangoknak. Monsaingeon Richter-könyvéből (magyarul: Holnap Kiadó, 2003) megtudhatjuk, hogy ezt a művet csak kései éveiben tűzte műsorra, egész pontosan 1991-ben játszotta először, ám ekkor 31 alkalommal adta elő. Hogy miért, az éppoly titok, mint minden más vele kapcsolatban. És persze az is világossá válik, hogy a nagyság nem feltétlenül jár együtt a tökéllyel, az Olasz koncertben sok az esetlegesség, melléütés, öszszegabalyodott ujjak, lukas futam, de például a második tételben a tört dallam ellenére is tökéletes legato szívbe markoló.

Richterről már mindent megírtak, magam most egy - remélhetőleg - új tézist vezetek elő: elbeszélő művész volt. Erre a Bach-művek előadása a legjobb példa: a h-moll partita igazi nagyregény, sok szereplővel, epizódok sorával, zsánerképekkel, csendéletekkel. Mindezt lassan, ráérősen, egy Homérosz vagy Tolsztoj fenséges nyugalmával szövi ki előttünk Richter. És nem kapkodja el a jellemrajzokat a Francia szvitekben sem: minden egyes epizód után várjuk a következő lépést, és meg is kapjuk, mint egy folytatásos regényben. Talán különleges érzeke volt ahhoz, hogyan kell egyben látni egy művet. Talán. Így aztán az előadói vaslogika révén a véletlenek szükségszerűségnek látszanak. Talán - Richterrel kapcsolatban aligha létezik találóbb szó, és most nem teszem hozzá, hogy "talán".

De nem talán, hanem szinte bizonyosan regény - bár erősen posztmodern ízű, vagyis a kevert narrációt preferáló - a Schumann: C-dúr fantázia, ami nem nagy állítás, mivel maga a szerző is írónak indult, és a mű alcímei is irodalmiasan váltakoztak; egyikük sokat mond: "Romok, diadalívek, csillagkép"; a végső verzióban egy Friedrich Schlegel-vers áll mottóként. Richter itt egyszerre láttatja az elbeszélőt és az elbeszéltet (fantasztikus példája ennek, hogy a második szakasz, az Induló 27. üteme táján elkezd sietni, noha erre a legcsekélyebb utasítás sincs a kottában - nyilván úgy érzi, a narrátornak itt elakad a hangja a közlésvágytól, és azért kezd rohanni, ami igaz persze egy magasabb értelemben). A mű vége téboly - de hát mi más is lehetne egy formát áhító, de azt folyton formásan elvétő korszakban?!

Másféle megőrülés a Paganini-variációk Brahmstól - az ujjak félhülye kacagása, mellyel komolyabban nem foglalkozunk most; akit a szubjektum tövéről metszett mélyromantikus téboly érdekel, inkább a g-moll balladát hallgassa Brahmstól. De mindig vissza kell térnünk Bachhoz, például a g-moll Angol szvit (BWV 808) prelúdiumához, melyben Richter olyan orgonaszerűen telt hangzást ér el, hogy ha Bach valami csoda folytán meghallgathatná, bizonyosan elátkozná Luthert, hogy a német Biblia mellé nem találta föl a Steinway zongorát is. És aki boldog halálról ábrándozik, tegye fel ugyanezen mű vagy az F-dúr darab (BWV 809) Sarabande tételeit - az éterien szép, már-már gyilkos mézű zenétől szinte táncolva és dalolva ugrunk fel saját ravatalunkra. (Universal/Decca, egyenként 2 CD) *****

Figyelmébe ajánljuk