Lemez

Neil Young: Storytone

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. december 14.

Zene

Mindenki kedvenc ősbölényének, az idén már százhúsz éves, ám továbbra is imponáló munkatempóban dolgozó Neil Youngnak ez már nagyjából a kétszázötvenedik nagylemeze.

Ez kivételesen tényleg ne ijesszen meg senkit, hiszen a homlokából és környezettudatosságából az évek múlásával mind többet és többet mutató művész tipikusan az a fajta előadó, akinek az életművébe akár a kétszáznegyvenkilencedik lemezénél is be lehet kapcsolódni, hisz a következő album úgyis tök más lesz. Vagy nem. Az újabban egyébként Daryl Hannah-val randizó Young – csak az elmúlt tíz-egynéhány évben – csinált már ­soulalbumot és dühös, Bush-ellenes protestrocklemezt, írt rockmusicalt a Dolgozó Emberről, albumot egy elektromos autóról, válogatott a nagy amerikai daloskönyvből, személyes kedvencemen, a 2010-es Le Noise-on pedig egy effektpedállal szórakoztatta magát negyven percen keresztül. Ja, és azon talán már nem is lepődik meg senki, hogy idén tavasszal volt már egy albuma csupa feldolgozással: ez volt a kellemesen gramofonhangzású, lecsupaszított A Letter Home.

Az egészen új felfogásban készült Stroytone bár új, saját dalokat tartalmaz, az előzőhöz képest mégis olyan, mint valami bizarr és nem teljesen sikerült szerepjáték. A szirupos-bombasztikus, nagyzenekaros kíséret sokszor Hollywood aranykorát idézi (rendkívül meggyőzően egyébként), a szvinges-bigbandes, ebben a kontextusban inkább afféle sztenderdeknek tűnő dalok pedig a klasszikus Las Vegas-i tömegszórakoztató hagyományt, amit még ajánlhatnánk is annak, aki szereti az ilyesmit, ám a búgó croonerre vagy bömbölő arszlánra távolról sem emlékeztető Neil Young jellegzetes, reszketeg énekével (az új szerelemről, a mindennapok apró csodáiról és persze a környezetvédelemről) az egész inkább olyan, mint valami hülye vicc. Ez egy olyan album, amit tíz-tizenöt év múlva biztos érdekes lesz elővenni, és rácsodálkozni az érté­keire, de addig hallgassunk mást.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.