Lemez

Bellini: A puritánok

Zene

Nincs semminő kerek évfordulója, ám Maria Callas emlékezete nem is szorul ilyen számszaki kisegítésre: hangzó életművét a lemezpiac apályában is megéri újra, sőt újra meg újra kiadni. Callas Remastered – ez a címe most annak a gyors lefolyású és soklemezes sorozatnak, amely imponálóan feljavított hangzásminőséggel, újrakeverve bocsátja közre a legendás stúdiófelvételeket, melyeknek máig bámulatos vonz­erejét persze eddig sem csorbította a rég meghaladott technikai színvonal.

Etalonfelvételek sora, mondanánk, ha nem lett volna már Callas életében is nyilvánvaló, hogy művészete és egész pályafutása félreismerhetetlenül egyedi, s méghozzá egyszerre nagyszerűen, tragikusan és görcsösen az. Pántragikus – e jelzőt találta Callas operai létezésére Fodor Géza, s valóban, az elveszettség érzése és az állandó sérülékenység felhője a legderűsebb vagy éppen legdiadalmasabb szólamrészletekben is ott bujkál, például Bellini utolsó operájának 1953-as lemezfelvételén. Callas hangja boldog menyasszonyként is maga a sebezhető lányosság, az őrülési jelenetben pedig igazolja a komponista meghatározását, mely szerint „az opera tárgya: dalban sírni”.

S ha Callas nem lenne elég, hát micsoda közreműködők! Callas kedvenc tenorpartnere, Giuseppe Di Stefano még hangja káprázatos teljében: korántsem kikezdhetetlen bel canto stílusban énekel, ám maga az elementáris tenorhős. A 19. század során oly híressé vált patrióta férfikettős, a „Suoni la tromba” Rolando Panerai és Nicola Rossi-Lemeni hangján megszólalva valósággal kedvet csinál Itália egyesítéséhez. A karmester pedig az ekkor 75 esztendős Tullio Serafin, aki alighanem mindent tudott az operavezénylésről, s az egybehangzó visszaemlékezések szerint arról is, hogy miként kell ápolni, alakítani és fejleszteni a pályafutásuknak neki­lóduló énekesek hangját és egész előadó-művészetét.

Warner Classics, 2 CD, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.