Lemez

Bellini: A puritánok

Zene

Nincs semminő kerek évfordulója, ám Maria Callas emlékezete nem is szorul ilyen számszaki kisegítésre: hangzó életművét a lemezpiac apályában is megéri újra, sőt újra meg újra kiadni. Callas Remastered – ez a címe most annak a gyors lefolyású és soklemezes sorozatnak, amely imponálóan feljavított hangzásminőséggel, újrakeverve bocsátja közre a legendás stúdiófelvételeket, melyeknek máig bámulatos vonz­erejét persze eddig sem csorbította a rég meghaladott technikai színvonal.

Etalonfelvételek sora, mondanánk, ha nem lett volna már Callas életében is nyilvánvaló, hogy művészete és egész pályafutása félreismerhetetlenül egyedi, s méghozzá egyszerre nagyszerűen, tragikusan és görcsösen az. Pántragikus – e jelzőt találta Callas operai létezésére Fodor Géza, s valóban, az elveszettség érzése és az állandó sérülékenység felhője a legderűsebb vagy éppen legdiadalmasabb szólamrészletekben is ott bujkál, például Bellini utolsó operájának 1953-as lemezfelvételén. Callas hangja boldog menyasszonyként is maga a sebezhető lányosság, az őrülési jelenetben pedig igazolja a komponista meghatározását, mely szerint „az opera tárgya: dalban sírni”.

S ha Callas nem lenne elég, hát micsoda közreműködők! Callas kedvenc tenorpartnere, Giuseppe Di Stefano még hangja káprázatos teljében: korántsem kikezdhetetlen bel canto stílusban énekel, ám maga az elementáris tenorhős. A 19. század során oly híressé vált patrióta férfikettős, a „Suoni la tromba” Rolando Panerai és Nicola Rossi-Lemeni hangján megszólalva valósággal kedvet csinál Itália egyesítéséhez. A karmester pedig az ekkor 75 esztendős Tullio Serafin, aki alighanem mindent tudott az operavezénylésről, s az egybehangzó visszaemlékezések szerint arról is, hogy miként kell ápolni, alakítani és fejleszteni a pályafutásuknak neki­lóduló énekesek hangját és egész előadó-művészetét.

Warner Classics, 2 CD, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.