Lemez

Neil Young: Storytone

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. december 14.

Zene

Mindenki kedvenc ősbölényének, az idén már százhúsz éves, ám továbbra is imponáló munkatempóban dolgozó Neil Youngnak ez már nagyjából a kétszázötvenedik nagylemeze.

Ez kivételesen tényleg ne ijesszen meg senkit, hiszen a homlokából és környezettudatosságából az évek múlásával mind többet és többet mutató művész tipikusan az a fajta előadó, akinek az életművébe akár a kétszáznegyvenkilencedik lemezénél is be lehet kapcsolódni, hisz a következő album úgyis tök más lesz. Vagy nem. Az újabban egyébként Daryl Hannah-val randizó Young – csak az elmúlt tíz-egynéhány évben – csinált már ­soulalbumot és dühös, Bush-ellenes protestrocklemezt, írt rockmusicalt a Dolgozó Emberről, albumot egy elektromos autóról, válogatott a nagy amerikai daloskönyvből, személyes kedvencemen, a 2010-es Le Noise-on pedig egy effektpedállal szórakoztatta magát negyven percen keresztül. Ja, és azon talán már nem is lepődik meg senki, hogy idén tavasszal volt már egy albuma csupa feldolgozással: ez volt a kellemesen gramofonhangzású, lecsupaszított A Letter Home.

Az egészen új felfogásban készült Stroytone bár új, saját dalokat tartalmaz, az előzőhöz képest mégis olyan, mint valami bizarr és nem teljesen sikerült szerepjáték. A szirupos-bombasztikus, nagyzenekaros kíséret sokszor Hollywood aranykorát idézi (rendkívül meggyőzően egyébként), a szvinges-bigbandes, ebben a kontextusban inkább afféle sztenderdeknek tűnő dalok pedig a klasszikus Las Vegas-i tömegszórakoztató hagyományt, amit még ajánlhatnánk is annak, aki szereti az ilyesmit, ám a búgó croonerre vagy bömbölő arszlánra távolról sem emlékeztető Neil Young jellegzetes, reszketeg énekével (az új szerelemről, a mindennapok apró csodáiról és persze a környezetvédelemről) az egész inkább olyan, mint valami hülye vicc. Ez egy olyan album, amit tíz-tizenöt év múlva biztos érdekes lesz elővenni, és rácsodálkozni az érté­keire, de addig hallgassunk mást.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.