mi a kotta?

„Marad a színlelés”

  • mi a kotta
  • 2019. december 7.

Zene

„A vonaton még nem volt semmi baj. Velencében kezdődött, a sikátorokkal.” Ha már a múlt héten regénykezdetet idézett ajánlónk, hát álljon itt most is egy tömör, ám erős felütésű első bekezdés, hiszen ehhez most még jó ürügyünk is kínálkozik. Simon Izabella és Várjon Dénes immár hagyományos zeneakadémiai fesztiválja, a kamara.hu programja ugyanis idén az Utas és holdvilág jegyé­ben fogant. Szerb Antal méltán kultikus tiszteletnek örvendő Itália- és szökésregénye mindjárt az első – többek közt Keller Andrást, Kolonits Klárát és Perényi Miklóst vendégelő – koncerten alkalmat kínál Csajkovszkij Firenzei emlék című művének megszólaltatására (Solti terem, november 14., hét óra). Elvégre ő is őrzött magában titkokat és nosztalgiát Itália iránt, no és ő is pár kurta hét után világgá szökött (és ráadásul végérvényesen) a házasélet elől, kínjaira ekképp panaszkodva: „Amint lezajlott az esküvői ceremónia, amint először maradtam kettesben a feleségemmel, érzékelve, hogy a sorsunk az elszakíthatatlanul közös élet, hirtelen rá kellett jönnöm, hogy ő nemhogy nem kelt bennem baráti érzéseket, de egyenesen gyűlölöm, a szó szoros értelmében. Rádöbbentem, hogy lényem legjobb része, a zenei tehetség, végérvényesen elpusztul ilyen körülmények között. A jövőbeli sorsom szánalmas vegetációnak látszik, elviselhetetlen, silány komédiának… A feleségem semmiben sem bűnös, nem ő erőszakolta ki a házassági köteléket. Éppen ezért nem mondhatom meg neki, hogy nem szeretem, kegyetlen, barbár dolog volna. Marad a színlelés. De egy egész életen keresztül színlelni, az a legnagyobb gyötrelem. Hogy gondoljak most egyáltalán a munkámra? Teljesen kétségbe vagyok esve, és ami még rettenetesebb, nincs, aki támogasson és biztasson. Szenvedélyesen vágyom a halál után…”

Szegény Csajkovszkijnak hatalmas tehetsége volt a szenvedéshez, de közös szerencsénkre a zeneszerzéshez is, amit szerda este az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén ugyancsak észbe vehetünk majd (Zeneakadémia, november 13., fél nyolc). Ott a Mozartiana elnevezésű 4. (G-dúr) szvit fog megszólalni tőle, a száz esztendeje, 1919-ben született Galina Usztvolszkaja 1. szimfonikus költeménye meg a Jupiter-szimfónia társaságában – Vajda Gergely vezényletével.

Ugyanezen az estén a Müpában ellenben egy olyan zeneszerzőé lesz a kizárólagos főszerep, akinek Olaszhon nem a nosztalgia és az elvágyódás közege volt, s akinek sohasem volt számottevő titka. Giuseppe Verditől újra csak a Requiem hangzik majd fel, immár pár nappal a dömping után: Sümegi Eszter, Gál Erika, Fekete Attila és Palerdi András szólistakvartettjével, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és Énekkarával, valamint a vezénylő José Curával (Nemzeti Hangversenyterem, november 13., fél nyolc). Mindeközben csupán alig néhány méterrel és egyetlen teremmel arrébb akár Szefcsik Zsolt együttesével, az Erdődy Kamarazenekarral is tölthetjük az időt, kiválólag azért, hogy meghallgassuk Gyöngyösi Levente III. divertimentójának ősbemutatóját (Fesztivál Színház, november 13., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?