Interjú

„Nem akarok félelemben élni”

Charlie Benante – Anthrax

  • Soós Tamás
  • 2016. május 21.

Zene

Hogyan hat a metálzenészekre a terrorizmus? Nevet kell-e változtatni, ha az anthraxról már nem a thrash metálra, hanem terroristatámadásokra asszociálnak az emberek? És miért olyan az internet, mint a rák? Az augusztus 3-án a FEZEN-en is fellépő zenekar dobosával beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mit szóltál hozzá, hogy két hónappal a megjelenés előtt kikerült a netre az új lemezetek?

Charlie Benante (képünkön jobbról a második): Szomorúnak és tehetetlennek éreztem magam. Az internet olyan, mint a rák, amely elkezd növekedni, és átterjed újabb és újabb területekre. Ha valami felkerül egyszer a netre, utána semmi sem akadályozza meg, hogy újabb és újabb emberek letöltsék. Nagy szívás ez a zenészeknek. Mi a lehető legjobb albumot akarjuk kiadni, sokan viszont nem tisztelnek meg azzal, hogy fizessenek a munkánkért. A Metallica volt az első zenekar, amelyik felszólalt az ingyenes zenemegosztás ellen, amikor beperelte a Napstert, és bár sokan kutyázták őket, mi melléjük álltunk, mert már akkor úgy éreztük, hogy könnyen elfajulhat a helyzet. És el is fajult: az egész zeneipart megrengette. A mai helyzetre a stream sem jó megoldás, mert a Spotify és a többi szolgáltató nem becsüli meg a zenészeket azzal, hogy méltányos jutalékot adjon a lejátszások után. Szerencsére a metálrajongók még ragaszkodnak ahhoz, hogy fizikai formátumban is birtokolják az albumokat. A zenehallgatás számukra nem csak annyit jelent, hogy megnyomnak egy gombot a számítógépen. Ők a teljes élményt át akarják élni, a borítót és a dalszövegeket is átböngészik. A For All Kings is jól teljesít: hiába szivárgott ki idő előtt a netre, ez nem látszik az eladási számokon.

MN: Az elmúlt években több turnét is ki kellett hagynod a kéztőcsatorna-szindrómád miatt. Hogy viseled a kényszerű pihenőket?

CB: Ha ennyi éven és ennyi koncerten keresztül kizsigereled a tested, annak egyszer csak meglesz a következménye. Meggyógyult ugyan a kezem a műtét óta, de a nagy terhelést már nem bírja. Ha több héten keresztül majdnem minden este koncerteznék, megfájdulna, úgyhogy muszáj pihentetnem. Igyekszem minél több Anthrax-turnén részt venni, de az összesen nem tudok. Örültem, hogy márciusban játszhattam a dél-amerikai koncerteken, mert az ottani rajongók annyira lelkesek, a koncertek pedig annyira szenvedélyesek, hogy mindig úgy jöttem le utána a színpadról, mintha én lennék Superman.

MN: A nyári fesztiválkoncerteken is te fogsz játszani Európában?

CB: A többségén igen. De még nem tudom, pontosan melyikeken.

MN: Bár nélküled, de Európában turnézott az Anthrax november közepén, amikor az ISIS terroristái merényletet követtek el az Eagles of Death Metal párizsi koncertjén. Felmerült, hogy másokhoz hasonlóan ti is lemondjátok a turnétok hátralevő részét?

CB: Beszéltünk róla, de ez nem az én döntésem volt, hanem a többi Anthrax-tagé, és a Slayeré, akikkel együtt turnéztunk. Végül úgy döntöttek, hogy nem szakítják meg a turnét. Azóta viszont gyakran eszembe jut, hogy egy ilyen terrortámadás a mi koncertünkön is megtörténhet. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem vagyok ideges például a nyári francia koncert miatt, de csak azért se fogjuk lemondani ezeket a bulikat. Valamennyire már hozzászoktunk a helyzethez, a zenészek biztonsága ugyanis Dime halála óta téma Amerikában (Dimebag Darrellt, a Pantera egykori gitárosát 2004-ben koncert közben lelőtte egy mentálisan zavart rajongója – S. T.). Dime az egyik legjobb barátom volt, fantasztikus gitáros remek humorérzékkel. Örülök, hogy velünk is megosztotta a tehetségét, és három lemezünkön, a Stomp 442-n, a Volume 8-en és a We’ve Come For You Allon is szólózott néhány számban.

MN: Európában még latolgatják, milyen hatása lesz a terrorizmusnak a zeneiparra és a koncertek látogatottságára. A szeptember 11-i tragédia hogyan hatott az amerikai turnébizniszre?

CB: Szerintem semennyire. Ami utána jött, az annál inkább. Az emberek 9/11 után is ugyanúgy jártak koncertekre, az utazás viszont kínszenvedés lett. Őrület, hogy a terroristák mindannyiunkban elültették a félelmet. Én nem akarok így élni, ahogy, gondolom, senki sem.

MN: Amikor 2001-ben elkezdődtek a lépfenés terrortámadások, fontolóra vettétek, hogy megváltoztassátok a zenekar nevét?

CB: Nem. Nem tudtuk elképzelni, hogy más néven folytassuk a zenekart. Mindent megtettünk annak érdekében, hogy a zenekar nevéről ne egy gyilkos dologra, hanem valami pozitívra asszociáljanak az emberek. Végül megúsztuk ezt a szerencsétlen helyzetet anélkül, hogy komoly kárt tett volna a zenekar hírnevében. A New York Times még azt is írta rólunk, hogy több lemezt adtunk el szeptember 11. után, de ez nem igaz.

MN: A dalszövegeiteken – például az Evil Twinen a For All Kingsről – látszik, hogy Scott Iant foglalkoztatja a terrorizmus. A zenétekre is hat valamilyen módon?

CB: A zenére szerintem nem. De engem személy szerint dühösebbé tett. Az emberekről és a vallásról alkotott véleményem is megváltozott. Egyszerűen nem tudom felfogni, hogyan követhetnek el ilyen gonoszságokat a vallás nevében. Szerintem a mában kéne élniük az embereknek, nem pedig a túlvilágon gondolkodni. Persze, higgyen benne, aki akar, de ne siessen oda annyira, hogy felrobbantja magát és másokat.

MN: A kihagyott turnék alatt azzal foglalod el magad, hogy újrakevered a régi lemezeiteket. Ilyenkor át is értékeled magadban az albumot?

CB: Persze, ma már másképp tekintek rájuk, de ez természetes. A tavaly újra kiadott Spreading the Disease-t most például nagyszerűnek találtam, de én valószínűleg nem ugyanúgy látom és hallom a lemezeinket, mint a rajongók, akik szerint az Among the Living a legjobb album, amit valaha csináltunk. Tagadhatatlan, hogy annak a lemeznek köszönhetjük a karrierünket, de szerintem a For All Kings is legalább olyan jó lett. Most, hogy a State of Euphoria újrakeverésére készülök, átéltem a régi időket, amikor a lemez megjelenése után folyton azt kérdezgették tőlünk, mégis, miért vagyunk ilyen boldogok. Természetesen azért voltunk boldogok, mert jól mentek a dolgaink. És később, amikor már nem mentek olyan jól, az hallatszódott a Persistence of Time dalain. Borultabb, összetettebb lett az a lemez, de elkerülhetetlen, hogy a közérzetünk hasson ránk. Ahogy a Sound of White Noise-on sem tudtuk kikerülni, hogy a kilencvenes évek zenei klímája valamilyen szinten hatással legyen a zenénkre.

MN: Volt pár innovatív húzásotok, összehoztátok például a rapzenét a metállal az I’m the Manben, és a Public Enemyvel előadott Bring the Noise-ban. Szerinted sor kerülhet még ilyen léptékű újításra a metálzenében?

CB: Nem vagyok benne biztos. Az az igazság, hogy a heavy metál rajongók heavy metált akarnak hallgatni, és nem szeretnék, hogy közben megzavarják őket más zenével. Mi pedig – bár büszke vagyok rá, amit a rap és a metál összeboronálása terén elértünk – végeredményben egy heavy metál banda vagyunk.

MN: És nincs lelkifurdalásod azért, mert rászabadítottátok a világra a Limp Bizkitet meg a többi rapmetál bandát?

CB: Nincs. Ez már nem az én problémám.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.