mi a kotta?

„Marad a színlelés”

  • mi a kotta
  • 2019. december 7.

Zene

„A vonaton még nem volt semmi baj. Velencében kezdődött, a sikátorokkal.” Ha már a múlt héten regénykezdetet idézett ajánlónk, hát álljon itt most is egy tömör, ám erős felütésű első bekezdés, hiszen ehhez most még jó ürügyünk is kínálkozik. Simon Izabella és Várjon Dénes immár hagyományos zeneakadémiai fesztiválja, a kamara.hu programja ugyanis idén az Utas és holdvilág jegyé­ben fogant. Szerb Antal méltán kultikus tiszteletnek örvendő Itália- és szökésregénye mindjárt az első – többek közt Keller Andrást, Kolonits Klárát és Perényi Miklóst vendégelő – koncerten alkalmat kínál Csajkovszkij Firenzei emlék című művének megszólaltatására (Solti terem, november 14., hét óra). Elvégre ő is őrzött magában titkokat és nosztalgiát Itália iránt, no és ő is pár kurta hét után világgá szökött (és ráadásul végérvényesen) a házasélet elől, kínjaira ekképp panaszkodva: „Amint lezajlott az esküvői ceremónia, amint először maradtam kettesben a feleségemmel, érzékelve, hogy a sorsunk az elszakíthatatlanul közös élet, hirtelen rá kellett jönnöm, hogy ő nemhogy nem kelt bennem baráti érzéseket, de egyenesen gyűlölöm, a szó szoros értelmében. Rádöbbentem, hogy lényem legjobb része, a zenei tehetség, végérvényesen elpusztul ilyen körülmények között. A jövőbeli sorsom szánalmas vegetációnak látszik, elviselhetetlen, silány komédiának… A feleségem semmiben sem bűnös, nem ő erőszakolta ki a házassági köteléket. Éppen ezért nem mondhatom meg neki, hogy nem szeretem, kegyetlen, barbár dolog volna. Marad a színlelés. De egy egész életen keresztül színlelni, az a legnagyobb gyötrelem. Hogy gondoljak most egyáltalán a munkámra? Teljesen kétségbe vagyok esve, és ami még rettenetesebb, nincs, aki támogasson és biztasson. Szenvedélyesen vágyom a halál után…”

Szegény Csajkovszkijnak hatalmas tehetsége volt a szenvedéshez, de közös szerencsénkre a zeneszerzéshez is, amit szerda este az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén ugyancsak észbe vehetünk majd (Zeneakadémia, november 13., fél nyolc). Ott a Mozartiana elnevezésű 4. (G-dúr) szvit fog megszólalni tőle, a száz esztendeje, 1919-ben született Galina Usztvolszkaja 1. szimfonikus költeménye meg a Jupiter-szimfónia társaságában – Vajda Gergely vezényletével.

Ugyanezen az estén a Müpában ellenben egy olyan zeneszerzőé lesz a kizárólagos főszerep, akinek Olaszhon nem a nosztalgia és az elvágyódás közege volt, s akinek sohasem volt számottevő titka. Giuseppe Verditől újra csak a Requiem hangzik majd fel, immár pár nappal a dömping után: Sümegi Eszter, Gál Erika, Fekete Attila és Palerdi András szólistakvartettjével, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és Énekkarával, valamint a vezénylő José Curával (Nemzeti Hangversenyterem, november 13., fél nyolc). Mindeközben csupán alig néhány méterrel és egyetlen teremmel arrébb akár Szefcsik Zsolt együttesével, az Erdődy Kamarazenekarral is tölthetjük az időt, kiválólag azért, hogy meghallgassuk Gyöngyösi Levente III. divertimentójának ősbemutatóját (Fesztivál Színház, november 13., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.